Terug

Misleidende reclame en abonnementsgelden

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Abonnement

Klacht

M. S.

Naar: Testaankoop

14/10/2025

Beste, Bij deze wil ik de (wan)praktijken bij Test Aankoop (TA) bloot leggen. Op 15 augustus dit jaar heb ik een digitaal proefabonnement genomen op TA, €2 voor 2 maand omdat ik maar 1 ding wilde opzoeken. Volgens TA was dit abonnement ten alle tijden opzegbaar, zoals je kan in één van de bijlagen. Spijtig genoeg geen aandacht meer besteed zoals waarschijnlijk vele mensen en tot op 3 oktober er een domiciliëring klaar stond van €11,08 op 6 oktober ll. Op 3 oktober heb ik via een schrijven laten weten dat ik geen abonnement wilde en vroeg dus ook om deze betaling terug te storten en ook mijn abonnement te schrappen. Heb trouwens enkele minuten mogen zoeken vooraleer ik wist hoe ik een mail kon versturen naar jullie En dit kreeg ik als antwoord "Hartelijk dank voor de tijd die je met ons hebt doorgebracht als abonnee. We waarderen je betrokkenheid in onze diensten. We willen bevestigen dat je verzoek tot stopzetting van het abonnement succesvol is verwerkt. Het abonnement wordt beëindigd met ingang van 01/11/2025. Een laatste bijdrage van € 11,08 voor de maand oktober werd aangeboden op 06/10/2025 via domiciliëring. De domiciliëring wordt nadien automatisch gestopt. Indien wij deze bijdrage niet kunnen innen via domiciliëring zal je hiervoor een overschrijving ontvangen.” Allemaal goed en wel, staat wel degelijk in de AV van TA dit vermeld, daar ga ik niet over discuteren. Maar onder 3.3 van de Av staat het volgende vermeld (zie ook bijlage) "Om gebruik te maken van dit aanbod ......... waarmee je, na de eerste 2 maanden, je abonnementsgelden zult betalen" Verder bij ondertekening van het abonnement staat er enkel dit, dus ook weer NA mijn proefperiode. (zie bijlage) En daar wringt dus het schoentje. WANT 1) Zoals TA het omschrijft gaat mijn abonnement in vanaf 1 oktober terwijl mijn proefabonnement nog loopt tem 15 oktober. 2) Ik betaal dus voor een volledige maand, maar mijn proefabonnement loopt af op 15 oktober, dus betaal ik eigenlijk €11,08 voor 14 dagen Er staat nergens vermeld dat die proefperiode moet eindigen aan het begin van een volle maand!!! 3) Verder leven we in het digitale tijdperk, dus ik had mijn digitaal abonnement 15 werkdagen voor het einde van een beginnende maand moeten opzeggen, dwz dat ik na amper 3 weken van proefabonnement al had moeten beslissen of ik verder wilde gaan of niet 15 werkdagen voor een digitaal abonnement op te zeggen, dat zijn 3 weken!!! 4) Verder ook geen enkel mail ontvangen waar men op de hoogte gebracht worden van de eventuele verlening van hun abonnement 5) En dat proefabonnement is van bepaalde duur (2 maand) en niet van onbepaalde duur zoals in hun AV vermeld word (zie hieronder). "Het abonnement wordt afgesloten voor onbepaalde duur en dus geniet je alle voordelen ervan zolang je het contract van het abonnement niet stopzet. Je bent niet gebonden aan een minimumduur. Je kan je abonnement ten alle tijde en zonder reden opzeggen. Een opzegging gaat echter pas in vijftien (15) werkdagen nadat je ons hiervan op de hoogte hebt gebracht en een eventueel begonnen maand is verschuldigd. In de praktijk dient u bijgevolg uw abonnement uiterlijk vijftien (15) werkdagen vòòr de laatste dag van de maand op te zeggen. Als je je abonnement tijdens de proefperiode stopzet, betekent dit dat elke verzending verbonden aan dit promotieaanbod automatisch wordt stopgezet" TA zit dus andere bedrijven er op te wijzen dat hun communicatie en bereikbaarheid beter kan, maar heb zelf ook enkele minuten mogen zoeken hoor ik per mail contact moet opnemen met hun en het was dan nog via een klachtenformulier. Het gaat mij niet om die €11, maar om het principe. Het feit dat ze bij TA naar mijn mening ook in de fout (kunnen) gaan en dat ze dus ook hun verantwoordelijkheid moeten opnemen en bij enige communicatie krijg je enkel een standaardantwoord zoals je reeds kan zien elders in deze mail. Dus bij deze graag de terugbetaling van mijn €11,08 en aanpassing van jullie aanbieding en AV

Berichten (9)

Testaankoop

Naar: M. S.

15/10/2025

Beste, Bedankt voor uw bericht en voor het delen van uw ervaringen met uw proefabonnement bij Test Aankoop. We waarderen dat u de tijd heeft genomen om uw situatie toe te lichten. Graag geven we een overzicht van hoe de voorwaarden van uw proefabonnement zijn toegepast: Periode proefabonnement en eerste betalingen U schreef zich in op 15 augustus 2025. Zoals vermeld in onze algemene voorwaarden (artikel 3.4 op het online inschrijvingsformulier), is een eventuele begonnen maand verschuldigd. Dit betekent dat de eerste twee maanden van uw proefabonnement augustus en september zijn. Vanaf de derde maand, oktober 2025, geniet u nog 10 maanden lang van het kortingsabonnementstarief, conform de voorwaarden van uw inschrijving. Opzegging van het abonnement Als u uw abonnement wilt stopzetten, dient dit te gebeuren vóór de 15de werkdag van de maand waarin u het wilt beëindigen. In dat geval wordt de stopzetting administratief geregeld tegen het einde van diezelfde maand en hoeft u daarna niets meer te betalen. Wij ontvingen uw mail met het verzoek tot stopzetting op 3 oktober. Conform de algemene voorwaarden werd het abonnement daarom gestopt met ingang van 1 november. Welkomstbrief en voorwaarden Naar aanleiding van uw inschrijving werd een welkomstbrief ter beschikking gesteld waarin de voorwaarden van het abonnement en het tarief zijn hernomen. Deze welkomstbrief kunt u terugvinden op onze website: Mijn account → Zie mijn overzicht → Mijn persoonlijke gegevens → Mijn abonnement → welkomstbrief → download de pdf. Bereikbaarheid en contact We begrijpen dat het zoeken naar het juiste contactkanaal omslachtig kan zijn. We blijven onze bereikbaarheid verbeteren, zodat klanten sneller en makkelijker geholpen worden. U kan uw abonnement eenvoudig opzeggen via: Telefoon: 025423200 Brief: Hollandstraat 13, 1060 Brussel (aangetekende brief niet nodig) Contactpagina op onze website: onder de oranje knop ‘Contacteer ons’ De inschrijving, de afhoudingen verbonden aan de inschrijving en de stopzetting van het abonnement stemmen volledig overeen met de voorwaarden waarmee u akkoord ging bij de inschrijving op 15 augustus 2025. Wij hopen dat deze toelichting enige helderheid biedt. Voor verdere vragen kunt u altijd contact opnemen via bovenstaande kanalen. Met vriendelijke groet, Het team Klachtenbeheer.

M. S.

Naar: Testaankoop

15/10/2025

Beste, FOUT 1 Mijn proefabonnement is 2 maand geldig, dus dan is het wettelijk geldig tot en met 15 oktober!!! Nergens staat er duidelijk vermeld, dat dat niet zo is!!! FOUT 2 Proefabonnement ten alle tijden opzegbaar, nergens een duidelijke verwijzing naar de 15 werkdagen opzegtermijn. FOUT 3 Ook niet bij de laatste klik, nergens geen vermelding van de 15 werkdagen opzegtermijn FOUT 4 Ik heb betaald voor een proefabonnement, dus dat is geen abonnement van onbepaalde duur zoals in jullie AV beschreven staat, en het proefabonnement kan je ten alle tijden opzeggen zonder enige verder uitleg FOUT 5 2 maand is 2 maand en geen 6 weken. Dus jullie plegen eigenlijk contractbreuk door de actuele termijn zonder enige toestemming stop te zetten en over te schakelen naar een abonnement van onbepaalde duur FOUT 6 Verdergaand op FOUT 5, heb ik dus recht op een korting van €0,50 daar jullie mijn proefperiode hebben ingekort. Dus als 10.000 mensen van deze actie gebruik maken op dezelfde manier als ik, vullen jullie onterecht jullie zakken met €5000 FOUT 7 Nergens vermelding gevonden van mijn cadeau, een Airfryer twv €150 We leven in een digitale wereld. Zelf eisen jullie dat klanten bij bepaalde bedrijven onmiddellijk moeten kunnen overstappen zonder extra kosten. Maar zelf gaan jullie, voor een digitaal abonnement, 15 werkdagen rekenen. Dwz dat ik reeds op 9 september jullie al had moeten op de hoogte brengen van stopzetting van mijn abonnement. Dat is amper 3 weken van de volle proefperiode, hoe kan een mens dan al beslissen of hij/zij het abonnement wil verder zetten. Wees nu eerlijk, hoe denk je daar nu zelf over??? Of wat denk je, diene sukkelaar weet er toch niets van, wij staan veel sterker met onze advocaten??? Is dat wat jullie willen? De tijd dat jullie al kwijt zijn met jullie antwoord, hadden jullie al makkelijk de opdracht kunnen geven om die €11,08 terug te storten. Jullie bedriegen de mensen nog meer dan andere bedrijven. Maken nog meer gebruik van misleidende reclame. Klantendienst die niet antwoord als ze bewijzen onder hun neus gedrukt krijgen Maw, jullie zijn dus geen haar beter dan de bedrijven waar jullie zelf klachten over hebben. Jullie zijn zelf nog erger en niet voor rede vatbaar. Dus, bij deze de vriendelijke vraag om mijn €11,08 terug te storten op de door jullie gekende rekeningnummer.

Testaankoop

Naar: M. S.

16/10/2025

Beste, Hartelijk dank voor uw bericht. We hopen dat onze eerdere toelichting voldoende duidelijkheid biedt over de toepassing van uw proefabonnement en de stopzetting ervan. Als welkomstgeschenk ontving u 80 punten, waarmee u de Airfryer of een ander geschenk kunt bestellen op het platform giftin.be. De details van uw inschrijving en het welkomstgeschenk staan ook hernomen in de welkomstbrief. U kunt uw welkomstbrief terugvinden op onze website test-aankoop.be in uw persoonlijke ruimte: ‘Mijn account → Zie mijn overzicht → Mijn persoonlijke gegevens → Mijn abonnement → welkomstbrief → download de pdf’. Voor eventuele verdere vragen kunt u steeds contact opnemen met onze abonnementendienst via: Telefoon: 025423200 Brief: Hollandstraat 13, 1060 Brussel (aangetekende brief niet nodig) Contactpagina op onze website: onder de oranje knop ‘Contacteer ons’ Met vriendelijke groet, Het team Klachtenbeheer.

M. S.

Naar: Testaankoop

16/10/2025

Beste, Makkelijk antwoord en op geen enkele manier worden mijn standpunten weerlegt, zodoende geeft u dus uw fouten toe. Verder staat er NIETS vermeld in de welkomsbrief per mail van hetgeen u aanhaalt!!!!!!! Dus hier gaat u nog meer in de fout!!!! Gaan we nu eindelijk inzien dat u fouten heeft gemaakt en mij mijn €11,08 terugstorten aub? Of moet ik met mijn verhaal naar de pers stappen en kijken of de naam Test Aankoop maar €11,08 waard is Aan jullie de keuze!!!!

M. S.

Naar: Testaankoop

16/10/2025

Beste, Toelage. Nergens geen link te vinden naar dat platform giftin.be, zie foto Nog een foutje er bij??? En zullen we maar zwijgen over de Franstalige teksten in het Nederlands gedeelte (zie foto's) Moet ik nog klacht indienen bij de taalcomissie??? Is dat jullie die €11,08 waard???? De tijd die jullie al hebben gestoken in het niet naar mijn genoegen antwoorden, hadden jullie al lang die €11,08 kunnen terugstorten

M. S.

Naar: Testaankoop

16/10/2025

Beste, Toelage 2 Zonder woorden, foto's zeggen genoeg

Testaankoop

Naar: M. S.

16/10/2025

Beste, Als welkomstgeschenk kreeg je van ons een voucher ter waarde van 80 punten. Hiermee kun je op de site van onze partner een geschenk uitkiezen. Je vindt deze voucher en een link naar de site waar je het geschenk kan aanvragen in de welkomstbrief. Je kunt je welkomstbrief terugvinden op onze website test-aankoop.be in je persoonlijke ruimte: ‘Mijn account → Zie mijn overzicht → Mijn persoonlijke gegevens → Mijn abonnement → welkomstbrief → download de pdf’. Als je de app op je smartphone gebruikt, ga dan naar: ‘Mijn Testaankoop → Bekijk of wijzig je persoonlijke gegevens → Mijn abonnement → welkomstbrief’. Daarnaast kreeg je enkele dagen na de activatie van je abonnement ook een e-mail van onze partner om je te registreren. Wij hebben hiervoor het e-mailadres michael.stolle@telenet.be ontvangen en doorgegeven aan onze partner. Vind je deze mail niet meteen terug? Kijk dan zeker ook in je spam-, ongewenste of reclame-map. We hebben het probleem met de Franstalige teksten in het Nederlandstalige gedeelte doorgestuurd naar onze technische dienst. Zij zullen dit nader onderzoeken en het nodige ondernemen om het op te lossen. Met vriendelijke groet, Het team Klachtenbeheer.

Testaankoop

Naar: M. S.

16/10/2025

Beste heer Stolle, Al uw opmerkingen zijn doorgegeven aan de verantwoordelijke van de afdeling, die dit verder zal bekijken en beoordelen. Zodra er een terugkoppeling beschikbaar is, zullen we u hierover informeren. Met vriendelijke groet, Het team Klachtenbeheer.

M. S.

Naar: Testaankoop

16/10/2025

Beste, En maar rond die pot blijven draaien En maar klikken en klikken en blijven klikken Je kunt je welkomstbrief terugvinden op onze website test-aankoop.be in je persoonlijke ruimte: ‘Mijn account → Zie mijn overzicht → Mijn persoonlijke gegevens → Mijn abonnement → welkomstbrief → download de pdf’. (6 stappen) Als je de app op je smartphone gebruikt, ga dan naar: ‘Mijn Testaankoop → Bekijk of wijzig je persoonlijke gegevens → Mijn abonnement → welkomstbrief’. (4 stappen) Nogmaals, in jullie "welkomsmail" staat niets vermeld welke stappen je moet ondernemen, zie foto Dus een mens moet maar raden hoe hij/zij/... aan zijn cadeau kan geraken!!! Jullie zitten op de kap van andere bedrijven, maar zelf is jullie gehele gegeven een doolhof Ben benieuwd naar de antwoorden van jullie verantwoordelijke. Nog eens tijd verspeeld om die €11,08 terug te betalen vanwege jullie onduidelijkheid op jullie website en waar alles dubbelzinnig geschreven staat. Ik vraag me echt af wat de reden is waarom jullie zo moeilijk doen over €11,08. Jullie hebben al meer geld verspeeld door mijn klacht te beantwoorden dan dat die €11,08 waard is om dan nog maar niet te spreken van het gezichtsverlies jullie kunnen lijden als ik hiermee naar de pers stap


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform