Terug

Onvolledige technische verantwoording uitvoering douche

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

I. I.

Naar: Steylaerts NV

07/07/2025

Betreft : Klacht tegen firma Steylaerts – onvolledige technische verantwoording uitvoering douche en niet-naleving van toegezegde financiële compensatie in mail van 11 september 2024 Geachte, Via deze weg wensen wij formeel klacht in te dienen tegen de firma Steylaerts uit Lier, naar aanleiding van behoorlijke tekortkomingen in de uitvoering en afhandeling van een doucherenovatie waarvan de werken van start gingen in augustus 2022, het ontbreken van cruciale technische documentatie, en de publieke reactie van de firma op onze klachten. Hoewel de discussie over de garantiestelling inmiddels grotendeels werd uitgeklaard via tussenkomst van de advocaat van Steylaerts, (wij wachten wel nog op een formeel garantiedocument met correcte ingangsdatum), blijven er belangrijke technische en morele tekortkomingen bestaan waarvoor wij als consument geen bevredigende oplossing kregen. Deze betreffen onder meer: 1. Foutieve uitvoering van de waterdichting Bij visuele inspectie bleek dat het waterdichtingsmembraan aan de vloerzijde verkeerd werd geplaatst ten opzichte van de wand, niet conform de vereisten van DIN 18534-1, de geldende Europese referentienorm voor waterdichting in binnenruimten. Deze norm bepaalt onder meer dat de overlapping tussen wand- en vloerafdichting moet gebeuren volgens het zogenoemde shingling-principe, waarbij de wandafdichting boven op de vloerafdichting wordt geplaatst, zodat water zich niet achter het systeem kan ophopen. (§ 5.4.3.2 DIN 18534-1) De foutieve uitvoering werd niet alleen visueel vastgesteld, maar ook bevestigd in een onafhankelijk expertiseverslag dat aan het dossier is toegevoegd. 2. Onvolledige technische verantwoording / plaatsing in strijd met montagevoorschriften Ondanks herhaalde verzoeken weigert Steylaerts ons technische documentatie van fabrikant Aquaconcept te bezorgen waarin wordt verklaard dat het douchewandprofiel met dubbelzijdige tape op de muur mocht worden bevestigd, zonder mechanische verankering met schroeven of pluggen. Tot op heden werd ook geen montagehandleiding of technische fiche voorgelegd waarin deze werkwijze als conform wordt erkend. Deze plaatsingswijze is naar ons oordeel niet conform de montagehandleiding van de fabrikant, wat ernstige vragen oproept over de stabiliteit en duurzaamheid van de constructie. Daarnaast hebben wij uitdrukkelijk gevraagd om een formele toelichting omtrent de plaatsing van de scharnieren, waarbij de inbusschroeven bovenaan zichtbaar zijn aangebracht. Hoewel werd meegedeeld dat deze plaatsing “technisch geen invloed heeft op de werking van het systeem”, blijven twee bezwaren volledig onbeantwoord: enerzijds het esthetische bezwaar wegens de zichtbaarheid van de schroeven, anderzijds onze bezorgdheid over mogelijke waterophoping op deze bovenliggende elementen, wat gevolgen kan hebben voor onderhoud en levensduur. Ook deze scharnierplaatsing wijkt af van de standaardmontage zoals omschreven in de officiële instructies van de fabrikant. In de brief van de advocaat van Steylaerts van 4 juli 2025 wordt hierover letterlijk gesteld : “De plaats waar het scharnier wordt geplaatst is daarbij irrelevant”. Dat achten wij als consument geen onderbouwd antwoord. In dezelfde brief is eveneens de zin "Specifiek met betrekking tot de montagetape wijs ik u erop dat er een bijkomende garantie is gegeven door Aquaconcept welke door cliënte nog is verlengd geweest" ons volstrekt onduidelijk! 3. Niet-nagekomen toezegging tot financiële compensatie De voormalige technisch directeur van Steylaerts, bevestigde in een e-mail van 11 september 2024 uitdrukkelijk dat ons, los van herstellingswerken, een bijkomende financiële compensatie werd toegezegd, gelet op de lange duur van het dossier, het verlies aan gebruiksgenot en de mentale belasting. Tot op heden weigert Steylaerts die belofte na te komen of formeel te erkennen, ondanks het feit dat zij er in eerdere communicatie wél op terugverwezen. 4. Publiek denigrerend taalgebruik in reactie op onze review Op onze objectief gemotiveerde Trustpilot-review reageerde Steylaerts publiekelijk met persoonlijke aanvallen. Zo worden wij afgeschilderd als mensen “die de garantievoorwaarden niet begrijpen of verkeerd interpreteren”, "nachtelijke berichten" sturen en “postpakketten met fotoalbums” verzenden — terwijl het in werkelijkheid ging om één gewatteerde omslag met bewijsstukken, verzonden samen met een aangetekende ingebrekestelling. Deze reactie is niet professioneel, misleidend en bedoeld om ons als consument in diskrediet te brengen. Wij erkennen dat onze schriftelijke communicatie aan Steylaerts bij momenten uitvoerig en frequent was. Dit gebeurde echter uitsluitend omdat wij na onduidelijke, tegenstrijdige of uitblijvende antwoorden geen bevredigende oplossing kregen op onze gerechtvaardigde vragen. Onze berichten waren inhoudelijk onderbouwd en steeds gericht op een correcte oplossing. Wij hebben als klant meerdere ingebrekestellingen gestuurd, telkens gemotiveerd. In plaats van een formeel en correct afsluitend antwoord te geven, worden de resterende technische tekortkomingen genegeerd en wordt onze communicatie weggezet als overdreven. Wij vragen daarom dat Testaankoop tussenkomt om Steylaerts alsnog aan te sporen tot: • Een formele erkenning of technische weerlegging van de foutieve waterdichting; • Het overmaken van correcte technische documentatie m.b.t. de montage met tape, alsook een verklaring over de afwijking van de scharniermontage ten opzichte van de officiële productfiche en montagehandleiding; • De betaling van de eerder toegezegde financiële compensatie; • Een publieke verontschuldiging voor de ongepaste bewoordingen in hun reviewreactie. Wij wijzen erop dat wij op 07 juli 2025 een formele, juridisch onderbouwde brief aan de advocaat van Steylaerts hebben overgemaakt, en momenteel nog hun reactie daarop afwachten. Gelet op het uitblijven van een correcte oplossing in de afgelopen maanden, menen wij echter dat parallelle tussenkomst van Testaankoop gerechtvaardigd en noodzakelijk is. Wij danken u voor uw aandacht en hopen op uw tussenkomst als consumentenorganisatie. Met vriendelijke groeten, Isabel Ingels & Marc Pauwels

Berichten (1)

Steylaerts NV

Naar: I. I.

10/07/2025

Beste, Hierbij ons antwoord op de klacht met de in Onderwerp vermelde referentie. Geachte mevrouw, Graag verwijzen wij voor onze reactie in eerste instantie naar ons eerdere, uitgebreide antwoord op uw review van 23 juni 2025 dat u hier nog eens kan nalezen: Antwoord Steylaerts review Trustpilot U zal dan samen met ons vaststellen dat een aantal van de vermeende citaten in uw bericht niet helemaal overeenstemmen met wat wij in realiteit hebben geschreven. Alleszins hebben wij zeker nooit de bedoeling gehad om ons denigrerend uit te laten over u. Wij herhalen ook de conclusie uit ons antwoord op uw Trustpilot review dat wij uw project beschouwen als uitgevoerd volgens de regels van de kunst en volledig opgeleverd en dat u kan rekenen op onze volledige garantie. Wij kunnen het alleen maar betreuren dat u dit als kennelijk onvoldoende ervaart want wij weten eerlijk gezegd niet wat wij nog meer kunnen doen. Tenslotte, indien u ondanks onze herhaalde verduidelijkingen en al onze mondelinge en schriftelijke garanties blijft twijfelen aan de kwaliteit of correctheid van de uitvoering, staan wij zoals eerder aangegeven open voor een onafhankelijke, tegensprekelijke expertise. Wij zullen de conclusies daarvan respecteren en handelen in lijn met de resultaten. U kan de organisatie daarvan desgevallend verder afstemmen met onze raadsman met wie u reeds in contact staat. Steylaerts NV Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: maandag 7 juli 2025 19:30 Aan: Luc Bosmans Luc.Bosmans@steylaerts.be Onderwerp: Onvolledige technische verantwoording uitvoering douche ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Bemiddeling door Testaankoop 11 juli 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform