Terug

Schade door fout technieker

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

G. S.

Naar: Cozie

17/02/2020

Beste,Ik kreeg een factuur in de bus voor een 'dringende herstelling' uitgevoerd op 29/01/2020. Ik ben niet van plan om de factuur te betalen. Vooreerst werd er niks hersteld. Ten tweede werd de schade veroorzaakt door de technieker van cozie bij het vorig onderhoud. Ik stuurde de firma al enkel keren een email hierover, doch niemand reageerde. Ik stel de firma klima+/verwarmslimmer/cozie aansprakelijk voor de schade (hoge herstellingskosten en roetschade). Alles even op een rijtje: In september 2017 plaatst de firma Klima+ een nieuwe condensatieketel, merk De Dietrich.Begin december 2018 herstel en onderhoud van de condensatieketel door de firma verwarmslimmer.be, een firma die deel uitmaakt van de groep Klima+. Het herstel betrof een opengebarsten afvoerslang, veroorzaakt door een fout van de technieker bij de plaatsing van de ketel toen werd een te nauwe afvoerslang aangesloten. (Van dit te herstellen onderdeel kreeg ik een creditnota.)In januari 2020 is mijn condensatieketel defect. Ik krijg hem niet meer aan te praat. In het weekend bel ik het nummer dat ik op de website van Klima+ vind en ik word - zonder dat te beseffen -doorgeschakeld naar de firma Cozie. Ik vraag voor een dringend herstel (want geen verwarming, geen warm water en vier kleine kinderen in huis, in de winter...). Ik krijg te horen dat er in het weekend geen herstellingen gebeuren. Na het weekend komt er een technieker van Cozie langs. Hij zegt meteen 'oei, ik ken dat merk van die ketel niet (om eraan te werken)'. Hij ziet al vlug dat er ongewoon veel roet in de ketel zit. Hij probeert een aantal knoppen uit (zonder de handleiding te raadplegen), forceert de brander, zodat er langs achter een buis losschiet en het roet door de kamer vliegt. Hij neemt er foto's van, zegt dat hij me niet kan helpen en dat ik een schouwveger moeten laten komen. Hij laat me met de vuiligheid en met een niet werkende brander achter... Op mijn vraag hoe het komt dat ik de firma Klima+ belde en het de firma Cozie is die langskwam, kreeg ik als antwoord dat dat Klima+/Verwarmslimmer/Cozie nu één grote firma geworden is. Er komt een schouwveger, die zegt dat de schouw vrij is en hij niks kan doen, want de buis vanbinnen schoonmaken is werk voor diegene die het onderhoud van de ketel doet. Ik had geen zin om weer niet geholpen te worden door Cozie/Klima+, dus neem ik contact op met een andere firma uit de streek met de vraag om mijn ketel te herstellen. De technieker van die firma ziet vrij vlug wat die ongewone grote hoeveelheid roet veroorzaakt heeft: er zat een verkeerde sproeier op. Bij het onderhoud in dec. 2018 door de firma verwarmslimmer.be/Klima+ werd er dus een verkeerde sproeier gebruikt (hoek waaronder gesproeid wordt was verkeerd). De schade is zodanig groot dat ze een technieker laten komen van de firma De Dietrich zelf. Op 14/02/2020 komt een technieker van de firma De Dietrich. De schade werd vastgesteld en opgetekend door hem. De schade werd veroorzaakt door een fout bij het vervangen van de sproeier, zei hij: foutieve sproeier of niet vastgezette sproeier. De sproeier werd het laatst vervangen door een technieker van Cozie (december 2018).U begrijpt dat de kosten van de opgelopen schade hoog oplopen. Doordat de schade veroorzaakt werd door een technieker van Cozie, stel ik die firma daarvoor aansprakelijk. Hierdoor ben ik niet van plan om de factuur die ik vandaag kreeg te betalen. Meer nog, ik verwacht van hen een financiële tegemoetkoming om de opgelopen schade te vergoeden.Vriendelijke groeten, Goedele

Berichten (5)

G. S.

Naar: Cozie

24/02/2020

Geachte Cozie,Uiteindelijk heeft de commercieel directeur mijn berichten beantwoord. Hij schrijft dat ze mijn case momenteel intern onderzoeken en ook in gesprek gaan met De Dietrich. Hij herinnert me eraan dat Cozie de firma's Klima+/Verwarmslimmer pas heeft overgenomen na de installatie van mijn ketel en dat zij zich ook niet aansprakelijk voelen voor de manier waarop zij ketels geïnstalleerd hebben.Met dit laatste kan ik niet akkoord gaan, omdat de klanten er niet over ingelicht werden dat de firma overgenomen werd. (Van een onenigheid tussen aandeelhouders hoeven klanten niet de dupe te zijn.) Had ik geweten van die overname, dan had ik zeker een installateur in de buurt gezocht. Ik was er van overtuigd dat ik te maken had met de firma Klimaplus.Vermits mijn ketel nog maar een goede twee jaar oud is, zijn er voor mij maar twee mogelijkheden. Ofwel werd een fout begaan door de technieker die het onderhoud deed, ofwel was er een productiefout aan de brander. Ieder schuift de aansprakelijkheid van zich af. Mijns inziens moeten Cozie en de firma De Dietrich uitmaken wat de schade nu precies veroorzaakt heeft en wie de verantwoordelijkheid draagt. Op woensdag 26/02 zal de firma Remeha een nieuwe brander installeren. De schade is immers te groot om nog hersteld te kunnen worden. De firma Remeha heeft in overleg met de firma Van Marcke beslist om de brander te vervangen, alsook een deel van de mantel omdat de roetschade groot is.Ik reken erop dat de firma Cozie zijn verantwoordelijkheid opneemt.Vriendelijke groeten.

G. S.

Naar: Cozie

25/02/2020

Geachte Cozie,In bijlage vindt u het rapport van Van Marcke / Remeha in verband met de schade aan mijn condensatieketel.

G. S.

Naar: Cozie

27/02/2020

Geachte Cozie,In uw schrijven op 18/02/2020 zegt u het volgende: "Ik wil u wel eraan herinneren dat Cozie de firma's Klima+/Verwarmslimmer pas heeft overgenomen na de installatie van je ketel. Wij voelen ons ook niet aansprakelijk voor de manier waarop zij ketels geïnstalleerd hebben."Weet je, het is voldoende aangetoond dat de schade aan mijn brander werd veroorzaakt door het plaatsen van een verkeerde spuiter door de technieker van klima+/verwarmslimmer/cozie die het onderhoud deed in DECEMBER 2018. Op de website can Cozie staat vermeld: "Klima+ en Verwarmslimmer.be zijn Cozie geworden!Vanaf 5 oktober 2018 werden de activiteiten van Klima + en Verwarmslimmer in Oudenaarde overgenomen door Cozie." (zie screenshot in bijlage). Volgens mij is het heel duidelijk dat de firma Cozie wel degelijk aansprakelijk is voor de schade verwarmslimmer was op het tijdstip van het betreffende onderhoid (in december 2018) al overgenomen door Cozie.. Hoe wordt de schadevergoeding geregeld?Met vriendelijke groeten

G. S.

Naar: Cozie

27/02/2020

Beste Cozie,Als u de zaken nog eens wil bekijken: de firma Remeha houdt nog even de kapotte brander bij (u kunt Remeha hierover contacteren) en ikzelf heb thuis nog de spuiter liggen die de schade heeft veroorzaakt (deze mag u getust komen bekijken).Vriendelijke groeten

G. S.

Naar: Cozie

28/02/2020

Geachte,In elk geval bedankt voor de creditnota.Wij kunnen ons niet vinden in uw standpunt (referentie: uw mail op 28/02). Ik verklaar me nader. In het verslag van De Dietrich/VAM zijn de vaststellingen genoteerd die de technieker van Remeha heeft gedaan. In dat verslag staat ook vermeld dat mijn huidige technieker die schade wijt aan een verkeerde sproeikop. Al deze vaststellingen konden ook gedaan worden door uw technieker (of werden gedaan), die we trouwens als eerste gecontacteerd hadden. Uw technieker heeft foto's genomen van de situatie... Alleen heeft hij bij zijn interventie extra schade veroorzaakt, waarna hij letterlijk heeft gezegd: "dit is niets voor mij" en vertrok. Wij voelden ons in de steek gelaten, want hij vertelde ons niet hoe dit nu aangepakt zou (of kon) worden. Met die "dit is niets voor mij" was voor hem/cozie de kous af. Daar stonden wij dan...  Pas nadat wij u meerdere keren gemaild hadden en uiteindelijk ook ons verhaal hadden gedaan bij TestAankoop, kregen we voor het eerst weer iets van cozie te horen cozie stuurde ons een offerte voor onderhoud. De firma Cozie kreeg dus wel degelijk een kans om de situatie aan te pakken uw technieker is langsgekomen en heeft de schade vastgesteld, maar heeft verder niks ondernomen om een oplossing te bieden. Nogal logisch dat wij dan op zoek gegaan zijn naar iemand die de situatie wél wou aanpakken. Als Cozie bij of na de interventie in januari had aangegeven de situatie te onderzoeken (b.v. door een expert) of ons een duidelijk plan voor opvolging had voorgesteld, waren wij wellicht niet overgestapt naar een concurrerende firma. De technieker van Cozie had ons echter aangegeven dat hij de situatie niet kon oplossen "dit is niets voor mij".Vriendelijke groeten


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform