Terug

Problemen met terugbetaling

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

F. V.

Naar: Mutas

18/02/2021

wzc Klaverveld Zedelgem heeft 5 dagen op voorhand een vervoerdienst aangevraagd aan Mutas zoals het normaal moet, voor 23 december 10u ter plaatse, voor een persoon met rolstoel, slecht te been, met psychiatrische problemen, voor een consultatie ter opname een week later, in wzc Elisabeth-aan-Zee - Oostende.Deze afspraak werd bevestigd door Mutas. Ride 'n roll van Loppem zou dit vervoer doen.Bij aankomst 23/12/20 in Klaverveld Zedelgem zei de chauffeur dat het een enkele rit was, waar de hoofdverpleger van de dienst waar Brigitte verbleef zei dat het een heen- en terugrit was. De soc. ass. Jelle Demilde bevestigde dit aan chauffeur.Chauffeur zou dit laten aanpassen.Brigitte en chauffeur zijn rond 12u15 terug naar Zedelgem gereden, chauffeur heeft Mutas dan pas verwittigd, als de rit voltooid was. 22 minuten later kwam een bericht van Mutas dat ze dit weigerden, zodat wij een factuur ontvingen van 126,52 euro (!!!).Bij navraag bij Ride 'n roll, kregen we het bericht dat Mutas niet akkoord was om de reden dat transport niet binnen het ziekenvervoer viel.We hebben ook een bewijsnota van Elisabeth-aan-Zee dat Brigitte daar moest zijn.Dus Ride 'n roll doet niets, CM evenmin.Mutas zeer moeilijk te bereiken.U was onze laatste strohalm in deze zaak. 126,52 euro !!!! niet te verstaan.Bewijzen in ons bezit (e-mail adres fernandliliane@telenet.beMet vriendelijke groeten

Berichten (1)

Mutas

Naar: F. V.

01/03/2021

Geachte,Wij hebben onderstaand mailbericht in verband met het in de rand aangehaald dossier in goede orde ontvangen.In antwoord hierop kunnen wij u als volgt informeren:Er werd inderdaad per mail op 18 december 2020 ziekenvervoer aangevraagd door WZC Klaverveld te Zedelgem voor de heer Vandewalle, nl. een enkele rit naar Campus Elisabeth. Bij aankomst van de heenrit (Campus Elisabeth te Oostende) werd de chauffeur gea¯nformeerd dat meneer een heen- en terugrit nodig had, waarna de chauffeur (Ride 'n Roll) blijkbaar ook een terugrit uitvoerde.Mutas organiseert in opdracht van de mutualiteiten het'˜niet-dringend ziekenvervoer'. In uitvoering hiervan heeft zij diverse overheidsopdrachten uitgeschreven en afgesloten met haar netwerk van vervoerders. Mutas, en bij uitbreiding hiervan haar vervoerders, kunnen slechts ritten aanvaarden voor zover zij onder het voorwerp van de overheidsopdracht, en bij uitbreiding, het mandaat van Mutas vanwege de mutualiteiten vallen. Meer bepaald dient het vervoer onder de noemer '˜niet-dringende ziekenvervoer' te vallen om van de vervoerstarieven en de eventuele derdebetalersregeling te kunnen genieten als patient. Een enkele rit voor een opname valt onder deze noemer. Nu het vervoer louter om rondleidingsdoeleinden werd uitgevoerd en er dus geen medische redenen waren voor het vervoer, dient dit vervoer onder de noemer '˜sociaal vervoer' geplaatst te worden hetwelk niet onder het mandaat van Mutas (vanwege de mutualiteiten) valt om uit te voeren. Het stond de vervoerder derhalve vrij zijn/haar eigen tarieven aan te rekenen. Niettemin heeft de vervoerder in kwestie toch toepassing gemaakt van de meer voordelige tarieven van Mutas voor het niet-dringend ziekenvervoer, die voor de aanvankelijke enkele rit ook zo gecommuniceerd werden aan het WZC.Hierbij alvast het detail:Wie betaalt wat?PatientEur63,26Persoon heeft een VTMutualiteitEur0,00PrijsberekeningkmKostkmKostForfait 10 km10 km-Eur33,0011 - 30 km17 kmEur1,78Eur30,2627 kmEur63,26Deze berekening betreft de prijs voor een enkele rit. De heen- en terugrit samen kosten derhalve 63,26 X 2 = 126, 52 Eur, zijnde het gefactureerde bedrag.Mutas gaat er dus van uit dat u de door de vervoerder aangerekend ritten zal voldoen,Wij hopen u hiermee voldoende te hebben gea¯nformeerd.Met vriendelijke groeten,Nicolas VanhaeleweyckLegal CounselMutasLeliegaarde 20B-1731 ZELLIKT:+32 (0)2 272 09 08E:nicolas.vanhaeleweyck@mutas.beverklaring -Déclaration de confidentialité - Statement


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform