Sinds aankoop van onze nieuwe Nissan X-Trail Tekna ( full option) met trekhaak voor totaal aankoopbedrag van 31500 euro, hebben we moeten vaststellen dat de verkopers en de fabrikant zich niet aan beloftes houden. Het product vertoont fouten en voldoet niet aan de specificaties die Nissan vermeld. Het is al een hele strijd geweest en de enige ondersteuning die we van Nissan Klantendienst krijgen is een antwoord dat ze de melding toevoegen aan het dossier, maar zonder actie te ondernemen. Dus alle andere klachten achterwege gelaten, komen we tot de vaststelling dat de wagen volgende gebreken vertoont die niet enkel vervelend, maar zelfs verontrustend gevaarlijk zijn:1. De auto herkent heeft verkeersbordherkenning voor officiële Belgische verkeersborden. Spijtig genoeg heb ik moeten vaststellen dat de auto op het dashboard weergeeft dat er 50 gereden mag worden, terwijl ik in een straat met zone 30 rijdt, waar schoolkinderen de straat oversteken. Het verkeersbord is een officieel verkeersbord en duidelijk herkenbaar, maar in dit geval een LED verkeersbord dat op bepaalde uren ingeschakeld wordt. Na meerdere malen testen heb ik moeten vaststellen dat de auto deze niet herkent. De informatie is niet correct en zelfs gevaarlijk misleidend. Zie bijlage.2. Rijbaan assistentie. Aangezien er geen folder meegegeven worden en kopers op de website moeten kijken naar de specs, heb ik dat ook gedaan. Voglens de website van Nissan (zie bijlage) staat er duidelijk bij de X-trail tekna configurator dat eht systeem je terug binnen de lijnen stuurt. Ik heb dit getest op de E34 baan Antwerpen – Gent en heb moeten vaststellen dat de auto dit in geen geval doet. De garage houder heeft dit kunnen bevestigen. Blijkbaar is er enkel een indicatie die dient om de bestuurder attent te maken bij verminderde aandacht. Spijtig genoeg moest ik zelfs ivm auditieve indicatie vaststellen dat de melding NIET hoorbaar is. De garagehouder heeft geprobeerd dit luider te zetten, maar deze optie is er niet. Maw deze functie is totaal nutteloos en geeft de bestuurder en vals gevoel van veiligheid.3. Noodstop detectie ook inbegrepen in intelligent mobility. Reeds de eerste week moest ik vaststellen dat de wagen onterecht een melding gaf van noodstop en daarbij een slippend rechter achterwiel, terwijl ik enkel een bocht naar rechts nam op een baan met een middenberm. Als bestuurder schrok ik voor een situatie die zich niet voordeed. Ik was afgeleid en kan enkel concluderen dat in geval van nat wegdek of glad wegdek in dit geval de auto eerder een ongeval zou veroorzaken, dan een ongeval voorkomen. Ook hier heeft de garage houder bevestigd dat de auto wel eens bijstuurt op één van zijn wielen. Wel het geeft geen veilig gevoel als de auto raar doet terwijl er niks gevaarlijk gebeurt. Intussen heb ik moeten vaststellen dat de auto bij 40 km/h op nat wegdek in een normale bocht, over de voorwielen wegglijdt. Deze auto is helemaal niet baanvast en lijkt me ook niet op te lossen door een ander type band te plaatsen.4. Naast al deze onveilige situaties zijn er nog een aantal gebreken die de garage houder tot nu toe niet kan achterhalen. Nl, het flippen van het display tussen de wijzerplaten. De onbekende “Systeem fout” op het display bij een chassis controle.Daar bovenop moeten we nog vaststellen dat de wagen een goedkope afwerking heeft zoals een computerstem voor GPS die nauwelijks verstaanbaar is en zelfs verkeerde straatkanten en plaatsen aanduid, het hoge verbruik van9.5 liter/ 100 km en noem maar op. Over deze wagen is echt niet nagedacht.De eerste punten neem ik ernstig, de overige kan ik moeilijk betwisten omdat dit meer goedkope afwerking is, dan een defect.Het spijtige aan dit voorval is dat Nissan klantendienst sinds 9 mei 2018 mee in de loop genomen is. (hiervan is alle communicatie nog beschikbaar) Maar er geen gevolg gegeven wordt. Volgens hen is het normaal dat een fabrikant / leverancier producten verkoopt die niet voldoen aan de specificaties (dat kan ik bevestigen met de laatste communicatie van 11/06/2018) en dat de klant hiermee maar akkoord moet gaan. Ikzelf heb besloten om het hierbij niet te laten en alle mogelijke wegen ga aanwenden om aan Nissan en klanten of potentiele klanten duidelijk te maken dat dit niet door de beugel kan. We spreken hier niet over een smartphone van 200 euro, maar over een kostenplaatje van 31500 euro dat me intussen al veel zorgen gebaard heeft.Vriendelijke groet,Kurt