Terug

Niet voltooien plaatsing zonnepanelen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. M.

Naar: VANNEC

08/01/2023

Onderwerp: Installatie van 19 zonnepanelen (parallel geschakeld) + thuisbatterij (10 kW) te Aalter (offertes dd. 21/05/2022, aanvaard in juni 2022, eerste geplande datum van uitvoering: 31/08/2022).Beste,De eerste geplande datum van uitvoering was 31 augustus 2022.Intussen blijkt echter het volgende : • slechts 7 van de 19 zonnepanelen/micro-omvormers leveren stroom sedert 12 oktober 2022, de 12 andere hebben nooit stroom geleverd • de batterij ‘uitbreidingsmodule’ (zie offerte) is nog steeds niet geplaatst • wij zijn niet in het bezit van de documentatie (handleidingen,…), de plannen (installatie, schema’s,...) en wij hebben geen uitleg gekregen i.v.m. de installatie • wij hebben geen toegang tot de monitoring apps met bv. aanduiding van opbrengst per zonnepaneel • wij hebben ook nog geen keuringsattest, noch kopie daarvan, ontvangen • tenslotte hebben wij de documenten voor het aanvragen van de overheidspremies nog niet ontvangen en blijkt dat er evenmin door Vannec reeds een aanvraag desbetreffende werd ingediend.Sinds midden oktober 2022 hebben wij U hierover zowel telefonisch als per mail gecontacteerd en zijn de problemen dus wel degelijk zeer goed gekend door uw onderneming.Wij verwijzen uitdrukkelijk naar de verschillende mails die wij en Test aankoop U reeds gericht hebben.Uw onderneming blijkt steeds mooie maar wel loze beloftes te maken want sedert 10 oktober 2022 zijn er geen aanpassingen meer gebeurd aan de installatie, terwijl slechts 7 van de 19 geplaatste zonnepanelen stroom leveren.Wij zagen ons dan ook verplicht om U in gebreke te stellen met onze mail van 7 december en met tussenkomst van Test Aankoop met de mails van 19 en 27 december 2022 maar hierop blijkt niet de minste reactie te zijn gekomen!De communicatie met uw onderneming blijkt hopeloos te zijn (urenlang wachten om binnen te geraken met de telefoon, de juiste persoon is altijd in gesprek of niet aanwezig en altijd belofte om terug te bellen maar deze beloften werden nooit waargemaakt e-mails werden nooit beantwoord) en uw onderneming nam zelf geen initiatief om de werken verder uit te voeren. Wij dienden altijd zelf te vragen dat zou verder gewerkt worden. Er werden 10 afspraken gemaakt door uw onderneming en slechts in 5 van de 10 gevallen is iemand opgedaagd, in de andere gevallen daagde niemand op en werden wij zelfs niet verwittigd!Bij nazicht stellen wij vast dat gelijkaardige klachten op het internet terug te vinden zijn.Dit geval blijkt dus helemaal geen alleenstaand geval te zijn.Als gebaar van goede wil en teneinde het vertrouwen in uw onderneming te proberen te herstellen – krijgt uw onderneming een laatste mogelijkheid om de volledige en algehele uitvoering/levering, zoals voorzien in de offertes, met oplossing van de aangehaalde problemen te realiseren ten allerlaatste tegen 31 januari 2023, inclusief indienen aanvraag overheidspremies. Ten laatste tegen die datum verwachten wij ook een oplossing voor het onprofessioneel plaatsen van de zonnepanelen op het dak, met name het doorboren van de natuurleien op het dak, evenals een voorstel betreffende de door Vannec eerder beloofde compensaties.Bij gebreke hieraan dient vastgesteld te worden dat er sprake is van een ernstige contractuele tekortkoming en wanprestatie in hoofde van Vannec en behouden wij ons het recht voor om:  1. van uw onderneming een vergoeding te vragen voor de schade die wij door U lijden en  2. de overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden in het nadeel van uw onderneming. Uw onderneming heeft immers voldoende tijd en mogelijkheden gehad om de overeenkomst uit te voeren.Het gevolg van dergelijke ontbinding is dat wij genoodzaakt zijn beroep te doen op een andere professionele installateur om de werken te laten uitvoeren/afwerken. Gezien deze oplossing echter veel omslachtiger is dan de uitvoering van de werken zoals hierboven voorgesteld, verzoeken wij u om ons minstens alle nodige en nuttige documentatie en informatie – zoals plannen, installatieschema’s, apps met logins en wachtwoorden, ... – toe te sturen tegen 31 januari 2023. Bij gebreke hiervan zal de prijs voor het verder afwerken door een andere professionele installateur uiteraard duurder uitvallen.Indien u bij dit ultieme voorstel tevens het stilzwijgen bewaart, zullen wij u na 31 januari 2023 aangetekend schrijven om de buitengerechtelijke ontbinding te bevestigen.We hopen spoedig uw antwoord te mogen ontvangen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform