Terug

Niet aanspreken verzekering

Closed Openbaar

Notaris Kelly Spelte

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. F.

Naar: Notaris Kelly Spelte

20/06/2025

Geachte, Begin november ontvingen wij onderstaand aanslagbiljet (image002), slechts twee weken na het overlijden van ons mama, M. J. Ik heb dit biljet onmiddellijk doorgestuurd naar onze notaris, mevrouw Kelly Spelte. Zoals u kunt zien in de bijgevoegde “Screenshot", was notaris Spelte het niet eens met de inhoud van het aanslagbiljet en raadde zij ons aan om bezwaar in te dienen. Om diezelfde reden werd mijn mama ook nooit op de hoogte gebracht over de registratiekost, van wel €7000. Wij hebben haar advies opgevolgd en het bezwaarschrift ingediend, waarna we contact hadden met de dossierbeheerder van de betreffende dienst. Tijdens dat gesprek stelden we onder andere de vraag waarom dit aanslagbiljet spreekt van een “laatste herinnering” inclusief nalatigheidsinterest, terwijl dit de eerste brief is die wij ontvingen. De dossierbeheerder legde uit dat dit de standaardprocedure is: de eerste twee aanslagbiljetten worden rechtstreeks naar de notaris gestuurd. Hij gaf aan dat er tot op dat moment nog geen reactie van de notaris was ontvangen op het eerste biljet. Er was vóór het versturen van het aanslagbiljet wel enige communicatie tussen de dossierbeheerder en notaris Spelte, maar dat stopte nadat notaris Spelte het eerste aanslagbiljet ontving. Op 27 november hadden wij een afspraak op het kantoor van notaris Spelte. Toen wij vroegen hoe het zat met de registratiebelastingen, stelde zij ons gerust: indien het bezwaar verworpen zou worden, kon zij haar beroepsverzekering aanspreken. We moesten ons nergens zorgen om maken en wuifde onze zorgen - zelfs letterlijk - weg. Ik citeer: “Dit zal de eerste keer in mijn carrière zijn dat ik daar beroep op moet doen.” Begin februari ontvingen wij helaas het bericht dat het bezwaarschrift werd verworpen. In maart vroegen wij per e-mail naar de verdere stand van zaken, maar kregen hierop geen antwoord. Begin april, na meerdere vergeefse pogingen om telefonisch contact te krijgen en op aanraden van een vriendin, die er ook klant is/was, ben ik langs het kantoor gegaan. Toen ik vroeg wat de volgende stap zou zijn mbt die registratierechten, reageerde notaris Spelte zeer vijandig en verbaal uitermate agressief. Ze beweerde dat we reeds antwoord hadden ontvangen, en dreigde zelfs de politie te bellen als ik het kantoor niet onmiddellijk zou verlaten. Ik ben ten alle tijde rustig gebleven en was zodanig onder de indruk dat ik amper woorden kon vormen. Deze ontmoeting was bijzonder onaangenaam en gewoonweg schokkend. Wij hebben daarom -vanzelfsprekend - besloten om de verdere afhandeling van de erfenis over te dragen aan een andere notaris. (Zij regelden ondertussen) de erfenis in slechts 3 weken. Op 15/4 belde ik het kantoor. - Voor het eerst in 6 maanden - krijg ik eens notaris Spelte aan de lijn, wanneer ik vroeg of ze reeds haar verzekering heeft aangesproken mbt de registratierechten antwoordde ze dat dat tot op heden nog niet is gebeurd. Veiligheidshalve (gezien tot op heden nog weinig op mail staat/geschreven) stuurde ik na het telefoongesprek een mail ("mail Sarah" in bijlage) helaas stelde het antwoord (“Antw K.Spelte in bijlage) me weinig gerust, in tegendeel. Het feit dat eenvoudige vragen niet kunnen beantwoord worden zonder advocaat, stelt ons helemaal niet gerust. Met dit schrijven verzoeken wij u om tussen te komen en duidelijkheid te verkrijgen van notaris Spelte. Wij willen graag weten of zij, zoals toegezegd, haar beroepsverzekering effectief heeft ingeschakeld. Het vertrouwen is, volledig geschonden. Ondertussen betaalden we de registratierechten om geen risico te lopen op een bezoek van een deurwaarder. Het is duidelijk dat de notaris mijn mama niet de volledige informatie gegeven heeft en zelfs gewoonweg verkeerde informatie. Het is nooit mijn mama haar bedoeling geweest haar kinderen op te zadelen met een factuur van 7000 euro. Deze mail werd oorspronkelijk verzonden naar de ombudsdienst van notarissen, maar ook daar werkte de notaris niet mee (in bijlage het antwoord). Het is duidelijk dat de notaris enkel zal meewerken na tussenkomst van een advocaat. Alvast hartelijk dank voor uw tussenkomst. Met vriendelijke groeten, S.F.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform