Terug

Schoorsteenfraude: niet-geleverde dienst + overdreven factuur

In behandeling Openbaar

Schoorsteenveger De Koninck

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. F.

Naar: Schoorsteenveger De Koninck

18/11/2025

Op 17/11/2025 kwam een schoorsteenveger aan huis voor schoorsteenreiniging, het verwijderen van een vogelnest en het plaatsen van een schoorsteenkap. De dienst werd ter plaatse aangeboden en onmiddellijk uitgevoerd zonder voorafgaande offerte of prijsopgave. De uitvoerder vroeg dat wij onmiddellijk betaalden, nog vóór we de kans kregen om de uitvoering te controleren. De totale factuur bedroeg €1.347,75, wat extreem afwijkt van normale marktprijzen. De betaling werd ter plaatse uitgevoerd. Later bleek dat de uitgevoerde diensten niet correct of slechts gedeeltelijk waren uitgevoerd: De schoorsteen was niet volledig geveegd. Een groot deel van het vogelnest was nog aanwezig (met foto’s als bewijs). De zogezegde “camera-inspectie” werd niet getoond of bewezen. De geplaatste schoorsteenkap werd niet correct gemonteerd en moet opnieuw gecontroleerd worden. Daarnaast vertoont de factuur ernstige onregelmatigheden: Het bedrijf doet zich voor als een Belgisch bedrijf, maar gebruikt een Nederlands BTW-nummer en een Nederlandse bankrekening (NL60 SNSB 0336 3522 46). De prijzen zijn misleidend en buitensporig (zoals €50/m voor vegen, €399 voor plaatsing). De uitvoerder kon zich niet legitimeren en gebruikte een privénummer. De identiteit van de beller komt niet overeen met de persoon die ter plaatse kwam. Ik heb inmiddels: Aangifte gedaan via Police-on-Web en een verklaring afgelegd op het politiekantoor. Een betaalbetwisting geopend bij mijn bank en gevraagd om blokkering/terugboeking. Een erkende Belgische schoorsteenveger gecontacteerd om een attest op te maken van de werkelijke staat van de schoorsteen. Ik vermoed dat het hier gaat om een misleidende handelspraktijk en oplichting, met schade zowel financieel als veiligheidsrisico’s in de woning. Ik bezorg graag alle bijkomende foto’s, facturen, gegevens en bewijsstukken op aanvraag.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform