Terug

Geen terugbetaling bij phishing ondanks positief advies van Ombudsfin

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. C.

Naar: AXA Assistance

07/04/2021

Beste, Eind vorig jaar was ik slachtoffer van phishing. Hierbij werd buiten mijn weten enkele duizenden euro's van mijn rekening afgehaald. AXA bankt herkent dat het om phishing gaat, maar weigert hiervoor tussen te komen. Door het ongehoor bij mijn bank heb ik de Ombudsfin op de hoogte gebracht van de zaak. Hoewel deze oordeelt dat er geen sprake is van grove nalatigheid mijnentwege in deze zaak, weigert AXA nog steeds enige tussenkomst en blijft deze terugvallen op 'grove nalatigheid'. Ombudsfin stelt: U bentslachtoffer geworden van een goed georganiseerde fraude. De website waarop u terechtgekomen bent,zag er volgens u betrouwbaar uit. Het verhaal van de phishingmail was geloofwaardig. De phishingmailbevat geen taalfouten of spellingsfouten. De mail werd verstuurd vanaf een emailadres dat er betrouwbaar uitzag. In de hypothese dat artikel VII.44, §1, lid 2, 1° WER niet van toepassing zou zijn, dient te worden teruggevallen op de basisregel uit artikel VII.44 WER: de bank dient het verlies te dragen, na aftrek van een franchise van 50 euro, tenzij de bank bewijs kan leveren dat de betaler met grove nalatigheidbepaalde verplichtingen niet zou hebben nagekomen. Voor de beoordeling van de grove nalatigheid dient rekening gehouden te worden met alle feiten. Zelfs in dat geval is Ombudsfin van mening dat er onvoldoende elementen in dit dossier bewijs vormen van een grove nalatigheid en dat de bank het verlieszou moeten dragen. U heeft op geen enkel moment codes zomaar doorgegeven aan de fraudeur. Welwerden deze op slinkse wijze onderschept via een valse website.Beste AXA, is het mogelijk deze zaak te herbekijken, rekening te houden met het advies van de Ombudsdienst en dus de schade van dit phishing voorval te voorzien?

Berichten (2)

AXA Assistance

Naar: T. C.

11/04/2021

DATA NOT AVAILABLE

T. C.

Naar: AXA Assistance

11/04/2021

Beste, In uw standpunt dat u zopas stuurde, stelt u het volgende: "Zoals wij u reeds berichtten mogen de responscodes nooit worden doorgegeven. Door deze te communiceren maakte u het de oplichters immers mogelijk om een betaalapp te installeren en frauduleuze verrichtingen uit te voeren.Het spijt ons dan ook u te moeten bevestigen dat wij ons eerder ingenomen standpunt in dit dossier behouden."De ombudsdienst stelt echter dat ik "op geen enkel moment zomaar codes heb doorgegeven aan de fraudeur. Deze werden wel op een slinkse wijze onderschept via een valse website"Mvg


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform