Beste ,26 December 2017 werd ik trotse eigenaar van een dure Phillips Oled televisie twv. 2000€ .Dit toestel was destijds het top toestel van de top reeks van Phillips .Echter sinds een ruime tijd beginnen we verkleuring op te merken in het beeld , voornamelijk in de rood tinten .Na verder onderzoeken blijkt er een gigantische vlek midden in het beeld te zitten van ' versleten rode leds ' .Zelf ben ik Technicus in de AV sector dus ben goed op de hoogte van technische details van dit type toestellen .Ben ook werkzaam geweest in de R&D van audiovisuele producten .Na deze ontdekking heb ik een mailtje gestuurd naar phillips support waar ze zeiden ' de restbeelden te verwijderen' en indien dit niet hielp conctact op te nemen met CE Repair .Uiteraard gaat het hier niet over ingebrande pixels , wat bij Oled ook veel te vaak voorkomt .Dus ik nam contact op met CE repair en kreeg een offerte als antwoord .Mijn toestel valt niet meer te herstellen wegens geen onderdelen .Hun voorstel is een nieuwe tv leveren mits opleg van 1300€ .Dit voorstel heb ik uiteraard niet goedgekeurd en nam terug contact op met phillips support .Heb wat verder opzoekings werk verricht en blijkt dat bij een groot deel van deze toestellen er een probleem is gelijkaardig als het mijne .Dit zou liggen aan de te 'kleine' rode leds in het type beeldscherm .Deze worden te warm en verslijten rapper dan de andere kleuren .dit komt vooral doordat er midden in het beeld vaak gezichten komen waar veel rood tinten in zitten , vandaar de vlek .Echter heb ik nog wat verder gezocht en gevonden dat het type beeldscherm in deze televisie een LG paneel is welke volgens de fabricant LG 30 000 uren zou moeten meegaan minimum .Al mijn opmerkingen heb ik doorgestuurd naar Phillips support waar ik het doodleuke antwoord kreeg dat mijn toestel buiten garantie valt en dat ze hier niets aan kunnen doen .Ik verwacht niet van hun dat ze volledig kostenloos een oplossing leveren .Wat me wel logisch lijkt is dat ze een nieuw beeldscherm plaatsen en ik opdraai voor de kosten van de reparateur ( niet het beeldscherm aangezien dit nog niet zijn brand uren heeft beschreven door de fabrikant )Wat zijn de mogelijke stappen die ik nog kan ondernemen ?Zit ik volledig vast met de wettelijke garantie termijn van 2j ?Om een kort voorbeeld te geven van een gelijkaardig probleem bij een andere fabrikant :Lampen gekocht voor podium belichting die reeds 5j oud waren.Hierin zaten led bronnen die 50 000 uren zouden moeten meegaan , deze waren nog bijlange hier niet aan .De fabrikant heeft gratis al deze lampen een nieuwe led bron gegeven en zelfs de reparatie op zich genomen .Is dit dan enkel goodwill van de fabrikant ?Of is deze toch nog ergens gebonden aan bepaalde voorwaarden van gebruikte componenten en hun levensduur ?Hopelijk kunnen jullie me hier verder mee helpen .Ik kan jullie gerust de mails van Phillips bezorgen , de aankoop factuur van het toestel etc.Het gaat over een Phillips 55pos9002/12Met vriendelijke groeten ,Glenn