Terug

Niet correcte installatie van Zonnepanelen / Optimizers

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

H. A.

Naar: The El Company Bv

01/02/2024

Ik schrijf u i.v.m. de niet correcte uitvoering van de zonnepanelen installatie door de firma Eltex. Ik heb dat dossier reeds sinds 9 juli 2023 bij Eltex aanhangig gemaakt en helaas is dit zo goed als 7 maanden later nog steeds niet opgelost . Dit ondanks talrijke telefonische en e-mail communicatie én herhaaldelijke beloftes van Eltex om dit zo snel mogelijk in orde te brengen .Bij de installatie van onze 24 zonnepanelen door Eltex (in februari en maart 2023) hebben wij bewust gekozen voor een parallelle schakeling en per paneel een optimizer. Doel hiervan was enerzijds om de efficiëntie van de installatie te verhogen en anderzijds om de prestatie van elk paneel afzonderlijk te kunnen opvolgen.De aangepaste offerte van 3/10/2022 (met een meerprijs van 50€ per paneel) voorzag hierin.Na mijn klacht op 3 juni 2023 over een vastgestelde lagere energie prestatie van de installatie , heeft het bedrijf na veel aandringen een ploeg gestuurd op vrijdag 7 juli 2023.Alle 4 vakmensen dat Eltex op die dag gestuurd heeft om de werking van de zonnepanelen installatie te controleren, kwamen tot dezelfde conclusie dat het onmogelijk bleek om te detecteren aan wat en/of welk paneel het probleem lag aangezien bij de plaatsing door hun ploeg (onderaannemers) in februari – maart 2023 :- De Tigo omvormers niet elk individueel gerepertorieerd / toegewezen werden o.b.v. hun ID nummer aan hun respectievelijk zonnepaneel- De Tigo omvormers ook niet door Eltex geregistreerd werden op het Tigo platform (later zal blijken dat Eltex hiervoor geen account heeft bij Tigo…)- De software van de SAJ omvormer die Eltex plaatst, individuele opvolging van de prestaties van elk zonnepaneel niet ondersteunt.In mijn e-mail van 9 juli heb ik Eltex geïnformeerd over het verslag van de betrokken vakmensen.Na verdere e-mail communicatie heeft het bedrijf op 18 augustus opnieuw een ploeg gestuurd om wederom hetzelfde vast te stellen. Om de prestaties van de individuele zonnepanelen te kunnen opvolgen is :- Voor elke Tigo optimizer zijn individueel identificatie nummer te repertoriëren en toe te wijzen aan elk respectievelijk zonnepaneel dit vraagt volgens de vakmensen 1 dag werk - De Tigo optimizers te laten aan melden bij Tigo daarvoor moet Eltex een account laten aanmaken bij het bedrijf zodat vervolgens via de Tigo applicatie de prestaties van elk paneel gemonitord kan worden.In een e-mail van 29/08/23, bevestigt de technische dienst van Eltex dat zij het nodige in gang heeft gezet.Sindsdien heb ik vele malen contact genomen met Eltex , zowel telefonisch als opnieuw per e-mail:- Mail van 12/09/2023- Mail van 2/10/2023Helaas is dit nog steeds niet in orde.Wij doen beroep op uw bemiddeling om Eltex alsnog tot beweging te brengen zodat het bedrijf eindelijk het nodige dot


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform