Terug

Op 16 08 2023 stuurde ik volgende klacht naar de klachtenafdeling van bank Crelan

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. C.

Naar: Crelan

16/08/2023

KLACHT aan CRELAN 16 / 08 / 2023 Oktober 2022 - Vooraleer we echt konden opstarten had onze vzw nood aan een zichtrekening, dus, vanwege al klant bij deze bank, meldde ik me bij het Crelan kantoor te Hove. Met de vraag een zichtrekening te openen op naam van vzw MINERVA MOTORS HERITAGE, erfgoedvereniging / oldtimerclub. Ja, dat kon, maar dan moesten we ons wel bewijzen als vereniging met volgende documenten: ingeschreven bij de kruispuntbank voor ondernemingen, aangemeld bij het UBO register en verder de personalia van alle Bestuursleden. Wat ook gebeurde. Januari 2023 - Het Crelan kantoor was nu verhuisd naar Mortsel. Aangezien we aan de meeste van deze voorwaarden hadden voldaan en we ondertussen ook een BTW-nummer hadden, verwachtte ik dus een snelle afhandeling! Maar nee hoor want van de Bestuursleden stonden er twee aangeduid als commissarissen en die moesten allebei verplicht op kantoor ingescand worden. Volgens het Crelan-kantoor Mortsel volstand het voor de andere Bestuursleden dat zij enkele aanvragen ondertekend terugstuurden vergezeld van een recto/verso scan van hun identiteitskaart. Ook aan deze eis voldeden we. Toen bleef het lang stil. Herhaalde telefoons naar het Crelan-kantoor te Mortsel haalden niets uit steeds hetzelfde antwoord: de zaak was in behandeling! Maart 2023 - Voor twee Bestuursleden was het ondertussen welletjes geworden en zij dienden hun ontslag in. April 2023 - Omdat ook ik het onderhand beu was geworden wendde ik me nu tot het Crelan-kantoor in Kontich. Een lang gesprek met kantoorhouder Jan Van den Wijngaert, overigens een heel vriendelijke en sympathiek man, die me onmiddellijk inschreef, nog enkele bijkomende vragen stelde en documenten liet ondertekenen waarna hij me een Digipass overhandigde. We maakten de afspraak dat ik, naast mijn al bestaande Crelan spaarrekening, ook mijn private zichtrekening zou overbrengen naar Crelan. Weliswaar na een korte proefperiode van onze zichtrekening op naam van Vzw MINERVA MOTORS HERITAGE. Ik was vol vertrouwen want nu kwam er schot in de zaak. Maar helaas, het hele liedje begon opnieuw van voren af aan! Met de Digipass kon ik nu een rekening openen en had onze vereniging een rekeningnummer. Van een geblokkeerde rekening! De kantoorhouder kon ik vanaf dat moment niet meer bereiken en de communicatie verliep voortaan via de onthaalbediende. Opnieuw werden allerlei documenten geëist. Voor alle duidelijkheid, dezelfde die we voorheen al hadden bezorgd aan het Mortselse Crelan-kantoor. Toch was alles nog niet in orde, want nu moest ook nog dat andere Bestuurslid (geen commissaris) zich eveneens op het Crelan-kantoor aanbieden. Dat lag wel moeilijk, want deze man woont in Ternat/Brussel, is zelfstandige en kan zich moeilijk vrijmaken. Toch lukte het hem zich een namiddag vrij te maken en, volgens de door mij telefonisch gemaakte afspraak met kantoorhouder Jan Van den Wijngaert, boden wij ons samen aan op het Kontichse Crelan-kantoor op dinsdagnamiddag 4 juli 2023. Maar nadat we enkele tijd hadden doorgebracht in de wachtkamer bleek dat we niet op het kantoor van de kantoorhouder, maar door de onthaalbediende Melissa Boeykens werden ontvangen en door haar werd nu ons Bestuurslid ingescand. EINDELIJK ALLES IN ORDE! Dachten we, MAAR. . . ! Augustus 2023 - Nadat we al die tijd en aan die hele resem voorwaarden hadden voldaan bleef onze rekening toch nog altijd geblokkeerd! ! ! Weer een mail gestuurd en nu bleek dat onthaalbediende Melissa Boeykens een administratieve fout beging en ze de identiteitskaart van ons Bestuurslid niet had doorgestuurd. In antwoord stuurde ik per mail copies van deze identiteitskaart recto/verso naar het Crelan-kantoor Kontich. Maar de rekening bleef geblokkeerd. Dus stapte ik opnieuw naar het Kontichse Crelan-kantoor om daar te vernemen dat intern een administratieve fout was begaan en of we ons nog eens terug wilden aanbieden. De uitleg was dat de onthaalbediende Melissa Boeykens ons Bestuurslid foutief had ingevoerd in de computer en hij daarom nu dus niet correct was geregistreerd. Onthaalbediende Greet Kevelaers verzekerde me dat zij met het Crelan-hoofdkantoor telefonisch contact had gehad en de zaak uitgelegd en daarbij het hoofdkantoor verzekerde dat alle scans correct waren gebeurd, maar foutief verwerkt. Maar deze uitleg werd, nog steeds volgens Greet Kevelaers, niet door het hoofdkantoor aanvaard! En dus moeten wij, de klant, dit maar rechtzetten! Dit is toch ongehoord! Moet ik, als klant, nu gaan begrijpen dat bank Crelan haar eigen personeel niet vertrouwd! Verder maak ik me nu de bedenking dat, indien we op die bewuste dinsdag 4 juli, zoals afspraak, wel door de kantoorhouder zouden ontvangen zijn, we waarschijnlijk vandaag niet met dit probleem zouden geconfronteerd worden. Wegens onvoldoende opgeleid personeel! Wij, onze vereniging, voerden alles stipt uit zoals gevraagd (geëist) werd, dus ik zie geen reden waarom wij iets zouden hoeven recht te zetten. Wat er misging lijkt me eerder een verantwoordelijkheid van bank Crelan en haar vertegenwoordigers. KLACHT: Na alle perikelen rond de aanvraag van een simpele zichtrekening en meer dan tien maanden wachttijd heeft onze vzw nog altijd geen bruikbare zichtrekening en weigert het Crelan hoofdkantoor haar verantwoordelijkheid op te nemen voor een door haar eigen personeel begane fout. Op de site van FOD economie lees ik dat zeven Belgische banken, waaronder Crelan bank, zich verbonden een basisbankdienst aan te bieden aan ondernemingen en vzw's. Mogen wij ons op dit recht beroepen? Jean Claes Voorzitter vzw MINERVA MOTORS HERITAGE 0783.597.177 Grote Dries 10/1 2650 EdegemE-mail: scintilla.minerva@outlook.com Afschriften naar: Bestuursleden Tommy Van Limbergen en Luk Jacobs, Testaankoop. (lidnummer 2606282 - 86)


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform