Terug

Nalatigheid bij installatie van zonnepanelen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. B.

Naar: The El Company Bv

30/03/2023

BesteWij hebben bij het berdijf Eltex uit Kortrijk zonnepanelen en een thuisbatterij besteld in juni van 2022. Zij hadden ons beloofd om de installatie klaar en gekeurd te hebben vóór 31/12/2022(voor de premies werden gehalveerd). Na het goedkeuren van de offerte duurde het nog eens 2 maanden voor we ons voorschotfactuur kregen, dit was een voorschotfactuur van 50%.We hebben gevraagd om dat aan te passen naar 10% daar we een lening moesten aangaan voor het betalen van de factuur. We hebben uiteindelijk pas in november een nieuw voorschotfactuur gekregen van 10%. We hebben dit braaf direct betaald omdat men ons nog altijd beloofde in december klaar te kunnen zijn.Niets was minder waar natuurlijk, na veel zelf achter hun veren te zitten via telefoon en via mail werd uiteindelijk 13/12/22 ingepland als installatiedatum.Op deze datum hebben ze de zonnepanelen geplaatst en één deel van de thuisbatterij(2 delen van 5kW) enkel was de installatie geheel niet in orde en afgewerkt op het einde van deze lange dag(later dan 20u).Dit terwijl dat de eindfactuur met een betaaltermijn van 24u?? in de mailbox zat terwijl de installateurs hun camionette nog maar aan het uitladen waren in de voormiddag.Volgende punten waren niet in orde op 13/12/22:1) Zonnepanelen zijn nog niet aangesloten de kabel was al wel getrokken en aangesloten, dus er was een loshangendekabel met spanning op in onze garage(veilig als je 2 kleine kinderen hebt)2) De elektriciteits meter van Fluvius was nog niet vervangen doordat Eltex geen reactie meer gaf aan Fluvius die meer info vroeg, ze hebben dan op de dag van de installatie een onduidelijke foto doorgestuurd aan Fluvius. Fluvius kon hier niet mee verder dus hebben ze mij zelf rechtstreeks moeten contacteren om meer info te bekomenUit dit gesprek bleek dan ook dat Eltex geen correcte aanvraag had gedaan bij Fluvius, ze hadden een simpele metervervanging gevraagd, terwijl ik duidelijk in augustus 22 al had doorgegeven dat de aansluiting moest verzwaren van monofasig 240V 63A naar 3-fasig+N 400V @32A. Hierdoor heeft Fluvius dus pas op 22/12/22 een offerte kunnen opmaken voor de metervervanging met als gevolg dat zij pas op 18/01/23 de meter konden komen vervangen.3) De zonnepanelen zijn te dicht op elkaar gelegd waardoor de volgende rij achter de eerste rij panelen telkens, zelfs bij de hoogste zonnestand, 10 à 15% schaduwval hebben door de panelen ervoor.4) Ze hebben geen keuring aangevraagd.5) Het frame van de zonnepanelen was niet voorzien van gewichten(plat dak) dus deze konden wegvliegen bij hevige wind.6) Ze hebben verkeerde UTP kabels getrokken dus die kunnen ze opnieuw leggen7) Het scherp aliminium frame ligt met zeer dunne stukjes gesneden rubber op de roofing, kans op lekken dus zeer groot.8) De kabels lopen in het zicht in een grote boog van bovenop de carport tot eronder zeer amateuristisch met ijzeren band half vastgeboord en zelfs met schroeven door de roofing??9) en zo verder en zo voort...Ik heb dit allen opgelijst gehad in een mail aan hen op dezelfde dag en daarna tot na het bouwverlof in januari 23 niets meer van hen gehoord via mail en de telefoon hadden ze een bandje spelen We beantwoorden door de drukte geen telefoons meer gelieve te mailen Op 12/01/23 kreeg ik telefoon om een nieuwe datum af te spreken namelijk nog bijna een maand later op 03/02/23, ze zijn langsgeweest en hebben vanalles gedaan maar volgende punten waren nog steeds niet in orde:1) Installatie nog niet opgestart wegens UTP kabels niet aangesloten, nog steeds de verkeerde en ze hadden niet genoeg kabel bij terwijl ik dit ook weer duidelijk had aangeven voldoende mee te nemen voor de afstand.2) Tussenafstand nog steeds niet aangepast, er is nochtans ruimte genoeg op mijn dak.3) De gewichten die ze geplaatst hebben als balast tegen de wind, waren boordstenen uit de hubo de dag zelf gehaald omdat ze dat vergeten waren die maar voor 2 cm op een L-profiel liggen i.p.v. in eend eftig gemaakte support zoals ze zelf op andere werven plaatsen(zelf getuige van) Als ik ze dan vraag om de bewijzen dat dat voldoende zou zijn wimpelen ze dat af dat niet nodig is.4) Ook nog steeds geen keurng aangevraagdNa weer een mail van mij met deze oplijsting wat er nog openstaat krijg ik ineens op 15/02/23 telefoon van hun elektriciën dat hij voor mijn gesloten deur staat, dat is logisch als je de mensen niet op de hoogte brengt dat u langskomt.Weer wat mails gestuurd in hun richting zonder reactie, de volgende afspraak werd dan uiteindelijk ingepland op 08/03/23, en ook dan konden ze niets doen omdat ze het juiste materiaal niet bijhadden.Nu op dit moment (28/03/2023) hebben ze 2 dagen geleden een nieuwe datum voorgetseld voor verder te doen op 20/04/23 dus ook bye bye batterij premie.Ik heb verwoede mails gestuurd en in hun laaste zelden reactie schrijven ze dat het verhaal jammer vinden maar geen enkele tussenkomst kunnen voorzien voor mijn geleden verliezen en willen ze dat ik het resterende bedrag van de factuur betaal.Ik ga nu verder met klacht in te dienen, bij deze, en te raden bij een advocaat.Wat je ook doet werk niet met de firma Eltex uit Kortrijk!Met vriendelijke groetenDennis

Berichten (3)

D. B.

Naar: The El Company Bv

28/03/2023

BesteDeze klacht omvat maar slechts een samenvatting ik refereer u naar mijn mails voor alle details.GetekendDennis

The El Company Bv

Naar: D. B.

28/03/2023

DATA NOT AVAILABLE

D. B.

Naar: The El Company Bv

30/03/2023

DATA NOT AVAILABLE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform