Terug

Onterechte retributiebon betalend parkeren

Opgelost Openbaar

Parkeerbedrijf Nieuwpoort

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

B. V.

Naar: Parkeerbedrijf Nieuwpoort

01/01/0001

Ik stuurde onderstaande mail naar de parkeershop op maandag 28/03:Geachte, op maandag 28/03/2016 bezocht ik uw badplaats.Ik parkeerde mijn voertuig in de Elisalaan en kocht een parkeerticket. (zie bijlage)Bij mijn terugkeer stelde ik vast dat een retributiebon tussen mijn ruitenwissers stak.De parkeertijd was nochtans nog niet verlopen.Bij nader onderzoek stelde ik vast dat ik net in een ‘gele’ zone stond geparkeerd en dat hiervoor een bewonerskaart is vereist.Dit was me niet opgevallen omdat er in de nabijheid een parkeerautomaat stond, waar ik mijn ticket kocht. Op de retibutiebon staat ook de omschrijving: geen bewonerskaart.Ik hoef u niet te vertellen dat ik mij ‘gepakt’ voel. Bij mijn thuiskomst heb ik het gemeentelijk reglement voor parkeren in Nieuwpoort geraadpleegd en stel ik vast dat de gele zone een zone is voor niet-betalend parkeren.Er kan enkel geparkeerd worden met bewonerskaart. Ik meen dus te mogen vaststellen dat de retibutiebon niet van toepassing is voor de plaats waar ik parkeerde. Deze geldt immers enkel voor de zone betalend parkeren.Vermoedelijk beging ik dus (onbewust) een overtreding van het verkeersreglement. Dergelijke overtreding kan echter enkel worden vastgesteld door een bevoegd persoon, wat hier niet gebeurd is.Deze bevoegde personen staan vermeld in art. 3 van het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.Parkeerwachters staan hierbij niet vermeld. Getuige het parkeerticket dat ik heb gekocht (en dat waarschijnlijk ook zichtbaar is op de foto genomen door de parkeerwachter), meen ik te mogen stellen dat ik niet de intentie had om hier fraude te plegen of een parkeerticket te ontlopen. Aangezien geen PV werd opgemaakt voor de onvrijwillige overtreding die waarschijnlijk werd gemaakt, meen ik dan ook de retributie niet te moeten betalen.Indien u mijn argumentatie niet volgt wens ik hiervan graag tijdig op de hoogte gehouden te worden om eventuele bijkomende kosten te vermijden. mvg, Bart VerdonckKuipersstraat 98432 MiddelkerkeDe parkeershop aanvaardt mijn argumentatie niet en ik kreeg onderstaande mail terug:Geachte heer,Mevrouw,Wij bevestigen de ontvangst van uw bezwaarschrift betreffende de parkeerretributie met referentie (031/3671/64327). Na onderzoek van de door u aangehaalde argumenten hebben wij beslist deze niet te aanvaarden. Op de foto, genomen door de parkeerwachter, kunnen wij geen gemeentelijke parkeerkaart terugvinden. U heeft een retributiebon ontvangen omdat u geparkeerd stond in een exclusieve bewonerszone. Deze plaatsen worden voorafgegaan met een verkeersbord “GEMEENTELIJKE PARKEERKAART”, verder zijn er ook gele markeringen aangebracht op de grond die deze plaatsen duidelijk aanduiden. Bovendien bevindt de parkeerautomaat zich buiten deze zone. Sinds 07 februari 2003 is het betalend parkeren gedepenaliseerd en heeft de politie geen enkele bevoegdheid meer terzake (wet 07/02/2003-Verkeersveiligheidswet in voege vanaf 1 maart 2004).Door deze depenalisatie kunnen de steden en gemeentes het parkeerbeheer uitbesteden aan een privéfirma.De retributiebon blijft dan ook te betalen, dit binnen de 5 dagen.Hoogachtend,VerantwoordelijkeParkeerbedrijf NieuwpoortPS: parkeerreglement Nieuwpoort is te raadplegen op http://www.nieuwpoort.be/nieuwpoort/view/nl/nieuwpoort/inwoner/wonen/verkeer_en_mobiliteit/parkeren/betalend_parkeren


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform