Terug

herinneringskosten

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

K. A.

Naar: Telenet

11/04/2024

Mijn klacht gaat over de herinneringskosten en het blokkeren van de diensten. Onze facturen van jullie moeten betaald worden voor de 24ste maand terwijl dit vroeger voor de 29ste moest zijn. De einddatum is door jullie naar 5 dagen vroeger verschoven sinds november 2022, zonder ons te verwittigen of medeweten.Wij moeten onze facturen nu vroeger betalen dan er voor dit dus voor de 24ste van de maand. Pas op de 29ste van de maand krijgen wij een eerste herinnering. Dit is via sms en er zijn wettelijk nog geen herinneringskosten aan verbonden. Pas 14 dagen later mogen jullie herinneringskosten aanrekenen. Dit wil dus zeggen als jullie op de 29ste een herinnering sturen dat we tijd hebben tot de 12ste om te betalen zonder extra kosten. Op de 12de mogen jullie wettelijk een tweede herinnering versturen met €10 herinneringskosten. Hier moeten jullie opnieuw vermelden voor welke datum er betaald dient te worden. Echter sturen jullie een tweede herinnering niet via sms maar via elektronische brief die opgesteld en verstuurd werd op de 5de van de maand. Dit is dus 7 dagen na de eerste herinnering (geen 14 dagen zoals wettelijk zou moeten). Deze herinnering is dus te vroeg verstuurd en er worden dan ook al te vroeg €10 herinneringskosten aangerekend. Jullie vermelden in de brief dat er betaald moet worden voor de 11de van de maand, wat eigenlijk de wettelijke einddatum is van de eerste herinnering. Jullie geven in de tweede herinnering ook al aan dat de diensten geblokkeerd zullen worden en er opnieuw extra kosten aangerekend worden. Op de 11de van de maand sturen jullie een derde herinnering per sms dat jullie de betaling nog niet ontvangen hebben en er extra kosten aangerekend zullen worden. Onze factuur is ondertussen wel betaald dus wij zullen deze sms negeren maar opnieuw is deze herinnering eigenlijk te vroeg en niet correct: er staat geen betaaltermijn in, wat de extra kosten zullen bedragen, ... . Wettelijk is deze praktijk niet correct, kort:- factuur betalen voor de 24ste (voorheen 29ste)- niet betaald, eerste herinnering en 14 dagen betalingstermijn. Jullie verstuurde deze op 29ste zonder betalingstermijn en via een sms (14 dagen is tot en met 11ste).- Na de 14dagen, niet betaald mogen jullie een 2de herinnering versturen met extra kosten. Dit gaat in vanaf 12de en met jullie extra kosten van €10 en een nieuw betaaltermijn. Jullie verstuurde de 2de herinnering via elektronische brief op de 5de (te vroeg) en tijd tot 11de en al met de extra kosten bij. Terwijl de eerste herinnering nog lopende is tot de 11de ZONDER extra kosten. - Pas na de betaaltermijn van de tweede herinnering mogen jullie een derde herinnering versturen met vermelding van het blokkeren van de diensten. Jullie verstuurde al op de 11de een 3de herinnering terwijl dit nog een tweede herinnering moet zijn. Jullie geven de mensen 1dag de tijd om te betalen anders worden de mobiele diensten geblokkeerd. Bij ons gaat het niet om die extra kosten van €10 maar om de wettelijke herinneringen, betaaltermijnen en vanaf wanneer de kosten of diensten aangerekend of geblokkeerd mogen worden. Dit is niet correct bij jullie. Wij zullen ook een klacht indienen via testaankoop om andere mensen te waarschuwen over de herinneringen die jullie hanteren. Onze factuur is reeds betaald waardoor wij veronderstellen dat de betaling gekruist is met jullie herinnering.

Berichten (2)

Telenet

Naar: K. A.

11/04/2024

Lees deze e-mail op s:comm.telenet.be/optiext/optiextension.dll'ID=ApzAOfx1wXr1HFTR67V5Kh1nu8TFTlI52__y3%2Bd2f7DCHH9mlghCgj8YUFdsLCrxAMjLmWMfvoj13r2O%2BpdIR%2BF5GDAAAl

K. A.

Naar: Telenet

11/04/2024

BesteJullie link werkt niet de melding die ik krijg is: 'je bestand kan niet worden geopend'. Verder kreeg ik ook een e-mail van jullie op een mailadres van gmail dat nooit gebruikt wordt. Letterlijk puur toeval dat ik deze aankreeg en zag. Dit mailadres staat op een telefoon die niet gebruikt wordt. Net als deze telefoon voortdurend oproepen krijgt van allerlei nummers. Dit is nog een ander verhaal natuurlijk maar er klopt iets niet meer bepaald hoe kan deze nummer + mailadres gekend zijn als die niet gebruikt worden? Terug naar mijn klacht:Jullie sturen een mail waar jullie de uitleg geven dat de betalingstermijn enige tijd terug is aangepast. Wij zijn NOOIT op de hoogte gebracht? Hierdoor wordt de betalingstermijnen van Telenet en Base residentiële klanten dezelfde. De nieuwe betalingstermijn is voor alle klanten 15 dagen. Voor Telenet-klanten is hij nu iets korter. MOETEN wij hier niet van op de hoogte gebracht worden? Zonder ons weten veranderen jullie onze einddatum van 29 naar 24 en maken jullie de betaaltermijn korter? Concreet hanteren jullie onderstaan procedure:X = datum op de aanrekeningX+15 = Betaaldatum (wij zijn niet op de hoogte gebracht dat deze nu maar 15 dagen is geworden. Wat met mensen die opgenomen worden in een ziekenhuis, op vakantie zijn, ...?)X+20 = Free warning (niet op papier) Waar zijn de 14 dagen na de eerste herinnering???? Wettelijk moeten jullie 14 dagen geven na de eerste herinnering en is deze kosteloos. X +20 zijn maar 5 dagen na betaaldatum en dus bij ons de datum van de sms van de eerste herinnering dus sms te laat en termijn te kort. X+27 = herinneringskost van 10 euro. Wij kregen via elektronisch document de 2de herinnering. Nu mogen jullie pas 10 euro aanrekenen maar dat hebben jullie al reeds gedaan. Jullie spraken hier over een periode van 7 dagen en dan worden de diensten al geblokkeerd. Ergens loopt iets niet juist of zien wij dit fout?


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform