Terug

roest in spoelbak

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. B.

Naar: KVIK

24/08/2020

BesteBij Kvik Gent konden we ons droomkeuken tekenen, we keken dan ook erg uit naar de plaating ervan eind 2019.De plaatser startte met het MDF kader dat rond onze keukenkasten zou komen. Daar liep het jammer genoeg al fout. Hij hield zich niet aan de afmetingen die werden afgesproken en de kastdeurtjes komen aan de bovenzijde bijna tegen het mdf- kader. Hierdoor kunnen we geen spots plaatsen zoals voorzien. We hebben ons flexibel opgesteld en maakten hier geen probleem van. Er waren ook 2 deurtjes en een zijpaneel beschadigd. Hierdoor konden de plinten niet geplaatst worden.Achteraf zagen we ook dat de stopcontacten en shell-kraantjes, die we op voorhand hadden aangesloten, onaangesloten op de bodem van de kast lagen. We sloten die dan maar zelf opnieuw aan. Onze gas, die ook klaarlag, was niet aangesloten aan het vuur. Hiervoor lieten we opnieuw we de installateur van de gas  komen.Enkel over het zijpaneel en de plinten heeft de plaatser iets gezegd, de andere zaken zagen we achteraf zelf. Ik stuurde hier op 23/12 een mail voor, maar kreeg nooit een antwoord. De plaatser die op 16/01 het zijpaneel kwam vervangen viel dan ook uit de lucht en was nogal gepikeerd. De beschadigde deurtjes werden uiteindelijk pas op 3/03 vervangen, maar helaas was er opnieuw een deurtje beschadigd. 21/03 vulden we voor het eerst de wasbak en daar liep het water los door. Bij het vervangen van het beschadigde deurtjes op 14/05 werd ook dit opgelost door een andere plaatser. Er bleek een rubbertje scheef te zitten in de afvoerleiding. We toonden de man toen ook een paar roestvlekjes die we hadden opgemerkt in de spoelbak. De spoelbak grondig poetsen, loste niks op en de man zei dat het een productiefout. 15 mei kregen we een mail van Björn Wostyn dat de foto's van de spoelbak waren doorgestuurd naar de leverancier om een oplossing te bekomen.Op 16/06 krijgen we een mail van Kevin Faveyts die ons meldt dat de leverancier aangaf dat de roestvlekken er waren gekomen door externe factoren en dit  geen verkleuring van materiaal zelf kon zijn. Indien deze niet verdwijnen door gewoon onderhoud, kunnen we ze wegkrijgen met een schuursponsje. We bellen op om aan te geven dat de plaatser op 15/05 dit al geprobeerd had. We gebruikten de keuken in die periode uitsluitend om onze handen te wassen en hier en daar wat bestek af te spoelen, daar we er niet wonen. We merkten ondertussen dat er op de hele spoelbak roestvlekken kwamen. In het mailtje volgend op het gesprek geven we ook mee dat ook de plinten nog niet in orde werden gemaakt en dat we het openstaande saldo van de keuken pas zullen overmaken op het moment dat de keuken afgewerkt is. Op 23/06 bel ik met Björn Wostyn om te melden dat we opmerkten dat zeepresten van onze Dettol handzeep de veroorzaker zijn van de roestvlekjes. We merkten dit doordat er een beetje zeep van het flesje was gelopen en dit een dag later verschillende roestvlekken veroorzaakt had. Björn geeft aan dat hij contact zal opnemen met de leverancier en zal vragen om langs te komen. De leverancier komt dezelfde dag nog langs en gaat opnieuw de spoelbak poetsen met allerlei sponsjes. Hij krijgt het probleem ook niet opgelost omdat er overal miniscule beschadigingen in de spoelbak zijn. De man zei dat dit door het boren van het gat voor de kraan kon zijn, maar dat hij het ook niet wist.Op 25/06 krijgen we opnieuw telefoon van Björn. Hij meldt ons dat de leverancier niet tussenkomt omdat de schade door ons veroorzaakt zou zijn. Wij geven mee dat we nog steeds niet begrijpen hoe een inox spoelbak kan roesten. Björn geeft aan dat de spoelbak een laagje inox heeft en niet volledig uit inox bestaat. Dit is echter de eerste keer dat dit aan bod komt... De schade zou veroorzaakt zijn door bv. steenpuin in de spoelbak te gooien, volgens Björn. De ruwe werken van de verbouwing werden in 09/2019 afgerond. Wij zitten in een afwerkingsfase en zijn steeds aanwezig als er gewerkt wordt. Wij hebben ook een aparte kraan om emmers te vullen en te spoelen. De keuken zone is volledig afgeschermd.De roestvlekjes worden zichtbaar op alle wanden de bodem en de vlakke stukjes naast de kraan. Ik kan me niet inbeelden hoe er iets op de hele spoelbak kan vallen zonder de kraan en het houten werkblad te beschadigen.De enige oorzaken voor de minuscule beschadigingen die het roest veroorzaken, die we kunnen bedenken is dat de beschadigingen voorheen al aanwezig waren (de man die kwam kijken zei dat dit door het boren van het gat voor de kraan kon zijn) of dat deze veroorzaakt werden door zeer beperkt gebruik van de spoelbak. In het eerste geval denk ik dat ik sprake is van een probleem met de fabricage, in het tweede geval stel ik mijn ernstige vragen over de kwaliteit van de spoelbak. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er bij gewoon gebruik nog meerdere krasjes en beschadigingen zouden komen. In onze vorige keuken zat de spoelbak al 30 jaar en waren er veel kleine beschadigingen en toch roestte deze niet. Ik voel me niet comfortabel bij het idee dat telkens dat ik een vork in de spoelbak laat vallen er een roestplek bij komt. Bovendien lees ik in de handleiding dat we 5 jaar garantie hebben op de spoelbak. Op 25 juni eindigen we het telefoongesprek met Bjôrn met de afspraak dat hij dit nog eens intern zou bespreken en hij ons op de hoogte houdt. Wij sturen diezelfde dag nog een mail met de samenvatting van ons gesprek en de vraag om ons op de hoogte te houden. Dit was helaas het laatste dat we van Kvik hoorden. We stuurden in juli en augustus herinneringsmails met de vraag of er al nieuws was, maar kregen geen reactie. Vandaar zien wij ons genoodzaakt een stapje verder te gaan. Ik denk niet dat we 9 maand na plaatsing kunnen stellen dat we ongeduldig zijn. Wij willen dat onze plinten worden vastgezet worden en de spoelbak vervangen wordt. Ik denk dat dit redelijke vragen zijn.Hopend op een snelle reactie en oplossing!


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform