Op 21 september kochten we, via VAB-shop, en dus via de actie van de Persgroep, een elektrische fiets van het type ‘Worldbike by Minerva’ met een Steps middenmotor voor 2295 €. De reclame was al een beetje misleidend, want we dachten een Minervafiets aangeschaft te hebben, maar Woldbike bleek achteraf geen Minervafiets te zijn. Drie weken na de betaling werd de fiets geleverd in een kartonnen doos. Helaas bleek de fiets totaal niet afgesteld: noch de remmen, noch de elektrische motor functioneerden naar behoren. Wanneer de motor werd aangezet ondersteunde die gemiddeld voor twee trappen, om dan volledig af te slaan voor een paar trappen, waardoor je voortdurend de indruk kreeg dat je remde. Een helling oprijden met de fiets was nagenoeg onmogelijk. Ook de stuurcomputer bleek niet te functioneren: de aangegeven snelheid versprong voortdurend van 25 km/u naar 39 km/u en dan weer naar 99 km/u. Ik belde VAB shop op om mijn beklag te doen. Ik verwachtte dat het product, dat hoegenaamd niet in orde was, onmiddellijk zou hersteld worden, te meer omdat bij aankoop 3 jaar garantie werd beloofd. VAB shop wees ons echter door naar een firma met wie ze blijkbaar een onderhoudscontract hebben afgesloten: Servicebike uit Tielt. Ik belde de firma op, maar daar werd me gezegd dat ik een formulier moest invullen op het internet met beschrijving van wat er scheelde aan de fiets. Om dat formulier te kunnen doorsturen moest ik een foto van de (gloednieuwe!) fiets toevoegen. Dat formulier kon ik uiteindelijk doorsturen op 9 oktober, bijna 3 volle weken na het betalen van de fiets. Servicebike stuurde vervolgens een hersteller, die beweerde dat elektronische fietsen niet ter plaatse hersteld kunnen of mogen worden en dat hij de fiets zou meenemen. Enkele dagen later bracht hij de fiets, die ondertussen in goede staat gebracht was, terug. De hersteller was echter vergeten om een schrofje vast te zetten, waardoor de kettingbeschermer helemaal los zat en voortdurend tegen de trappers schuurde en een hels lawaai maakte. Ik belde een dag later de hersteller op die me vertelde dat hij het probleem kon oplossen en dat hij twee dagen later zou kunnen langskomen, maar dat ik eerst toestemming moest vragen aan Serviceboike. Zonder die toestemming zou hij 35 € moeten aanrekenen. Ik heb dan onmiddellijk Servicebike opgebeld, waar men me vertelde dat er pas acht dagen later een hersteller kon langskomen. Toen ik hier bezwaar tegen uitte werd me aan de telefoon gezegd dat de zaakvoerder me telefonisch zou contacteren. De volgende dag, één dag voor de dag waarop de hersteller zijn foutje kon komen rechtzetten, had ik nog geen antwoord gekregen van de zaakvoerder van Servicebike. Ik belde die nog twee keer zelf en kreeg opnieuw te horen dat de zaakvoerder, die – zo werd me meegedeeld – niet aanwezig was – mij zelf zou contacteren. Zoals ik ondertussen al gevreesd had ontving ik geen bericht van Servicebike. Tot overmaat van ramp waren, in de periode waarin de fiets wachtte op herstelling, zowel de voorband als de achterband stuk gegaan, terwijl die stilstond thuis! Vanmorgen belde mijn vrouw opnieuw met Servicebike, waar we te horen kregen dat er een hersteller zal langskomen … over acht dagen.Indien ik mijn geld kon terugkrijgen, dan had ik de fiets al lang weer ingeleverd en dan zou ik een fiets bestellen bij een fietsenhandelaar die ik ken en waar ik een persoonlijke band mee kan aangaan. Door de herstellingswerken uit te besteden aan een bedrijf als Servicebike, wordt de verantwoordelijkheid voor een slecht afgeleverd product verschoven naar een bedrijf dat niet op een ethische manier werkt. Drie beloftes van Servicebike zijn niet nagekomen en ondertussen zitten we met een ‘nieuwe’ fiets met platte banden en wachten we, na acht weken, nog steeds op het product dat we eigenlijk hadden aangeschaft. Ik voel me bekocht, door VAB shop, door de Persgroep, door Minerva bikes, en vooral door Servicebike.