Terug

Misbruik van de kwetsbaarheid van een persoon

In behandeling Openbaar

HP Cleaning Service Meulebeke

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

F. N.

Naar: HP Cleaning Service Meulebeke

30/09/2025

Via deze weg dien ik, in mijn hoedanigheid als zorggevolmachtigde van mijn moeder, mevrouw Lisette Inghels, wonende te Sint-Jorisstraat 32, 8000 Brugge, een formele klacht in tegen de gang van zaken op 9 september 2025. Tevens stel ik u hierbij formeel in gebreke. Op voormelde datum heeft een van uw medewerkers mijn 91-jarige dementerende moeder op een misleidende en dwingende wijze overgehaald om een volstrekt onnodige schoonmaak van haar schouw te laten uitvoeren. De totale kostprijs van deze prestatie bedroeg maar liefst € 395, een bedrag dat via een SumUp-transactie onmiddellijk van haar rekening werd gehaald. De feiten zijn de volgende: Bij aankomst van uw medewerker heeft mijn moeder expliciet en meermaals aangegeven dat haar schouw recent, slechts drie weken voordien, volledig was gereinigd door een andere vakman. Uw medewerker heeft dit verweer genegeerd en haar onder druk gezet door foutief te beweren dat een nieuwe schoonmaak "contractueel en wettelijk verplicht" was. Dit is een duidelijke vorm van misleiding. Vervolgens heeft uw medewerker een oppervlakkige en korte reiniging (stofzuigen) van één enkel rookkanaal uitgevoerd. De volledige interactie, inclusief de weigering van mijn moeder en de dwingende houding van uw medewerker, is vastgelegd op de beelden van onze beveiligingscamera’s. Deze beelden spreken voor zich en tonen onmiskenbaar aan dat er sprake was van dwang en het misbruiken van de kwetsbare toestand van een bejaarde vrouw. De door u aangerekende som van € 395 (€ 200 + € 150 + € 45) staat in geen enkele verhouding tot de geleverde "prestatie". Sterker nog, op uw eigen website adverteert u een schoorsteenreiniging voor een tarief van € 95. De aangerekende prijs is dus niet alleen excessief, maar ook frauduleus in het licht van de onnodige en afgedwongen aard van de werken. Deze handelwijze kwalificeer ik als misleiding, oplichting en misbruik van de kwetsbare positie van mijn moeder, wat een flagrante schending is van het Wetboek van Economisch Recht betreffende oneerlijke handelspraktijken. Door uw toedoen is mijn moeder, die moet rondkomen met een minimumpensioen, in financiële moeilijkheden gekomen. Ik sommeer u dan ook het volledige bedrag van € 395 onmiddellijk en uiterlijk binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief terug te storten op de rekening van mijn moeder. Indien ik binnen de gestelde termijn geen betalingsbewijs van u ontvang, zie ik mij genoodzaakt om zonder verdere verwittiging de volgende stappen te ondernemen: Het neerleggen van een strafklacht bij de politie wegens oplichting (art. 496 Sw.) en misbruik van de kwetsbaarheid van een persoon (art. 477bis Sw.). Het indienen van een klacht bij de FOD Economie. Het opstarten van een gerechtelijke procedure om de terugbetaling af te dwingen, waarbij alle bijkomende kosten op u verhaald zullen worden. Ik vertrouw erop dat u de ernst van deze situatie inziet en het niet zover laat komen. In afwachting van uw spoedige reactie en de integrale terugbetaling, Frank Neirynck Zorggevolmachtigde van mevrouw Lisette Inghels

Berichten (1)

HP Cleaning Service Meulebeke

Naar: F. N.

01/10/2025

Beste Zoals we reeds meerdere malen per e-mail hebben toegelicht, willen we nogmaals benadrukken dat er op geen enkel moment sprake is geweest van oplichting, noch van misbruik van de kwetsbaarheid van een persoon. Aangezien u zelf aangeeft dat uw mama zwaar dementerend is, willen we hier graag op het volgende wijzen. Volgens u heeft zij bij aankomst expliciet en meermaals gezegd dat haar schouw slechts drie weken eerder volledig gereinigd was door een andere vakman. Indien zij in staat was om deze informatie op dat moment zo duidelijk te vermelden, dan mag er worden aangenomen dat dit ook tijdens het telefonische gesprek mogelijk was geweest. In dat geval hadden wij uiteraard geen afspraak ingepland. Tijdens het boeken van de afspraak is hierover echter niets vermeld. Het is van groot belang dat dergelijke uitspraken uitsluitend gedaan worden op basis van correcte en volledige feiten. Onterechte beschuldigingen accepteren wij niet. Onze werkwijze bestaat erin om onze vaste klanten telefonisch te contacteren om na te gaan of een onderhoud van de schoorsteen gewenst is. Pas na telefonische bevestiging wordt een afspraak ingepland. Aangezien deze afspraak telefonisch door mevrouw Inghels werd bevestigd, hadden wij geen kennis van haar mentale gezondheidstoestand. Tijdens telefonische contacten is het voor ons onmogelijk om vast te stellen of het om een oudere of zorgbehoevende persoon gaat. Onze medewerkers gaan nooit zonder afspraak langs en bieden geen diensten aan zonder voorafgaande toestemming van de klant. Het klopt dat het reinigen van één schoorsteen 95 euro bedraagt. Op de desbetreffende dag werden echter meerdere werkzaamheden uitgevoerd, zoals vermeld op het afgeleverde attest. Deze omvatten: uitfrezen, verwijderen van een vogelnest, camera-inspectie en reiniging van de schoorsteen. Na uitvoering van de werken wordt steeds een attest overhandigd aan de klant, waarop alle uitgevoerde werkzaamheden vermeld staan. De betaling werd in drie delen uitgevoerd omdat SumUp het volledige bedrag niet in één keer wou verwerken, wat wel vaker voorkomt. Het totaalbedrag blijft uiteraard hetzelfde. Graag benadrukken wij dat wij een betrouwbare firma zijn met vele jaren ervaring in het vak. Er is absoluut geen sprake van enige vorm van oplichting, wij hechten veel waarde aan correctheid en transparantie in al onze werken. Met vriendelijke groeten HP Cleaning Service BV


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform