Terug

Ingebrekestelling niet naleving offerte

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

F. N.

Naar: Renotex

24/03/2025

Beste, Dit schrijven geldt als een bevestiging en uitbreiding van de eerdere formele ingebrekestelling. Ondanks het feit dat ik van mijn kant telkens onmiddellijk betaalde op het moment dat ik de tot nu toe 2 facturen voor 80% van het totaalbedrag kreeg, blijken jullie er nog steeds van uit te gaan de contractuele afspraken uit de offerte 2024 / 6209 niet menen te moeten naleven, en sterker nog, mij te mogen dwingen tot een formeel akkoord met deze niet naleving via een opleveringsdocument, waarin ik de ontegensprekelijke afwijkingen tussen de offerte en uitvoering niet mag opnemen. Jullie medewerkerker Arjan maakte me tijdens de poging tot oplevering overduidelijk dat, zolang ik jullie versie van de staat van de werken niet onderteken zonder opmerkingen, Renotex de aanvraagprocedure voor de subsidie, waarvoor ik ook betaald heb, niet zal uitvoeren en geen certificaat van de werken zal verstrekken. Arjan zou ook terug contact opnemen voor een nieuwe poging tot oplevering, maar heeft dit niet gedaan, maar ondertussen hebben jullie ook de niet volgens de offerte uitgevoerde en niet-opgeleverde werken wel al gefactureerd. Dit is allemaal onwettig. Voor alle duidelijkheid: De gebruikte materialen zijn niet de afgesproken materialen: Er was in de offerte beloofd: 14cm EPS van het merk: ISOMOTHERM met lambda: 0.031 Rd: 4,52 m²K/W, Certificaten: ATG H673, Komo K4358. Wat werd geleverd was slechts 12 centimeter dik van het merk ISODEC met Rd waarde 3,85, aanmerkelijk minder isolerend dan de afspraak. Toen ik dit op de eerste dag van de werken dag vaststelde, was het grootste deel van de voorgevel al ingepakt met dit aanmerkelijk minderwaardige materiaal. Het enige voor mij verstaanbare (enigszins Franssprekend) personeelslid op de werf gaf toen aan dat er enkel 12 cm isolatie terplekke was en dat dit verder gebruikt dit zou worden. Ik nam daarop furieus contact op met Sidorjan die ook klaarblijkelijk ook “helemaal niet wist dat er 14 cm afgesproken zou zijn”. Voor de achtergevel werd het materiaal, na mijn herhaaldelijk uitdrukkelijk aandringen, vervangen door 14 cm EPS, maar ook daar week het materiaal qua merk en type af van het afgesproken materiaal. Ik dring aan op het onmiddellijk ophouden met uw chantage via een apocrief opleveringsdocument. Ik dring eropaan dat elke afwijking van de afgesproken materialen opgenomen wordt in het opleveringsdocument. Ik dring aan op de onmiddellijke verstrekking van de certificaten en de aanvraag van de subsidie waar ik recht op heb. Ik dring eropaan dat alle niet volgens de offerte uitgevoerde werken ook niet worden gefactureerd. Ik ding aan op een correcte schadeloosstelling voor alle gevolgen van deze niet naleving, ook al houdt wellicht dit een (gedeeltelijke) terugbetaling van reeds betaalde voorschotten in. Met vriendelijke groeten, Frank Neirynck Rolliersstraat 13 9100 Sint-Niklaas

Berichten (1)

F. N.

Naar: Renotex

25/03/2025

Beste, Het valt mij eerst en vooral op dat U niet reageert op mijn schrijven via Test Aankoop en u zal daar wellicht uw redenen voor hebben? Uw bewering dat "De keuze voor 12 cm vloeit voort uit de stedenbouwkundige beperking" is lariekoek en dat weet U. Eerst en vooral komt U daar nu pas mee. Niet op het moment van de opmaak van de offerte, wanneer 14 cm isolatie meer kostte dan 12, niet bij het moment van het opmeten van de rooilijn, want toen was alles oké en ook al niet bij de start van de werken, wellicht omdat u hoopte dat ik het verschil niet zou opmerken. Maar de reden waarom uw vlieger ook juridisch niet op gaat is dat U zelf heeft vastgesteld dat 14 cm ruim haalbaar was binnen de rooilijn en wel hierom: Uw eigen medewerker heeft op 4/2 de rooilijn netjes afgetekend op 14 cm van de granieten gevelplaten onderaan de gevel zoals blijkt uit foto 1. Enkel onderaan, ter hoogte van die gevelplaten, was dus 12 centimeter vereist. Op de rest van de gevel hadden jullie 14 + 2.5 = 16.5 cm (2.5 cm dikke gevelplaten, zoals blijkt uit foto 2), dus ruim oké voor de contractueel voorziene 14 centimeter EPS binnen de rooilijn. En dat was zeer duidelijk contractueel afgesproken en werd ook overduidelijk door uw medewerker terplekke vastgesteld en nagemeten. Bij de start van de werken hadden jullie overigens enkel 12 cm isolatie mee, die ook meteen naar het dak voor de achtergevel werd gebracht (waar ik ze wellicht niet zou zien of nameten?) Of wellicht was daar ook sprake van een stedenbouwkundige verordening waar ik niet van af weet? De materialen waren dus overduidelijk NIET de contractueel vastgelegde materialen en de door u nu aangehaalde drogredenen zijn hoegenaamd geen grond om zonder schrijftelijk akkoord van de klant een contractuele verplichting niet na te leven. En bij een voorstel tot wijziging, wat jullie overigens niet deden, had ik juridisch uiteraard het recht het contract te op te heffen, maar daarvoor is het nu te laat. Uw verwijzing naar artikel 5.7 van uw Algemene Voorwaarden is irrelevant gezien het hier niet om een "technisch equivalent materiaal" gaat: Rd 4,52 m²K/W is hoegenaamd niet hetzelfde als Rd 3,85 m²K/W. Ik dring aan op het onmiddellijk ophouden met uw chantage via een apocrief opleveringsdocument. Op dat document hoort te komen dat u niet de afgesproken materialen uit de offerte heeft gebruikt en dat elke afwijking van de afgesproken materialen opgenomen wordt. Ik dring aan op de onmiddellijke verstrekking van de certificaten en de aanvraag van de subsidie waar ik recht op heb. Ik dring eropaan dat alle niet volgens de offerte uitgevoerde werken ook niet worden gefactureerd. Ik ding aan op een correcte schadeloosstelling voor alle gevolgen van deze niet naleving, ook al houdt wellicht dit een (gedeeltelijke) terugbetaling van reeds betaalde voorschotten in. Ik verwacht het definitieve opleveringsdocument INCLUIS de afwijkingen nog deze week ter ondertekening, samen met een aangepaste factuur en het certificaat van de werken en een bewijs dat de subsidie is aangevraagd. Met vriendelijke groeten, Frank Neirynck Rolliersstraat 13 9100 Sint-Niklaas

Bemiddeling door Testaankoop 23 april 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform