Op 7 april deed ik een aanvraag voor een nieuwe aansluiting bij Telenet Business voor een nieuwbouw woning. Er werd mij verteld dat er een plaatsbezoek zou uitgevoerd worden door Unit-T, waarna ik verdere instructies zou ontvangen over hoe ik de aftakkabel moet voorzien. Op 14 april ontving ik een verslag met instructies. Er zou een onderboring van de straat moeten gebeuren. Er zouden ook vergunningen voor de werken aangevraagd worden. Zoals gevraagd voorzagen we 46 meter DN14 coax kabel aan de rooilijn.
Oorspronkelijk zouden de graafwerken op 30 mei plaatsvinden. Deze werden uitgesteld omdat de vergunningen nog niet in orde waren. De onderaannemer zou mij contacteren voor een nieuwe datum. Een nieuwe datum werd mij echter nooit meegedeeld, dus ging ik zelf op zoek. Na meerdere gesprekken met de Telenet helpdesk werd duidelijk dat de communicatie tussen Telenet en hun onderaannemer volledig spaak loopt. De medewerkers van de Telenet helpdesk dachten nog steeds dat de werken op 30 mei zouden plaatsvinden - ook al was het intussen al juni. Ze hadden ook geen zicht op de historiek of huidige status. Uiteindelijk kon ik achterhalen dat de werken op 17 juni zouden plaatsvinden.
Op 4 juni liep ik toevallig een medewerken van Unit-T tegen het lijf. Hij vertelde mij dat de afspraak van 17 juni geannuleerd was omdat een onderboring toch niet mogelijk zou zijn. De exacte reden kon hij niet vertellen. Vermoedelijk iets met leidingen die in de weg zitten. Er zou nu een overspanning moeten gebeuren van aan de gevel.
Een heel vaag verhaal. Alle andere huizen in de straat die recent gebouwd zijn, of in de laatste 20 jaar gerenoveerd zijn (waaronder onze directe buren) zijn aangesloten onder de straat. Ook werd onze elektriciteitsaansluiting enkele maanden eerder een 30-tal meter verder onder de grond aangesloten, terwijl deze vroeger bij het gesloopte huis ook via een overspanning was aangesloten.
Aangezien de Unit-T medewerken geen duidelijke informatie kon geven besloot ik opnieuw contact op te nemen met Telenet. Ook deze keer was Telenet helemaal niet op de hoogte. Bij meerdere telefoontjes met de helpdesk dachten ze telkens dat de afspraak van 17 juni gewoon door ging. Ook was er geen informatie dat een onderboring niet mogelijk zou zijn. Telkens verstuurden ze een email naar de onderaannemer. Ik zou opnieuw gecontacteerd worden.
Op 11 juni, intussen opnieuw een week later, had ik nog steeds geen bevestiging dat de afspraak effectief niet kon doorgaan. Ook nog steeds geen extra informatie dat de onderboring niet mogelijk zou zijn, of wat de reden ervoor zou zijn. Ik besloot dan maar eens contact op te nemen met Wyre. Daar kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn die het dossier kon inkijken. Er werd mij verteld dat een onderboring de enige optie is in onze straat. In het dossier was ook te zien dat de vergunning voor de onderboring al op 15 mei werd uitgereikt. Opnieuw, zeer vreemd. Ze maakten een melding in het dossier dat de onderaannemer contact met mij moest opnemen.
Opnieuw een week later werd ik gecontacteerd door Telenet met de bevestiging dat een onderboring niet mogelijk zou zijn omdat er leidingen in de weg zouden zitten. Op de vraag waarom het bij andere huizen in de straat wel mogelijk was kreeg ik een dag later het verhaal dat de aannemer vroeger een andere techniek gebruikte om te onderboren. Met deze oude techniek zouden ze dieper kunnen onderboren dan met de nieuwe techniek. Opnieuw een zeer raar verhaal. Het kan toch niet de bedoeling zijn om overal waar leidingen liggen opnieuw overspanningen te beginnen aanleggen, omdat Telenet een aannemer aanstelt die niet meer in staat is de nodige werken uit te voeren terwijl dit vroeger perfect mogelijk was.
We zijn intussen 3 maanden verder. Een oplossing lijkt nog lang niet in zicht. We legden zoals gevraagd een behoorlijk lange en dure kabel klaar aan de rooilijn. Onze oprit is volledig aangelegd. Los van het feit dat overspanningen niet meer van deze tijd zijn, is terugkeren met de kabel naar de gevel geen optie meer. Ook werd er in onze bouw niets anders voorzien om deftig een aansluiting aan de gevel te kunnen maken.
Telenet stelt zich helemaal niet constructief op. Het komt er op neer dat wij maar een oplossing moeten zien te vinden. Dit voor een probleem veroorzaakt door hun onderaannemer die met zijn nieuwe techniek niet meer in staat is werken uit te voeren die vroeger wel mogelijk waren.
De communicatie tussen mij als klant en Telenet en hun onderaannemer is ondermaats, om niet te zeggen bijna onbestaand. Ik voel me als klant helemaal niet gehoord. Graag had ik mijn kantoor tijdig kunnen aansluiten. Het mag duidelijk zijn dat het ontbreken van een aansluiting mijn inkomen kan schaden. Om nog niet te spreken of de reeds gemaakte kosten om alles aan de rooilijn te voorzien, of extra kosten die ik zou moeten maken om mijn activiteiten te kunnen blijven uitoefenen.