Drie maanden geleden kreeg ik te maken met een motorstoring in Krakau, Polen. Ik was met mijn Poolse echtgenote onderweg naar haar mama. We waren een uurtje van onze bestemming verwijderd. Aangezien het op dat ogenblik zondagnamiddag was, wist ik dat ik niet moest verwachten dat mijn problemen onmiddellijk zouden opgelost worden. Mijn echtgenote reisde daarom op eigen kracht verder naar haar moeder en ik boekte een kamer vlakbij een citroën garage.Om 9u00 ’s ochtends bood ik mij aan bij Citroën Krakau met de vraag of ze konden nakijken of ik nog verder kon of mocht rijden met de motorstoring die zich voordeed. Daar raadde men mij echter aan om eerst mijn reisbijstandsverzekering, AXA, te contacteren.Ik vraag me 3 maanden later nog steeds af waarom ik premie betaal voor een reisbijstandsverzekering die op alle vlakken tekort is geschoten. OK, er waren zeker verzachtende omstandigheden. Het was verschrikkelijk druk in het callcenter omdat we in België op hetzelfde moment geconfronteerd werden met de watersnood in Wallonië.Het blijft echter voor mij onaanvaardbaar dat ik uiteindelijk slechts rond 17u bij mijn schoonmoeder kon toekomen. Er werd eerst een takeldienst naar de citroën-garage gestuurd om na te kijken of de wagen al dan niet rijvaardig was. Dat bleek, hoe absurd het ook mag klinken, (Ik stond immers geparkeerd bij een officiële citroën garage) standaard procedure te zijn. Maar nog steeds alle begrip. Het wachten op die takelwagen duurde echter erg lang. In Polen was er op dat ogenblik nochtans geen sprake van een natuurramp. Tot overmaat van ramp was de overigens erg vriendelijke kerel van de takeldienst zijn computer vergeten en kon hij dus de boordcomputer van mijn wagen niet uitlezen. Het werd opnieuw lang wachten tot hij zou terugkeren met zijn computer en effectief tot de conclusie kwam dat verder rijden alleen maar meer ellende zou veroorzaken.Ik bood mijn wagen dus opnieuw ter herstelling aan bij de citroën garage waarvan ik nog steeds op de parking stond. Er waren ondertussen meer dan 3 uur voorbij gegaan. Axa stelde voor om mij per taxi naar mijn echtgenote en schoonmoeder te brengen en zou tegen de volgende dag een vervangwagen voor mij regelen.Het bleef opnieuw eindeloos wachten op die taxi. De lokale partner van Axa was, zo bleek achteraf, vergeten een taxi te bestellen. Uiteindelijk raakte ik rond 17u op mijn eindbestemming. Het heeft m.a.w. bijna 8 uur geduurd voor ik uiteindelijk op mijn bestemming was.Het einde van mijn lijdensweg was echter nog niet in zicht. De volgende ochtend kreeg ik van AXA te horen dat hun lokale partner er helaas niet in geslaagd was om een vervangwagen voor ons te vinden. Wat een service! Ik vroeg of ik niet zelf op zoek mocht gaan naar een vervangwagen en of ik niet zelf de taxi mocht organiseren om die wagen desgevallend te gaan ophalen. Ik was het eindeloos wachten aan de telefoon (vooraleer dat deze beantwoord werd) immers kotsbeu. Ik spreek bovendien gelukkig een behoorlijk mondje Pools.Axa ging akkoord met dit voorstel. Er werd een budget afgesproken waaraan ik me moest houden en AXA zou de gemaakte onkosten terugbetalen mits voorleggen van de nodige facturen als bewijsmateriaal. Dat is tot op heden helaas de zoveelste loze belofte vanwege AXA.Wat de lokale partner van AXA niet lukte in ¾ etmaal, lukte mij in een half uur tijd. Jawel, het kostte me slechts een half uur om een vervangwagen en een taxi te regelen.Tot op de dag van vandaag is AXA haar belofte om mij te vergoeden nog steeds niet nagekomen. Op 22 september stuurde ik een brief naar mijn makelaar dat ik het wachten beu was. Mijn makelaar heeft me daarop laten weten dat AXA spoed zou zetten achter de afhandeling van mijn dossier.Ik heb tot de dag van vandaag nog niets ontvangen van AXA, geen eurocent, laat staan een brief om me te informeren wat de stand van zaken is in mijn dossier.Ik ben het wachten nu meer dan beu en verwacht dat AXA met gepaste spoed werk maakt van de terugbetaling van mijn kosten. Ik wil bovendien als bijkomende schadevergoeding een commerciële tegemoetkoming voor het feit dat ik alles zelf heb moeten regelen en voor het feit dat ik blijf in de kou staan. Ik ben op geen enkele manier correct geholpen geweest door AXA. Waartoe betaal ik premie voor een reisbijstandsverzekering die, als het erop aankomt, quasi niets doet voor haar klanten. Waar de klant zelf het initiatief moet nemen en dan op de koop toe niet eens binnen een aanvaardbare termijn vergoed wordt voor de gemaakte onkosten?