Terug

Niet nakomen afspraak - onnodige werken - valse factuur

Closed Openbaar

(garage) E. De Smedt bvba

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. D.

Naar: (garage) E. De Smedt bvba

17/12/2016

1.De factuur die ik ontving klopt niet. Er werd volgens de factuur 12 uur handwerk gerekend voor plaatsen van distributieriem én terug demonteren ervan. Dit blijkt onrealistisch veel én bovendien totaal overbodig voor de controle die eerst diende te gebeuren (nl. of de kleppen geraakt waren). Op z'n minst werden de afspraken niet nageleefd, en in het ergste geval werd ik bewust verkeerd ingelicht en is er sprake van een valse factuur. Gevolg: m'n auto was veel langer onbeschikbaar, en ik moest m'n auto nogmaals laten slepen (naar een andere garage) en die sleepkosten betalen om daar de auto te laten repareren wat nogmaals (kosten van) monteren van distributieriem inhield.Ik heb meerdere malen telefonisch getracht tot een correcte dienstverlening te komen, maar zonder succes. 2.Wat voorafging: m'n auto (Citroën C3) viel plots stil toen ik onderweg was op 28/09/16 om 16u16 tussen Aalst en Gijzegem (N41 / Dekkersweg, iets voorbij kruispunt met de Hekkestraat). M'n vriendin had nog het telefoonnummer van een Citroëngarage in Dendermonde (E. De Smedt bvba) in haar gsm. Aangezien dat al dichtbij m'n woonplaats Hamme was, leek het me een goed idee om m'n auto daarheen te laten slepen. Bij aankomst van de sleepwagen (40 minuten later dan het beloofde uur later) vroeg de sleper m'n motor eens te starten en op basis van het geluid (en de uitleg van wat er was gebeurd) bevestigde hij dat het waarschijnlijk de distributieriem was en dat mogelijks de motor (kleppen) geraakt zijn in zo'n geval. (De kans blijkt groter dat ze geraakt zijn aangezien ik het al rijdend voor had en niet bij stilstand.)De afspraak was dat een nieuwe distributieriem zou geïnstalleerd worden als dat het enige was dat gerepareerd moest worden, m.a.w. dat eerst zou worden nagekeken of de kleppen geraakt waren en ik zou vrijdag 30/9 gebeld worden zodat ik zou kunnen beslissen om al dan niet te laten repareren (de auto is al vrij oud en de kosten indien de motor geraakt was konden naar het schijnt serieus oplopen). De dagen gingen voorbij, maar ik werd niet gebeld. Ik heb enkele keren gebeld om te horen hoe het zat, maar ze waren of onbereikbaar, of er werd me telkens een reden gegeven waarom ze nog niet hadden gekeken en dus nog niets wisten (nog geen tijd gehad want bezig met klanten was het op vrijdag, te druk, etc). Er werd m.a.w. niet binnen de afgesproken tijd gedaan wat werd beloofd. Er werd tenslotte gezegd we hebben u gebeld en een bericht ingesproken. Ik heb echter geen enkel bericht ontvangen. Er bleek mogelijks wel gebeld naar het nummer van m'n vriendin (tenminste: ze had in die periode 1x een gemiste oproep van onbekend nummer met juiste prefix, maar geen enkel bericht, het is onduidelijk of dit de garage was), maar hoedanook werd er niets ingesproken. Ik belde tenslotte nogmaals op 14/10/2016 en kreeg te horen dat de kleppen geraakt waren. Ik vroeg om er even over na te denken. Ik was echter elk vertrouwen in garage E. De Smedt ondertussen al kwijt. Op dezelfde dag besloot ik dan ook de auto te verslepen naar een andere garage. Er bleek 12 uur click handwerk (monteren én demonteren distributieriem) op de factuur te staan (12 x 13,88 EUR, ik weet dat er ook hogere uurtarieven bestaan, maar dat is naast de kwestie, zie verder en ook de sleepkosten/takelwerk uiteraard). Ik was niet akkoord met het aanrekenen van werkuren voor het (ongevraagd) monteren én demonteren van een distributieriem (daar heb ik als klant niets aan) maar het was me al aan de telefoon duidelijk gemaakt dat ik eerst moest betalen en dat ik anders m'n auto niet mee kreeg (in dit geval: zelfs niet kon laten verslepen), ongeacht of ik akkoord was met de factuur of niet. M'n auto, m'n eigendom, wordt dus in beslag genomen tot ik betaal, ook als de factuur niet overeenstemt met de realiteit, toch wel een zeer bedenkelijke handelspraktijk (ik begrijp dat dit een verdediging is om wanbetalers tegen te gaan, maar het legt te eenzijdig de rechten bij de garage). Ik hoop dat u, garage E. De Smedt, toegeeft dat u hier in de fout gingen en dat dit nog minnelijk kan rechtgezet worden. Kan dat niet dan vraag ik Test-Aankoop of de klacht op de website kan gezet worden zodat andere (potentiële) klanten gewaarschuwd kunnen worden. De garage waar ik m'n auto uiteindelijk liet maken wond er geen doekjes om, alsook de andere garages waar ik eens informeerde. Het duurt volgens hen helemaal geen 6 uur om de distributieriem te monteren bij een C3. En bovendien is dat helemaal niet nodig om te zien of de kleppen geraakt zijn. Dat zie je op een kwartiertje! (door het afnemen van de pakking), aldus hun opmerkingen. Conclusie: er werd me iets voorgelogen door garage E. De Smedt bvba (pluscars.be, te Mechelsesteenweg 282-284 (en aangrenzende achterzijde is de maatschappelijk zetel te) Vriesenrot 32, Dendermonde), de afspraken die werden gemaakt werden niet nageleefd, en (mogelijks deels als gevolg daarvan) werd er me zo'n 11u45 te veel werkuren gerekend.

Berichten (4)

(garage) E. De Smedt bvba

Naar: D. D.

20/12/2016

Geachte,In antwoord op uw mail van 17 december 2016 betreffende de werken uitgevoerd aan de wagen van de Heer De Keyser hebben we volgende opmerkingen -Werken zijn uitgevoerd op 14 oktober 2016 en twee maanden later krijgen we jouw opmerkingen betreffende factuur met nummer 11600790.-Dat er 12 uur aan de wagen zijn gewerkt klopt eveneens ook niet. Ik denk dat u wel ziet dat er op de factuur met clicks worden gewerkt voor het handwerk. De heer De Keyser vindt zelf dat dat het lage uurtarieven zijn zoals hij vermeld in zijn schrijven.-Het was wel degelijk de Heer De Keyser die heeft gebeld om hem te komen depanneren wat we dan ook op zijn vraag hebben gedaan.-Op zijn vraag hebben we de wagen nagekeken en hemwel gebeld en op de hoogte gebracht.-We hebben de riem wel degelijk moeten demonteren om te kijken of er aan de motor niets kapot was.-Op de vraag van de heer De Keyser diende de wagen niet hersteld te worden, vandaar terug montage van de riem.We hopen u hiermede voldoende informatie te hebben bezorgd.Met vriendelijke groeten,Angeline Vereekenboekhouding@pluscars.beE. De Smedt BVBATel: 052 57 47 83 Fax: 052 57 47 75Web:www.pluscars.beFacebook:www.facebook.comluscarsbe

D. D.

Naar: (garage) E. De Smedt bvba

24/12/2016

Geachte,Kan u me toelichten wat u bedoelt met de "clicks"? Gezien u 12x een uurloon (weliswaar laag voor een garagist, maar wel nog altijd veel voor mij, want meer dan mijn uurloon) rekent, kan ik dat enkel interpreteren als dat u 12 uur werk rekent, ongeacht of u dat 'clicks' of 'werkuren' noemt. Maar ik luister als daar een andere verklaring voor is. Voor m'n andere opmerkingen zie ik geen enkel tegenargument.

(garage) E. De Smedt bvba

Naar: D. D.

27/12/2016

Geachte,In antwoord op uw mail wat de betekenis is van clicks 1 click = 1 kwartier.Met vriendelijke groeten,Angeline Vereekenboekhouding@pluscars.beE. De Smedt BVBATel: 052 57 47 83 Fax: 052 57 47 75Web:www.pluscars.beFacebook:www.facebook.comluscarsbe

D. D.

Naar: (garage) E. De Smedt bvba

27/01/2017

Voor wie m'n klacht leest: '12 uur' moet gelezen worden als '12 clicks'. Voor de andere elementen in m'n klacht zie ik geen enkel tegenargument.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform