Ik plaatste bij Haibu.nl bestelling nr. 003097862, met beloofde levering op 2 september 2025. Op 6 september 2025 is de levering nog steeds niet gebeurd; de track & trace via PostNL geeft geen enkele vooruitgang.
Ondanks herhaald contact krijg ik van Haibu.nl enkel te horen dat ik moet wachten en dat dit om “overmacht” zou gaan. De verkoper schuift alle verantwoordelijkheid af op de vervoerder. Dit is onaanvaardbaar en in strijd met mijn consumentenrechten.
Volgens de Europese Richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU) en de omzetting in het Belgische recht rust de leveringsplicht bij de verkoper, niet bij de vervoerder. Indien een levering niet plaatsvindt binnen de overeengekomen termijn, heeft de consument recht om een redelijke bijkomende termijn te stellen. Wordt ook die termijn niet nageleefd, dan mag de consument de overeenkomst ontbinden met volledige terugbetaling binnen 14 dagen. Het beroep op “overmacht” is hier niet rechtsgeldig, aangezien gewone vertragingen bij PostNL daar niet onder vallen.
Ik eis ofwel daadwerkelijke levering binnen 7 dagen, ofwel onmiddellijke terugbetaling van het volledige aankoopbedrag. Bij uitblijven van een oplossing wens ik dat Testaankoop verdere stappen onderneemt.