Terug

Niet meer welkom!

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. V.

Naar: AXA Assistance

25/05/2023

Sinds 45 jaar in het buitenland wonend, op dit ogenblik in Zuid-Amerika, hebben mijn vrouw en ik altijd een bankrekening in België behouden, waarop eerder mijn salaris werd gestort en sinds een tiental jaar mijn ouderdomspensioen van de RSZ/DOSZ.Onlangs ontvingen wij beiden een brief van Axa Bank Belgium, die ons informeert over de eenzijdige beëindiging van de klantenrelatie. Deze nogal agressieve en dreigende brief stelt ons een ultimatum, waarbij we gedwongen worden deze rekening binnen twee maanden af te sluiten, “op straffe van” inhouding van fondsen, boetes en bewaarkosten van genoemde fondsen.De redenen die worden opgegeven voor deze eenzijdige beëindiging van de commerciële relatie zouden zijn:- “De bank heeft deze beslissing genomen vanwege de strengere bankwetgeving”: Bewezen door meerdere personen in mijn omgeving, is er niets dat verbiedt dat goed gedocumenteerde klanten in het buitenland een rekening in België behouden.- “Evenals de evolutie van uw relatie met AXA Bank. We kunnen u meedelen dat de beëindiging van uw zakelijke relatie zo zou zijn dat er geen structurele economische band met België kan worden gelegd bij het gebruik van uw account”. Ik gebruik deze rekening al jaren op dezelfde manier: elke maand stort de RSZ mijn pensioen op deze rekening. Dit zonder verandering in de evolutie van de structurele economische band…. Bij blokkering van deze rekening in België, kan ik dat pensioen niet meer op een schappelijke manier ontvangen.Een rondvraag bij ex-collega’s en mensen om mij heen, waarvan velen al tientallen jaren in landen buiten de EU verblijven, bevestigt dat zij hun rekeningen bij AXA en andere banken zonder probleem kunnen blijven aanhouden.Na meerdere mails heen en weer tussen het filiaal, klantenrelaties en mijzelf, en het niet kunnen maken van verschillende op-en-neerreizen (leeftijd en gezondheid) om op jacht te gaan naar de bank die heel misschien tóch niet-residente Belgen wil/kan ontvangen, wil ik dat AXA ons toestaat om een -zo nodig begrensde of beperkte - rekening aan te houden om de mogelijkheid te behouden om bepaalde fondsen in België te hebben en om mijn pensioen te kunnen blijven ontvangen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform