Herroepingsrecht - Terugbetaling traplift – Misleiding tijdens aankoopgesprek
Geachte mevrouw/heer,
Rond eind Januari 2025 startte ik een telefonisch gesprek met Mevr. Vicky de Feyt, die trapliften van het bedrijf Mobilea verkoopt, met het doel een traplift voor mijn ouders (97j en 74j) In Evergem te kopen. Tijdens dat telefonisch gesprek bood ze mij een traplift aan voor de unieke prijs van 6500EUR. Dat was volgens haar het laagste prijs op de markt. Zo bleek het ook te zijn.
Omwille van het interessante aanbod werd het telefonisch gesprek gevolgd door een email-correspondentie vanaf Januari 28 2025 met Mevr. Vicky de Feyt om tot een aankoop over te gaan.
Hierbij een chronologisch weergave van de gesprekken die leidden tot deze ingebrekestelling. Ik beschik over de telefoon data op gsm om te bewijzen dat de telefonische gespreken plaatsvonden met vermelding van tijd en datum.
1/ Rond eind Januari 2025 startte ik een telefonisch gesprek met Mevr. Vicky de Feyt. Tijdens dat telefonisch gesprek bood ze mij een traplift aan voor de unieke prijs van 6500EUR.
2/ Op Januari 28 2025 werd mij per email door Mevr, Vicky de Feyt onverwachts (en niet volgens de mondelinge afspraak) een prijs van €7900 incl 6 % btw plus 2 jaar garantie voorgesteld. Na onderhandeling kwam een definitief voorstel van 6900 EUR incl 6 % btw plus 2 jaar garantie plus mogelijkheid op terugname van de trapstoel met een curve model binnen de 5 jaren. Een trapstoel met curve is een trapstoel met rail waarvan een deel recht loopt en een deel in een boog van 45 graad draait gebaseerd op de vorm van de trap van mijn ouders.
Hierbij een kopie van haar email met de algemene voorwaarden:
Beste,
Dit is uiteraard hetzelfde model curve waarvan ik u reeds foto’s heb doorgemailed.
Product Essential Curve NL.pdf
Via deze link krijgt u de technische fiche open.
Het is een nieuwe met 2 jaar garantie.
Terugkoop is inderdaad mogelijk tot 5 jaar en is afhankelijk van de staat van de stoel.
Ik dank u bij voorbaat.
Indien u dit wenst kan er morgen iemand komen inmeten bij uw ouders omstreeks 09u 12u of 15u.
Met vriendelijke groeten
Cordialement,
Vicky de Fleyt
De algemene voorwaarden van deze aankoop waren voor mij duidelijk in deze email opgesomd (Zie bijlage):
I. de prijs is 6900 EUR incl BTW
II. 2 jaar garantie
III. Terugname van de trapstoel met een curve is mogelijk binnen 5 jaar na installatie naargelang de staat van de stoel.
LET OP: Geen enkele andere voorwaarden of procedure ivm de terugname of terugkoop werd nog telefonisch, nog per email, nog op papier meegedeeld voor de aankoop en installatie van de traplift.
3/ De traplift werd geïnstalleerd na betalen van een voorschot en bij de installatie werd het openstaande saldo ter plaatse onmiddellijke via online banking betaald. Geen enkele nieuwe terugkoop voorwaarden werden meegedeeld. De traplift werkte goed. Geen klacht hierover. Het was een goed product. Enkel een aflever bon werd voorgelegd ter ondertekening. (Zie aankoopdocumenten in bijlage)
4/ Mijn bejaarde ouders zijn naar een woonzorgcentrum moeten verhuizen na een val van de trap op 20 Augustus 2025. Na een verblijf in het ziekenhuis zijn ze op 3 September naar een woonzorgcentrum verhuisd in Gent. Leven in een huis met trappen kan niet meer omwille van evenwichtsstoornissen door medische redenen etc… Het huis staat ondertussen te koop.
5/ Op 15 September 2025 stuurde ik een email naar Mevr Vicky de Feyt met de vraag om de traplift terug te nemen of terug teh kopen volgens de per email afgesproken voorwaarde:
III. Terugname van de trapstoel met een curve is mogelijk binnen 5 jaar na installatie naargelang de staat van de stoel.
Ik kreeg hierop geen antwoord.
6/ Op 17 September 2025 belde ik met de dienst na verkoop van Mobilea. Ik sprak met twee medewerkers waarvan ik helaas de namen niet weet. Een vrouwelijke collega van de dienst voerde het gesprek gezien haar expertise in het onderwerp groter was.
Ik vroeg haar voor een terugname van de traplift omdat mijn ouders het niet meer kunnen gebruiken. Ik kreeg te horen dat mijn vraag snel zou behandeld worden door de verantwoordelijke persoon en dat mijn vraag niet zou verloren gaan omdat alle telefoongesprekken opgenomen worden en deze kunnen opgevraagd en geraadpleegd worden. Dat stelde mij gerust dat er een eerlijke oplossing snel zou komen.
7/ Op 17 September 2025 stuurde ik opnieuw een email naar Mevr Vicky de Feyt, met veel alle details en verwijzingen naar eerder overeenkomsten en afspraken op email, met de vraag om de traplift terug te nemen volgens de vermelde voorwaarde op email:
III. Terugname van de trapstoel met een curve is mogelijk binnen 5 jaar na installatie naargelang de staat van de stoel.
8/ Van 24 t.e.m. 26 September converseerde ik per mail met Mr. Frederik van Doorselear die reageerde op mijn email van 17 September 2025 naar Mevr Vicky de Feyt. Hij concludeerde dat het terugkoop niet mogelijk was omwille van de volgende voorwaarden:
I. De Terugkoop van een traplift zonder curve of draai is mogelijk. Een traplift met een draai of curve kan echter niet / nooit teruggenomen worden.
II. De Terugkoop is niet mogelijk omdat we bij de installatie geen terugkoopcertificaat ondertekend hebben die een terugkoop garandeert. Dit document werd ons nooit voorgelegd. (Zie document in bijlage)
III. De Terugkoop is enkel van toepassing op de stoel van 1200 EUR en niet op de hele installatie (het railsysteem en de stoel) en/of verkoopprijs.
Mr. Frederik van Doorselear was de eerste persoon die deze algemene voorwaarden meedeelde na 24 sept 2025. (Zie bijlage gesprek met Mr. Frederik van Doorselear)
9/ Tussen 24 en 26 September reageerde ik op de e-mails van Mr Frederick van Doorselear met de volgende opmerkingen:
a. Nooit voor sept 24 2025 (niet per email, niet telefonisch, niet op papier) werd ik op de hoogte gebracht dat een terugkoop van een traplift met een curve niet mogelijk is.
b. Nooit voor sept 24 2025 (niet per email, niet telefonisch, niet op papier) werd ik op de hoogte gebracht van de procedure waarbij een ondertekend terugkoopcertificaat noodzakelijk is om een terugkoop mogelijk te maken.
c. Nooit voor sept 24 2025 (niet per email, niet telefonisch, niet op papier) werd ik op de hoogte gebracht dat de terugkoop enkel betrekking had op de prijs van de stoel. Het heeft geen betrekking op de prijs van het rail systeem en/of de totale verkoopsom van 6900EUR.
d. Mobilea maakt geen telefonische opnames van de gesprekken. We kunnen deze dus niet opvragen en raadplegen om over dit dossier te negotiëren.
CONCLUSIE
Bij deze vragen ik in naam van mijn ouders van 97j en 74j, die de factuur betaalden, aan MOBILEA om de gemaakte afspraken en voorwaarden na te leven i.v.m. de terugname van de traplift zoals per email afgesproken zijn:
I. de prijs was 6900 EUR incl BTW
II. 2 jaar garantie
III. Terugname van de trapstoel met een curve is mogelijk binnen 5 jaar na installatie naargelang de staat van de stoel.
LET OP: Geen enkele andere voorwaarden of procedure ivm de terugname of terugkoop werd nog telefonisch, nog per email, nog op papier meegedeeld voor de aankoop en installatie van de traplift.
Hierbij vragen we voor het annuleren van dit contract en/of de terugkoop van deze traplift voor een waarde van 6900EUR omdat door Mobilea bewust algemene voorwaarden i.v.m. de terugkoop achterhouden werd, met als doel ons te misleiden en tot aankoop aan te zetten. Hadden we alle algemene voorwaarden voor de aankoop gekend dan hadden we een ander bedrijf gekozen. We wisten voor de aankoop reeds dat de traplift geen 5 jaar zou gebruikt worden door de medische toestand van mijn ouders en een terugkoop zou aangevraagd worden. Het zou voor een of twee jaar maximum gebruikt worden gezien de snelle aftakeling van hun medische toestand.
Ik wacht op uw antwoord binnen 7 dagen na ontvangst van deze email. Dit schrijven geldt als ingebrekestelling.
Roland Gunst