Terug

Omzetten mandaat naar hypotheek ondanks gentleman’s agreement tussen banken

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

B. J.

Naar: BNP Paribas Fortis

04/04/2018

Ons probleem in een notedop:Fortis bank heeft onze lening met mandaat overgezet naar een volledige hypotheek, doordat we volgens de “gentleman’s agreement” die tussen banken bestaat, hebben gevraagd wat er zou gebeuren indien we via een andere lening een stuk hypotheek zouden nemen. Desondanks we hebben verwittigd dat we dit niet gingen doen hebben ze toch doorgedreven, zelfs nadat we de lening bij Fortis hebben herfinancierd bij een andere bank. We weten ook dat een bank dit “zonder reden” kan doen maar de manier waarop Fortis tewerk gaat zal hieronder duidelijk worden:Hier een uitgebreid overzicht van de gebeurtenissen en achtergrond:Sinds jaren is onze familie klant bij BNP Parisbas Fortis. Mijn vrouw en kinderen hebben al sinds kindsafaan rekeningen, pensioensparen, leningen, etc.. Sinds vorig jaar hebben we ook een BVBA The Knowledge Box opgericht en volledig bij Fortis ondergebracht.Sinds mei 2015 hebben we op onze beiders naam een lening voor een studio aan zee van 120.000€, volledig op hypotheciar mandaat.Enkele maanden geleden hebben we bij enkele banken een dossier ingediend voor een investering in vastgoed via de BVBA. Gevraagd was een lening van 195.000€ voor aankoop van een appartement in Belgie en één in Spanje. Belfius en KBC waren akkoord onder voorwaarden. Van Fortis kregen we telefonisch een antwoord van kantoormedewerker xxxxxxxxxx dat ze mee gingen in het verhaal. We hebben gevraagd om dit via e-mail te bevestigen, wat ze ook gedaan heeft. Daarop hebben we al een bod gedaan op het appartement in België. Dezelfde avond nog contaceertxxxxxxx ons om te zeggen dat ze alleen meegaan in de financiering van het appartement in België! Deze slechte communictie zet ons vast om het appartement in Spanje aan te kopen.Befius ging mee in het volledige verhaal indien een-hypotheek kon genomen worden van 25.000€ op een deel van de lening van de studio. Hiervoor vroeg Belfius een akkoord van Fortis via een zogenaamd “gentleman’s agreement” tussen banken om elkaar te informeren. Hiervoor heeft de bank ons een standaard e-mail gegeven, die we hebben verstuurd naar xxxxxxxxxxx op 28/02 (zie 1e e-mail in “e-mails - Krediet BNP.pdf”). Op 1/03 contacteerde xxxxxxxxxx ons telefonisch om te melden dat Fortis dan de lening zou omzetten naar een hypothecaire lening. Hierop vroegen we herhaaldelijk om dit via e-mail te bevestigen (zie volgende e-mails in “e-mails - Krediet BNP.pdf”).Omdat deze extra kosten teveel zouden zijn had Belfius ondertussen een voorstel gedaan om de lening te herfinancieren. Pas op 6/03 hebben we dit van xxxxxxxxx op mail ontvangen.Diezelfde dag hebben we dan telefonisch en via e-mail bevestigd dat het mandaat niet moest worden omgezet, dat de lening volledig zou herfinancierd worden door Belfius. xxxxxxx heeft dit nog expliciet gevraagd op 6/03: “Het omzetten van de mandaten moet dus stopgezet worden?”, en we hebben hierop positief geantwoord. (zie e-mails van 6/03 in “e-mails - Krediet BNP.pdf”).)Op 7/03 hebben we het aanbod bij Belfius getekend.Op 8/03 hebben we de effectieve lening bij Belfius getekend.Op 9/03 hebben we telefoon gekregen van xxxxxxxxxxxx directeur bij Fortis die op een zeer groffe en dreigende manier heeft gezegd dat de omzetting van madaar naar hypotheek de dag ervoor was getekend bij de notaris en dat we de kosten zullen moeten dragen. Verder hebben we hier geen uileg van ontvangen.Op 20/03 heeft onze notaris de afrekening van Fortis ontvangen (zie “Fortis lening handlichting.pdf”) waar in staat dat ze akkoord zijn met de vervroegde terugbetaling van het krediet met hypothecaire volmacht!Op 23/03 hebben we een brief van Fortis gekregen gedateerd 21/03 waarin staat dat de lening overgezet is geweest naar een hypotheek (zie “Fortis hypothecair mandaat 21-03-2018.pdf”).Conclusie: we hebben de indruk dat er een vuil spel is gespeeld door Fortis: er is volgens ons zo lang gewacht met de officiele communicatie via e-mail over de omzetting naar hypotheek tot het bij Fortis al was omgezet (28/02 -> 06/03).Hadden wij het niet eerlijk gespeeld met deze “gentleman’s agreement” zou Fortis van niets hebben geweten en was dit allemaal niet gebeurd. Dit is een volledige schending van vertrouwen en een mes in de rug. Er was geen reden om dit mandaat om te zetten.De communicatie met xxxxxxxxxxxxx is ook op zoveel manier verkeerd gelopen, deze 2 voorvallen (foute communicatie ivm dossier, en later de hypotheek omzetting) zijn niet de enige incident. we vermoeden zelfs al kwaad opzet.En om nog olie op het vuur te gooien hebben we op 28/03 een brief van Fortis ontvangen waarin ze ons in de “Priority Banking club” verwelkomen!We hebben ondertussen ook bij Fortis een klacht ingediend met nummer KQ10360284 maar we wachten hier nog op feedback. De behandelende persoon heeft ons al wel gezegd dat de bank wel effectief een reden moet hebben om dit om te zetten.De brief van Fortis van 21/03 hebben we ook aangetekend geprotesteerd op 29/03.Verdere documentatie zoals de getekende herfinanciering bij Belfius kunnen we ook zeker doorgeven indien gewenst.

Berichten (1)

BNP Paribas Fortis

Naar: B. J.

04/04/2018

Geachte mevrouw,Geachte heer,Wij hebben uw e-mail goed ontvangen en wij bedanken u hiervoor. Onze medewerkers beantwoorden deze zo spoedig mogelijk.Opgelet: dit is een automatisch bericht. Alvast bedankt om hierop niet te antwoorden.Hoogachtend. BNP Paribas Fortis NVT +32(0)2 762 60 00Warandeberg 3, 1QA5E, 1000 Brussel www.bnpparibasfortis.be======================================================BNP Paribas Fortis disclaimer::www.bnpparibasfortis.com/e-mail-disclaimer.BNP Paribas Fortis privacy policy::www.bnpparibasfortis.comrivacy-policy.======================================================


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform