Terug

onaanvaardbare handelspraktijken

In behandeling Openbaar

Simon & fils

Start een klacht

Aard van probleem:

Herroeping

Klacht

K. M.

Naar: Simon & fils

23/10/2025

Als oudleerling van de prestigeuze hotelschool ter Duinen in Koksijde met ervaring in wereldvermaarde hotels en restaurants vind ik het mijn plicht om mensen op de hoogte te brengen van onderstaande: Onlangs op 27 september waren we op een tuinbeurs op het kasteel van Ooidonk. Er was een stand van het Bedrijf Simon & Fils waar je wijn kon proeven en bestellen. De wijn die we geproefd hebben was een Aloxe Corton.., zogezegd een wijn van de betere klasse premier cru 2022 gerijpt op eiken vaten. Bij nader inzien, stelden we vast dat op de bestelbon niets genoteerd was mbt de afkomst, maw noch de naam van het domein, de appelation,.. NOCH het jaar van de wijn was op de bestelbon vermeld. Op de bestelbon staat : Bourgogne rouge premium...Wat is dat dan???? Een Gevrey-Chambertin, Vosne-Romanee conti.., ClosVougeot, Meursault, Puligny-Montrachet, Deze verkoop is volgens ons behept met een gebrek nl. de klant kan onmogelijk weten welke wijn er uiteindelijk zal geleverd worden, gelet op de gebrekkige beschrijving op de bestelbon. We namen contact op met de Belgische wijnpersoonlijkheid van het jaar en die wist ons te vertellen dat dergelijke handelspraktijken absoluut niet kunnen. Dit zet de deur wagenwijd open voor fraude en oplichting. Wij als klant komen hierbij in een heel zwakke positie te staan die we niet kunnen aanvaarden. We besloten om 2 dagen na de aankoop de aankoop te herroepen en ons voorschot terug te storten. Dit werd door de verkoper niet aanvaard. Meer nog, ze dreigden onmiddellijk met een advocaat... Het voorschot werd op heden niet terugbetaald. We overwegen dan ook om een klacht in te dienen bij diverse instanties. Addendum: Er is dus helemaal geen verwarring mogelijk van onze kant, gelet dat de wijn onvoldoende omschreven is. De verkoper kan beweren wat hij wil en leveren wat hij wil, immers is er geen duidelijke omschrijving van het te leveren product. Een Premium Bourgogne, de naam zegt het zelf verwijst naar de beste wijnen zoals grand cru of premier cru. De appelation "premium Bourgogne' op zich bestaat niet" , omdat er wel degelijk kwaliteitsniveaus en classificaties bestaan, zoals Premier Cru en Grand Cru, die de hoogste kwaliteitswijnen aanduiden. Deze classificaties verwijzen naar specifieke wijngaarden die bekend staan om hun uitmuntende kwaliteit vanwege hun locatie, bodem en het consistente karakter van de geproduceerde wijnen. Er zijn daarnaast ook de appelations d'origine contrôleé die de kwaliteit en herkomst garanderen. Het vermelden van 'Bourgogne premium rouge' op een bestelbon is vaag en potentieel MISLEIDEND. De wijn moet degelijk beschreven worden zodat de klant precies weet wat hij zal krijgen en dit ook kan controleren, wat in casu NIET zo is.

Berichten (2)

Simon & fils

Naar: K. M.

23/10/2025

Cher Monsieur/Chère Madame Nous faisons suite à votre demande d'annulation concernant la commande passée sur notre stand lors du Salon des Jardins d’Ooidonk. Nous comprenons votre démarche, mais nous devons vous confirmer que, conformément à la législation belge en vigueur régissant les ventes conclues lors de foires et salons, vous ne bénéficiez pas d'un droit de rétractation. Comme nous vous l'avons expliqué, les achats effectués sur ce type de manifestation commerciale sont considérés comme des ventes en établissement, pour lesquelles le délai de rétractation légal de 14 jours (prévu pour les ventes à distance ou hors établissement classique) ne s'applique pas, sauf si une telle clause a été expressément prévue au contrat, ce qui n'est pas notre cas. Pour rappel, lors du salon, vous avez : Dégusté et commandé spécifiquement notre Bourgogne Pinot Noir Premium 2023 élevé en Fûts de Chêne. Discuté d'autres Grands Crus, mais ceux-ci n'étaient pas présents et n'ont fait l'objet d'aucune commande. Fidèles aux vins d’exception que nous proposons depuis plus de 50 ans sur les salons en Belgique, nous sommes convaincus que vous apprécierez la qualité du Bourgogne Pinot Noir Premium 2023. Nous vous invitons à vous référer aux conditions générales de vente que vous avez acceptées lors de la commande pour connaître les modalités de livraison et de paiement. Nous restons à votre disposition pour toute question concernant la livraison de votre vin. Bien à vous, Charly Azoulay Administrateur délégué. Téléphone: 02/372 03 83 Mobile: 0475/25 63 47 E-mail: charly@simonetfils.be Av Paul Gilsonlaan 450/106 1er Etage 1620 Drogenbos www.simonetfils.be De: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be De la part de klachten@test-aankoop.be Envoyé: jeudi 23 octobre 2025 09:16 À: simon.fils@skynet.be Objet: onaanvaardbare handelspraktijken ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

K. M.

Naar: Simon & fils

23/10/2025

Geachte heer, Het gaat hier om het feit dat de bestelbon niet overeenstemt met wat u beweert. Een bestelling moet voldoen aan een beschrijving die een 'zekere' indentificatie van het product of dienst mogelijk maakt. Dit is in casu geenszins het geval! Het is onmogelijk om te weten over welke wijn het juist gaat. Gelieve het voorschot binnen de week terug te betalen aub. mvg, Krist Malisse


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform