Beste,
Ik vraag de terugbetaling van het aankoopbedrag van mijn ziek kitten.
Om 2/11/2024 kocht ik een kitten bij de Nederlandse Cattery, chat du jour. 30/11 mochten we Milo ophalen.
Aanvankelijk verliep alles correct. We kregen de nodige documenten, mochten de testresultaten van de ouders inkijken en er werd een contract opgesteld zoals het hoort. We merkten echter al vanuit de cattery dat Milo als enig kitten meer teruggetrokken was. Volgens hen was hij net al alle andere kitten wel actief en maakte hij wel contact.
Een thuis merkten we echter al meteen problemen. Milo niesde constant en likte aan alle niet-eetbare voorwerpen, vooral stenen, tegels,… en at zijn kattenbakkorrels op. We gingen dus al snel naar de dierenarts, waar niesziekte werd vastgesteld. De pica was voor de dierenarts een raadsel. Milo at ook heel moeizaam. Er werd een bloedonderzoek en een labo van de stoelgang gedaan. Er werd dan ook nog eens de parasiet Giardia vastgesteld. Milo komt niet in contact met andere katten, dus het kan niet anders dan vanuit het nestje komen. Ik stuurde elk verslag van de dierenarts met factuur naar de cattery. Za kwamen 2 keer tussen voor de consultaties, niet de bijkomende onderzoeken. Ik liet het daar bij, al liepen de kosten al meteen op…
Op mijn vraag of er nog kitten besmet waren, kreeg ik geen antwoord.
Milo bleef het moeilijk hebben en kwam niet in gewicht bij. 2 weken terug zagen we dat Milo begon wankel te lopen en tegen dingen aan liep. Vorige week kreeg hij een epilepsie aanval. We zijn in spoed naar de dierenkliniek gegaan en er werd een MRI uitgevoerd. Er werd een veel vocht rond de hersentjes vastgesteld. De diagnose: de dodelijke ziekte FIP. Ik had geen tijd te verliezen en zocht meteen naar een behandeling. In België is deze niet erkend, dus brachten we Milo naar Nederland, waar wel een behandeling kan worden uitgevoerd. Het is dure medicatie met een lang behandeltraject. Het traject (als de medicatie aanslaat en niet moet worden verlengd of herhaald, wordt geschat op zo’n 2000€, los van alle andere testen, mri, echo die al zijn gebeurd).
In contacteerde de cattery. Eerst werd er opnieuw niet gereageerd. Toen in mijn verhaald deed op Facebook (zonder hen bij naam te noemen) contacteerden ze mij telefonisch. Ze stelden voor om Milo terug te brengen en dan zou ik een gratis een ander kitten mogen kiezen. Uiteraard wil ik ten eerste Milo niet zomaar opgeven en ten tweede zou ik in geen geval nog een kitten bij hen nemen.
Ik ben er me van bewust dat ze een kitten niet binnenste buiten kunnen controleren, maar ik verwacht wel dat de cattery hun verantwoordelijkheid opneemt. Ik deed dus een tegenvoorstel: Als ze bereid zijn om een gratis kitten te geven, wil ik liever mijn aankoopbedrag terug. Hiermee kan ik al een deel van Milo’s behandeling bekostigen.
Ik werd echter geblokkeerd op what’s app en ook op mijn mail wordt niet meer gereageerd. Ik vraag dus een tussenkomst voor deze situatie. Ik wens het aankoopbedrag van 1400€ terug te krijgen. We zitten immers nu al aan 1000-den euro’s en het behandeltraject tegen FIP is nog maar gestart…