Terug

Ongewenst van energieleverancier veranderen/ ongewenst nieuw energiecontract zonder toestemming

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: B-Wise

19/09/2019

Beste, ik werd recent benaderd door deur-aan-deur verkopers van B-Wise. Zij stelden voor om wat meer informatie te verstrekken over hun bedrijf en eventueel mijn huidige energiecontract in te kijken. Dit laatste was echter niet mogelijk, omdat ik noch mijn energiecontract, noch mijn energiefacturen ter beschikking had. Na een vriendelijk woordje uitleg, vroegen zij mij of zij mijn gegevens konden noteren, opdat zij mij meer informatie konden overmaken over hun bedrijf en bepaalde offertes konden doorsturen. Bovendien vroegen zij om een handtekening ter bevestiging van hun aanwezigheid, hetgeen me de energieprijzen van die dag zou opleveren indien ik, via hen, even later alsnog zou veranderen van energieleverancier. Ik was me van geen kwaad bewust. Een kwartier later kregen wij een e-mail van Essent: Wat fijn dat je voor ons koos als nieuwe energieleverancier. We hebben je intekening goed ontvangen en zorgen met plezier voor een vlotte overstap. Dit kon echter helemaal niet, er werd nooit een nieuw energiecontract overeen gekomen. Allereerst hebben zij nooit mijn huidige energiecontract en -facturen kunnen inkijken. Er werd aldus geen simulatie doorgevoerd, waarbij de prijzen van de verschillende energieleveranciers vergeleken werden. Er werd überhaupt nooit enige prijs besproken, hetgeen een erg belangrijk onderdeel vormt van een contract. Er werd eveneens nooit melding gemaakt van Essent en hoe dit bedrijf het goedkoopste zou uitkomen voor mij. Ik had dus ook geen weet van de tegenpartij met wie ik zou contracteren. Er werd geen aanvangsdatum, noch enige duurtijd voor het contract overeengekomen. Kortom: er was geen wilsovereenstemming mogelijk over enig potentieel nieuw energiecontract. Ik heb nooit enige toestemming gegeven, tenzij tot het verkrijgen van meer informatie over hun werking en hetgeen zij voor mij zouden kunnen betekenen. Bovendien werd er mij geen afschrift van mijn zogenaamde contract afgeleverd.Vervolgens heb ik die verkopers, die meerdere contactgegevens hadden achtergelaten, getracht te contacteren, met succes. Echter, ze lieten me in het ongewisse. De ene verkoper opperde dat ik alsnog een annuleringsrecht had, waardoor deze onrechtstreeks erkende dat ik een contract zou gesloten hebben. De andere verkoper daarentegen stelde dat dit inderdaad niet klopte, dat ze dit wel degelijk erg veel meemaakten en dat hij me op de hoogte zou houden, hetgeen uiteraard niet gebeurde.In mijn geval werd de zaak reeds opgelost, na een telefonisch onderhoud met B-Wise zelf. Ze annuleerden het nieuwe energiecontract bij Essent. Verder heb ik eveneens contact opgenomen met Essent zelf, ter bevestiging van deze annulatie. Ik hoop echter dat ik bij deze anderen kan waarschuwen voor dergelijke wanpraktijken en dat er wat tegen ondernomen kan worden. Met vriendelijke groet,K.V.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform