Beste
Op zondag 19 oktober 2025 nam ik een Velo-fiets aan halte M HKA (034) rond 21:30. Ik plaatste de fiets correct terug in halte Troonplaats (086).
Ik wachtte op de bevestiging in het slot en vertrok pas toen de fiets stevig was verankerd.
Later die nacht ontving ik om 00:35 een melding “Rit niet afgerond” in de Velo-app. Hiervan heb ik een screenshot als bewijs. Ik ben meteen terug naar de stalling gegaan: de fiets stond correct vast, maar er brandde een rood controlelampje. Ik heb daarom onmiddellijk het online formulier ingevuld voor een foutief geregistreerde terugplaatsing (±00:40).
Ondanks de correcte terugplaatsing en de onmiddellijke melding, werd mijn rit geregistreerd als:
“Halte M HKA – 19/10/2025 – 21:24:41 tot Halte Troonplaats – 20/10/2025 – 04:25:08”.
Het systeem heeft dus meer dan 6 uur foute gebruiksduur aangerekend terwijl de fiets al die tijd vergrendeld in het slot stond.
Ik kreeg vervolgens een factuur van €31 voor vermeende extra gebruiksuren en dit bedrag werd onmiddellijk van mijn rekening afgehouden, zonder dat mijn melding eerst werd onderzocht of opgelost.
Ik vind dit onaanvaardbaar. Dit is een duidelijk technisch mankement van het station of het registratiesysteem, en de klant mag daar niet financieel voor opdraaien.
Alvast bedankt voor de opvolging van deze klacht.
Ik hoop dat dit snel kan worden rechtgezet.
Met vriendelijke groeten
Mira Peeters