In oktober hebben we uw firma gecontacteerd, omdat ons Renovent Ventilatiesysteem een abnormaal geluid maakte. Ons werd eerst geadviseerd om de uitlaat op het dak te controleren. Die bleek echter compleet normaal. Er werd dan van onze kant een afspraak geregeld om een technieker langs te sturen op 29/11.Op 27/11/2018 hebben wij uw firma opnieuw gecontacteerd, nadat het ventilatiesysteem volledig was uitgevallen en er zich nu een foutcode op het display bevond : Code F5. We hebben u daarvan op de hoogte gebracht én de persoon aan telefoon verzekerde ons waarschijnlijk wel een passende motor voorhanden te hebben.Op 29/11 komt de technieker langs, haalt het ganse Renovent Systeem uit elkaar en stelt vast dat de uitvoermotor inderdaad vast zit. Er blijkt ook behoorlijk wat vuil tussen de ventilatorbladen van die motor te zitten. De man neemt foto’s van het typeplaatje van de motor, omdat het naar zijn zeggen voor de firma onmogelijk is om anders de correcte motor te bestellen. Hij raadt ons ook aan om de tweede motor mee te vervangen, waarna hij vertrekt. We krijgen per email eerst een globaal bestek, nadien op onze vraag een gedetailleerd bestek waarop werk en motoren zijn opgesplitst.Wanneer we nadien zelf het type motor op het internet opzoeken, blijken daar verschillende youtube filmpjes te circuleren, waarin wordt beschreven hoe je de motoren zonder veel kosten kan repareren. Het probleem blijkt zich namelijk in de meeste gevallen te beperken tot een kapotte kogellager. Wanneer we de uitvoermotor openmaken, blijkt daar inderdaad een kogellager kapot. We bestellen een nieuwe en repareren op die manier de motor voor een totale kostprijs van ongeveer 20€.Op 10/12 bellen we uw firma, vermelden dat we de motoren hebben gereviseerd en vragen een afspraak met de technieker om onze Renovent weer in mekaar te steken. Afspraak wordt gemaakt voor 18/12.Op 12/12 vinden we uw nadien ook uw factuur (nr 41493) in onze bus ten bedrage van 172,03€ voor ‘nazicht ventilatiesysteem’. Omdat we hierover toch wel meer uitleg willen – ons ventilatiesysteem ligt nota bene nog steeds open – nemen we contact op met de firma. Er wordt ons op boze toon meegedeeld dat dit de interventiekost is.Op 18/12 wachten wij een hele namiddag tevergeefs op uw technieker. Op de email, die we ‘s avonds versturen met de vraag wat hiervan de reden is, hebben we tot op heden geen antwoord gekregen.Wij vinden dan ook dat we behoorlijk onprofessioneel zijn behandeld :• Foutcode F5 is volgens de installatiehandleiding : uitvoermotor kapot. In diezelfde installatiehandleiding staat beschreven hoe je de juiste motor kan bestellen aan de hand van de informatie op het typeplaatje van de Renovent. Dat plaatje bevindt zich buiten op de bovenplaat van het toestel. Gezien u toch geen motoren repareert, had u het hele werk in 1 keer kunnen afhandelen. Eén telefoontje met ons had daarvoor volstaan.• Het advies om ook de tweede motor, nl. die op de invoer, te vervangen, is onnodig. De aanslag op de ventilatorbladen van de uitvoermotor hebben die ventilator vermoedelijk gedurende langere tijd uit balans gehaald en zo tot abnormale torsie en versnelde slijtage geleid. Gezien de ventilatorbladen van de invoerventilator perfect schoon zijn, stelt zich daar dat probleem niet. Dat ook had u op zijn minst met ons kunnen overleggen.• Dat u uiteindelijk – zonder enige verwittiging – uw afspraak om het ventilatiesysteem weer in elkaar te zetten, niet nakomt, getuigt van een duidelijke onwil van uw kant om tot een oplossing te komen.De totale kostprijs voor uw herstelling zou dan ook bedragen : 1261,03€– 172,03€ (eerste interventie)– 1089,00€ ( 217,80€ aan werkuren en 871,20 voor 2 nieuwe motoren)Bijlages :1. Ons ventilatiesysteem na eerste interventie (1 foto)2. De offerte per email (1 pagina)3. Detail uit de handleiding van de betreffende Renovent (2 pagina’s)4. Factuur van de aankoop van 6 rollagers, waarvan er 4 zijn gebruikt voor de 2 motoren.5. Uw factuur voor eerste interventie.