Terug

SILENTBLOCKS WAGEN VERDUURD NA 5 JAAR?

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. P.

Naar: D’Ieteren

23/01/2019

Onlangs werd bij een onderhoudsbeurt bij Phlips (Bredene) vastgesteld dat de silentblocks vooraan van mijn wagen (Tiguan, November 2013, 50000 km) vervangen dienen te worden en dat de wagen zo niet door de technische controle zal geraken. Ik vind het zeer eigenaardig dat bij een wagen met minder dan 50000 km deze onderdelen al vervangen zouden moeten worden, vooral omdat ik vrijwel enkel op autosnelwegen of goed onderhouden geasfalteerde wegen rijd (geen off-road). Bij mijn vorige wagens (4 VWs sinds 2007) heb ik hiermee nooit een probleem gehad. De herstelling zou bovendien €400-500 kosten. Ik ga er van uit dat dergelijke onderdelen langer dan 5 jaar of 50000km moeten meegaan en het hier dus om een spijtige materiaalfout gaat.Ik heb dus d'Ieteren gecontacteerd. Vandaag ontving ik een telefoontje van ene Johan van d'Ieteren (hij weigerde mij z'n familienaam te geven). Hij beweert dat indien men een SUV niet regelmatig op slechte wegen gebruikt, dat de silent blocks dan voortijdig verduren. Als men de wagen, zoals ik, voornamelijk op autosnelwegen en stadswegen gebruikt dan zouden de silentblocks dus sneller verslijten (in mijn geval na 50000 km). VW voelt zich hiervoor niet verantwoordelijk en ik zal de herstelling dus zelf moeten betalen.Dat wordt niet aan potentiele klanten vermeld en ook niet in de handleiding of in promotiedrukwerk. Volgens d'Ieteren moet de klant zelf weten dat en SUV niet enkel op goede wegen gebruikt kan worden.Indien dit inderdaad het geval is zou de fabrikant dit dan niet moeten vermelden? Hoeveel klanten kopen nu een SUV die hiervan niet op de hoogte zijn (als dit al waar zou zijn)? Ik voel mij behoorlijk bedrogen door VW. Ik heb ondertussen bij Volvo navraag gedaan en daar zegt men dat dit helemaal niet het geval is (toch niet voor Volvo wagens).

Berichten (1)

D’Ieteren

Naar: P. P.

18/02/2019

Goeiedag,1- neen. Dit werd mij enkel telefonisch medegedeeld (ik voeg hierbij de email die ik stuurde aan d'Ieteren na het telefoongesprek. Hierop kwam enkel een blanco antwoord met de voucher van Eur100. Dat is natuurlijk slim gespeeld want zo is het mijn woord tegen dat van VW.2- ik had al een 2 jaar uitbreiding van de standaard waarborg bijbetaald maar het probleem stelde zich na 5 jaar.Ik begrijp dat ik wettelijk geen verhaal heb. Ik meen echter wel dat de drogreden aangehaald door VW van dergelijk allooi is dat het nuttig zou kunnen zijn indien TA dit aan het licht brengt in uw magazine of toch minstens d'Ieteren te contacteren en hen te vragen om meer uitleg te geven. Na het software schandaal zou men. Mogen verwachten dan VW wat meer respect zou opbrengen voor de waarheid maar het tegendeel is blijkbaar waar.Alvast bedanktPeter Pissierssens '”'” tav 'Johan', d'IeterenGeachte Heer,Het is jammer dat U mij uw volledige naam niet wou geven.ik vat hierbij ons telefoongesprek samen om alle misverstanden te vermijden. Uw standpunt: 'Indien een VW SUV niet regelmatig op slechte wegen gebruikt wordt dan zal dit leiden tot het snellere 'verduren' van de rubber van de silentblocks'. Mijn punt: De vereiste om regelmatig op slechte wegen te rijden wordt NIET vermeld in de handleiding van de wagen en wordt ook NIET vermeld door de verkoper en wordt ook NIET vermeld tijdens onderhoudsbeurten (10,000, 20,000,.).Uw standpunt: men koopt best geen SUV indien men de wagen enkel op goede wegen zal gebruiken.Uw standpunt: VW is niet verantwoordelijk voor dit probleem en de herstelkosten zijn dus voor mij.Uw 'aanbod': een vermindering (niet bepaald wat deze is) bij een volgende onderhoudsbeurt. Mijn punt: gezien mijn wagen slechts binnen 2 jaar terug met voor onderhoud maar de wagen naar de technische controle moet rond eind 2019 is uw aanbod voor mij niet interessant.U heeft mij geen andere tegemoetkoming aangeboden.Uw standpunten zijn uitermate interessant vooral als men de huidige populariteit van de SUV in aanmerking neemt. VW (en dochters SEAT, SKODA) heeft ondertussen een hele reeks SUVs. Ik meen te mogen stellen dat de meerderheid van de kopers geen landbouwers zijn die hun wagen gebruiken om naar de koeien in de weide te rijden maar doorgaans gewone gebruikers die het Belgische gemiddelde van 15000km/jaar rijden op Belgische wegen. Kasseien verdwijnen stilaan. Misschien moet VW dan maar een speciaal circuit bouwen waar VW SUVs hun kassei kilometers kunnen rijden zodat de silentblocks niet 'verduren'? Alle gekheid op een stokje: uw redenering is uitermate bizar.Als al uw VW SUVs dus deze speciale vereiste hebben dan lijkt het me wel nuttig om dit te melden aan uw potentiele kopers, vooral tijdens het autosalon. Ik zal dit verhaal dus zeker delen via sociale media. Ik heb ondertussen ook een klacht ingediend by Test Aankoop. Ik heb ook even gebeld met enkele andere merken die SUVs verkopen en zij zeggen mij dat uw bewering onzin is. Silentblocks verslijten zoals alle onderdelen maar niet door te weinig kilometers.Laat me ook vermelden dat ik tussen 2007-2013 niet minder dan 4 VWs kocht voor mijzelf en m'n partner. Denkt U dat onze volgende wagens nog VW zullen zijn?Peter PissierssensGouwelozestraat 28400 Oostendetel: 0484 246 904peter.pissierssens@me.com On 18 Feb 2019, at 20:19, TEST-AANKOOP


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform