Terug

Niet respecteren van afgesproken verkoopprijs

Opgelost Openbaar

CycloM Bikestores

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. V.

Naar: CycloM Bikestores

09/03/2022

Beste , ik heb bij Cyclo-M Ninove op 2 Januari 2021 een order geplaatst voor 2 Trek Domane SL5 koersfietsen tegen een afgesproken prijs van in totaal 4.912€ BTW incl. Ik heb hiervoor een orderbevestiging ontvangen. Wij hebben ons geëngageerd door op dat ogenblik (meer dan 1 jaar geleden) een voorschot van 500€ op hun rekening te storten. Dat de levering enkele maanden op zich kon laten wachten wisten we. Ik ben meermaals bij CycloM op de zaak geweest afgelopen jaar om een status update te hebben m.b.t. de uiteindelijke leveringsdatum. De medewerkers konden alleen maar het order bevestigen en melden dat er vertraging in de levering was. Nog begin 2022 is mij verzekerd dat alles in orde was en kon men een definitieve levertijd afgeven (levering maat 54 in 01/2022 - levering maat 62 in 02/2022). Nog enkele dagen geduld werd mij gezegd... En op 16/2/2022, toevallig de dag dat de 2de fiets bij hen zou geleverd worden, krijg ik een mail van de zaakvoerder die zegt dat de prijs een stuk hoger ligt omdat de leverancier het nieuw model van 2022 geleverd heeft dat duurder is. Dit is bedrieglijk, niet serieus en toont geen enkel blijk van respect voor de klant. Als ik de feiten op een rij zet, meen ik dat dit zelf strafbaar is! Er is ook zoiets als de wet op oneerlijke handelspraktijken. Ik heb aan CycloM gemeld dat ik geen enkele prijsverhoging aanvaard, en verwijs naar het order 99024 waar ook nergens vermeld staat dat de prijzen kunnen herzien worden en ook nergens gesproken wordt over een bepaald modeljaar. Ik heb de bal in het kamp van CycloM gelegd: ofwel levert men de twee TREK Domane SL5 fietsen aan de afgesproken prijs van 4.912€ incl. BTW ofwel cancelt CycloM het ordernummer 99024 en betalen zij het voorschot van 500€ terug. In dit laatste geval heb ik gemeld te overwegen verdere stappen te gaan zetten omdat de belangen van de consument in deze zaak volledig genegeerd worden.Overeenkomstig art. 1649quinquies Burgerlijk Wetboek heb ik als consument recht op een kosteloos herstel van het goed als er een gebrek aan overeenstemming bestaat. Kosteloos omvat ook kosten die nodig zijn om het nieuwe product in overeenstemming te brengen met het product waarvoor wij initieel gecontracteerd hebben (m.i.v. materiaal). Wanneer er mij een ander model wordt opgedrongen is dit een vervanging maar deze dient kosteloos te zijn en ik kan dan ook niet opdraaien voor de meerkost. Overeenkomstig de pertinente wettelijke bepalingen kan ik het nieuwe modeljaar 2022 aanvaarden, op voorwaarde dat dit aan de origineel afgesproken prijs gebeurt.De laatste communicatie verloopt nu met de advocaat van CycloM die ons een commerciële tegemoetkoming voorstelt die onvoldoende is. Uiteindelijk blijft er immers nog 611€ extra te betalen voor de twee TREK Domane SL5 fietsen. We blijven bij ons standpunt en gaan dit order ook niet cancellen. Onze vraag blijft onveranderd om de twee TREK Domane SL5 fietsen te leveren aan de afgesproken prijs van 4.912€ incl. BTW. Een eventueel verlies moet CycloM maar verhalen bij de leverancier Trek. In vind oprecht dat de belangen van de consument in deze zaak volledig genegeerd werden. Het laatste bericht van de advacaat van CycloM dateert van 2 Maart waarin gezegd wordt dat zij ons 'ten gepaste tijden' zullen informeren over hun beslissing. Ik heb hierbij het gevoel dat ze de zaak op de lange baan gaan schuiven, en vandaar dit initiatief om jullie als verdediger van consumentenbelangen hierbij te betrekken.Met vriendelijke groet,JP Van Doren0474/275980

Berichten (1)

CycloM Bikestores

Naar: J. V.

12/03/2022

BesteAls zaakvoerder van CycloM Bikestores ben ik blij dat dit op een openbare plek online wordt geplaatst. Zo kan ook mijn perspectief als handelaar belicht worden.Uiteraard betreur ik de situatie die zich voordoet, ik handel echter open en eerlijk, en heb reeds uitgebreid, vriendelijk en gestaafd met screenshots uitgelegd dat de fietsen die besteld waren werden gecanceld door de fabrikant. De fabrikant heeft zelf het voorstel gedaan om nu 2 fietsen in de gewenste maat te kunnen aankopen van de nieuwe collectie. Het gaat hier dus NIET over hetzelfde product.Ik ben enorm aangedaan van de harde en aanpak van Dhr Van Doren in zijn antwoorden op mijn emails. Met name de persoonlijke aanval over mijn manier van werken of communiceren wordt niet geapprecieerd.Met deze rede heb ik ook een advocaat ingeschakeld. Er is door mij reeds 2x een poging ondernomen om een gesprek met Dhr Van Doren te plannen en samen tot een oplossing te komen, maar daar werd telkens negatief op geantwoord. Ik betreur hier de starre houding en weigering om in dialoog te gaan.Daarnaast werden ook al 2 commerciële tegemoedkomingen gedaan, deze werden evenmin aanvaard.Momenteel is dit dossier in overleg bij de fabrikant en heb ik hier nog geen verder zicht op. Ik hoop daar in de komende dagen op terug te kunnen komen zodat Dhr Van Doren met het goede weer de fiets op kan, en wij als handelaar hier geen verlies bij lijden. Een oplossing kan hier echter enkel op tafel komen als er enige vorm van toenadering en coulance van alle partijen inclusief de koper komt. Vandaar vraag ik via deze weg aan Dhr Van Doren om tenminste enig begrip te tonen en alsnog met mij in dialoog te gaan.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform