Terug

te groot extra bedrag éénpersoonskamer

Closed Openbaar

Jan Yperman d'Ypres

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. C.

Naar: Jan Yperman d'Ypres

12/01/2022

Beste ,Voor mijn ingreep in het ziekenhuis heb ik voor verblijf in een éénpersoonskamer , die eigenlijk een tweepersoonskamer waswaar maar 1 bed in stond , 1116,75€ extra betaald voor 1 nacht .Toen men mij vroeg één- of tweepersoonskamer heb ik door corona een éénpersoonskamer gekozen maar men heeft mij op geen enkel moment op gewezen dat die extra kosten zo hoog gingen zijn .Ik vind dat dit niet kan in deze coronatijd en ook het feit dat de verzorging na de ingreep wat privacy vereist zou je automatisch in de kamer alleen moeten liggen .Ik ben er zeker van dat jullie daar een oplossing voor zullenuitdokteren .Bedankt op voorhand Johan Claerebout

Berichten (1)

Jan Yperman d'Ypres

Naar: J. C.

03/02/2022

GeachteGezien de ombudsdienst verantwoordelijk is voor de behandeling van ontevredenheden binnen het ziekenhuis, werd de klacht van de heer Claerebout Johan naar onze dienst doorgestuurd.Inmiddels hebben wij onderstaande melding doorgenomen.De heer Claerebout verbleef van 6/10/21 tot en met 7/10/21 in het ziekenhuis voor een geplande ingreep door Dr Beysens.De opname werd ruim op voorhand ingepland. Het informed consent werd door de behandelend arts opgemaakt in juli 2021 en werd door de patient ondertekend op 9/09/21, een maand voor de ingreep.Op dit document zien we dat meneer aanvankelijk een 2 persoonskamer vroeg, maar deze keuze wijzigde naar een eenpersoonskamer.Bij inschrijving bevestigde meneer zijn keuze voor een eenpersoonskamer. Hij ondertekende bijgevoegde kamerkeuze.De medewerker aan de inschrijvingsbalie wordt verondersteld informatie te geven omtrent de financiele gevolgen voor deze keuze, namelijk een kamersupplement van Eur50 per dag en extra erelonen voor alle artsen die betrokken worden bij de zorg die kunnen oplopen tot 120%.Gezien meneer ruim op voorhand zijn keuze kenbaar heeft gemaakt, had hij ook ruim de tijd om zich te informeren over zijn verzekeringsstatus. Bij inschrijving bleek een derdebetalersregeling via de verzekering van meneer (Ethias) niet mogelijk te zijn. Meneer zou de factuur moeten afwachten om deze vervolgens binnen de dragen bij de hospitalisatieverzekering. De factuur kon met andere woorden niet rechtstreeks betaald worden door Ethias aan het ziekenhuis.We begrijpen dat meneer de impact van zijn keuze op de ziekenhuisfactuur verkeerd heeft ingeschat. We kunnen echter stellen dat meneer wel degelijk op de hoogte was van de supplementen die aangerekend worden, het opnameformulier heeft ondertekend en meermaals zijn keuze voor een eenpersoonskamer heeft bevestigd. Bovendien had meneer ruim de tijd om zich te informeren bij de verzekeringsmaatschappij. Het feit dat meneer bericht kreeg niet verzekerd te zijn voor een eenpersoonskamer kan niet verhaald worden op het ziekenhuis.Meneer schrijft zijn keuze voor een eenpersoonskamer toe aan de context, namelijk covid-19. Wij kunnen u melden dat alle patienten op voorhand gescreend worden op Covid-19. Zo ook de heer Claerebout. Het is met andere woorden even veilig op een tweepersoonskamer als op een eenpersoonskamer. De keuze voor een eenpersoonskamer is dan ook een individuele keuze, uiteraard met financiele gevolgen voor de patient.Rekening houdend met bovenstaande kunnen wij niet ingaan op de vraag van patient om de factuur te corrigeren.Met bijkomende vragen of opmerkingen kunt u uiteraard steeds bij ons terecht.Met vriendelijke groet,Annelies DumoulinOmbudsdienst.Briekestraat 128900 IeperAnnelies DumoulinOmbudsdienst - PXannelies.dumoulin@yperman.net057/ 35 66 42


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform