Aan Silvio Dugaro , Auto-connect Rue du Wainage 108, 5060 Sambreville Betreft het te herstellen probleem van de verwarming/airco aan de Bmw x1 onder garantie. Chassis: WBAHS71010P894390 bouwjaar: 08/12/2015 Geachte heer, Op 03/08/2021 kocht ik bij u een occasie wagen van het merk Bmw X1 met een wettelijke garantieperiode van 12 maanden zoals vermeld op de factuur. Helaas zijn er reeds 2 maal verborgen gebreken naar boven gekomen aan deze wagen die onder de garantieperiode vallen. Het eerste defect: Verlies van koelvloeistof, lek aan oliecarter. Aangezien u zelf geen garage heeft, vraagt u mij om een diagnose met offerte voor eventuele herstelling bij auto5. Zij kunnen echter geen offerte maken en sturen mij hiervoor door naar een vak garage. Bmw Loyet stelt opnieuw een diagnose en maakt wel een offerte. U gaat echter niet akkoord met de prijs en vraagt om de wagen zelf tot bij u te brengen om dit op te lossen. U kunt en wil mij echter niet helpen om de auto te takelen en om eventueel een vervangwagen te voorzien. Dit valt volgens u niet onder garantie. Ik heb op eigen krachten de wagen tot bij u gebracht en deze is intussen herstelt en door u vergoed bij de door u aangewezen garage(Samcar). De hiervoor gemaakte diagnosekosten bij zowel auto5 als bij Bmw wilt u mij helaas niet terugbetalen! Het tweede defect: dat nog niet is opgelost is een elektronisch probleem van de verwarming/airco. Dit is pas nagekeken door de door u aangestelde garage, op 04/05/2022: Samcar: Route de Saussin 34, 5190 Jemeppe-sur-Sambre. Zij hebben mij gezegd dat ze het geconstateerde probleem via mail aan u gemeld hebben en dit ook telefonisch hebben laten weten op die dag zelf. Aangezien zij zelf niet de herstelling kunnen uitvoeren wegens te gecompliceerd en daar de wagen ook gecodeerd moet worden zou deze volgens hen het beste een diagnose en herstelling krijgen in een vak garage van het merk Bmw zelf. Ik begrijp dat dit opnieuw voor geen van ons beiden een aangename situatie is maar ik verwacht dat u de 12 maanden garantie zoals vermeld op de factuur van de wagen nakomt. U was akkoord om een diagnose met offerte te laten doen in een Bmw garage. De diagnose kosten van 247,57€ wilt u opnieuw niet terugbetalen en de offerte voor herstelling van 2065,35€ vindt u blijkbaar opnieuw te duur. Ik ben zelf navraag gaan doen in verschillende garages om een betere prijs te bekomen, maar telkens wordt mij aangeraden om de herstelling bij BMW zelf te laten uitvoeren, wegens codering van de wagen en ingewikkeld. De indruk ontgaat mij niet dat u probeert om tijd te rekken om zo onder uw verplichtingen van de wettelijke garantieperiode uit te komen en voel mij genoodzaakt juridische stappen te ondernemen indien deze problemen niet snel opgelost worden. Het gehele dossier zal ook overgemaakt worden naar test-aankoop. Het volgende wil ik nog eens onder u aandacht brengen: Ik heb reeds de volgende onkosten gehad door de vele en verre verplaatsingen en diagnose stellingen van de verborgen gebreken aan deze wagen: 1) Naar auto5 Drogenbos heen en terug: 16,8km 2) Naar Bmw Loyet S.P.L. heen en terug: 8km 3)Naar U 2x om de auto af te zetten en terug op te halen na de eerste herstelling (gebroken carterhuis). (gebeurde met 2de wagen om heen en terug thuis te geraken): 119,4km x 3 ritten (2de wagen) = 358,2km 4) Naar de door u aangestelde garage heen en terug, Samcar te Jemeppe-sur-Sambre voor de huidige 2deprobleem vaststelling op 04/05/2022 van de verwarming/airco.: 137,2km Diagnosekosten: 1) auto5 te Drogenbos (29,90€) die geen offerte konden maken wegens het niet kennen van de prijs van het te vervangen onderdeel en mij doorverwezen naar de Bmw garage. 2) Bmw Louyet te Sint-Pieters-Leeuw: diagnosekost 121€, om op uw aanvraag een offerte te kunnen bekomen. Helaas niet terugbetaald!3) Bmw Louyet te Sint-Pieters-Leeuw: diagnosekost 247,57€ die u opnieuw niet wilt terugbetalen maar u heeft wel een volledige offerte gekregen.Totaal: 520,2km + 29,90€ + 121€ + 247,57€ + al de uren die ik hier heb aan verspild en de last die het mij bezorgde. Verder wil ik nog eens vermelden dat bij het keuren van de wagen bij aankoop er vier velgen met goede winterbanden op de wagen stonden gemonteerd. U verzekerde mij dat er ook vier velgen met zomerbanden in uw magazijn lagen die zouden worden meegegeven. Achteraf heb ik daar niets aan gehad omdat deze totaal versleten waren. Na een aantal maanden kwam ik er ook achter dat er geen brandblusser, verbanddoos, reservewiel of bandenherstellingskit meer aanwezig was in de wagen alsook geen wielsleutel!? Na telefonische melding hiervan deed u dit af als eigenlijk niet zo belangrijk. Ik had een professionelere oplossing van u verwacht en kon hiervoor geen 120km heen en terugrijden naar u toe. Ik heb dus alles opnieuw op eigen kosten aangeschaft! Bij de verkoop van uw occasiewagens geeft u aan dat ze voor aflevering o.a. een onderhoud krijgen. Wel dat durf ik te betwisten omdat ik na ± 2maand op het dashboard een melding kreeg om 1 liter olie aan de motor toe te voegen. Ik ben hierop naar een garage geweest waar ze voor alle zekerheid een klein onderhoud hebben uitgevoerd aangezien de uiterste datum hiervoor (in de computer van de auto) overschreden was. Deze factuur van 400€ heb ik opnieuw zelf bekostigd zonder u hiermee te willen lastigvallen. Ik vraag u dat u deze keer mijn huidige voorstel inclusief diagnosekosten voor de herstelling bij een vak garage in de buurt van mijn woonplaats zou aanvaarden en vergoeden aangezien de reeds gemaakte onkosten voor mezelf binnen de garantieperiode en aangezien u geen vervangwagen of takeldienst kunt of wilt voorzien. Een tweede voorstel is dat u de wagen terug overneemt voor de de aankoopprijs op de factuur van aankoop. Graag ontvang ik van u een positieve reactie. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Rudy De Dobbeleer