Terug

Garantie stelt niets voor, dure toestellen en geen klantenservice!

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. D.

Naar: VANDEN BORRE

29/03/2024

4 jaar geleden kochten wij een AEG wasmachine bij Vanden Borre ter waarde van €898. We betaalden voor de Service Plus Garantie zodat we 5 jaar garantie zouden hebben. Van in het begin maakte onze wasmachine onze kleren kapot. We deden gedurende de 4 jaren geregeld een melding. Telkens kwam iemand kijken en werd een andere fout opgemerkt en “opgelost” of kregen we te horen dat we bepaalde programma’s niet mochten gebruiken. Ook moesten we meerdere kleinere wasjes doen (trommel minder dan half gevuld) in plaats van een grote (2/3e gevuld). Nu we opnieuw een melding deden omdat het probleem zich bleef voordoen, werd er effectief vastgesteld dat er bramen waren in onze trommel. Deze moesten er van in het begin geweest zijn, maar zijn door de techniekers nooit opgemerkt. De enige oplossing was de trommel vervangen, maar deze herstelling zou te duur zijn waardoor ze enkel nog de restwaarde van de wasmachine wilden terugbetalen in de vorm van een waardebon in 1 specifieke winkel (niet online), alsook de garantie overzetten naar onze nieuwe aankoop. Dit kwam op €404 restwaarde. Er werd duidelijk gezegd dat dit altijd in de vorm van een waardebon is en dat dit nooit uitbetaald kan worden. 5 jaar garantie wil dus niet zeggen dat je kan rekenen op een toestel dat 5 jaar lang hersteld zou worden. Dit wordt niet vermeld bij aankoop, maar zit als een klein papiertje bij je factuur.In de winkel zagen we een Siemens wasmachine (WG44G00PFG). In Coolblue/Elektro Loeters/Bol.com heb je exact hetzelfde toestel maar met een ander nummer (WG44G102FG), €180 goedkoper. De verkoper gaf toe dat er geen verschil is tussen de machines behalve het nummer en de gekleurde rand van de trommel. Doordat enkel Vanden Borre deze Siemens met dit specifieke nummer verkoopt (hoogstwaarschijnlijk speciaal gemaakt voor Vanden Borre), is het gemakkelijk om de laagste prijs garantie te geven, je vindt hem toch nergens anders. Hierdoor betaalden we €180 meer dan ergens anders, puur omdat we met die bon zaten van onze vorige wasmachine. De dag voor de levering zou een sms gestuurd worden met het geschatte uur van de levering, maar er was iets mis met hun systeem waardoor we de dag zelf moesten ondervinden wanneer de machine geleverd werd/de oude opgehaald werd.De dag van de levering zagen we dat Siemens zelf ook een verlengde garantie aanbiedt voor €40 minder EN met betere voorwaarden (hogere restwaarde). Door de slechte ervaringen en slecht/niet uitgevoerde herstellingen wilden we de garantie van Vanden Borre annuleren (ook willen we niet meer vasthangen aan de Vanden Borre). Hoewel we dit 2 dagen na de aankoop reeds aanvroegen, kon dit niet meer geregeld worden. Enkel bij online aangekochte producten zou je de garantie kunnen annuleren. Wij hebben nooit de kans gehad om het nieuwe toestel online aan te kopen. Het moest uit die ene specifieke vestiging zijn.We belden hiervoor naar de klantenservice die niet kon helpen en ons het nummer van de klachtendienst doorgaf. De persoon van de klachtendienst gaf aan dat een garantie niet terugbetaald kan worden, zelfs al gaat het om een dienst waarop we de eerstvolgende 2 jaar geen aanspraak kunnen/zullen doen door de standaard fabrieksgarantie die in die periode geldt. Het is maar een klikje in hun systeem en klaar. Blijkbaar is dat bij Vanden Borre een onmogelijke opdracht, tenzij je online gekocht hebt. Wel zouden we volgens haar in plaats van de waardebon voor een nieuw toestel, toch de restwaarde terugbetaald kunnen gekregen hebben. Iets wat ons altijd met klem is ontkend door zowel de hersteller als de verkoper. Dit zou niet standaard zijn, maar voor ontevreden klanten zouden ze dit wel aanbieden. De persoon van de klachtendienst gaf aan dat dit moest geweten zijn in de winkel.Doordat de hersteller en de persoon van de winkel ons dit niet aanboden en we daardoor een toestel kochten met de waardebon (terwijl we onze ontevredenheid steeds geuit hebben), kunnen we daar 1 dag later geen aanspraak meer op maken. Het had dus geen zin om dit achteraf nog telefonisch te melden, dit maakte ons alleen maar nog meer boos. De klachtendienst wilde absoluut geen toegevingen doen.Dit allemaal is nu eens echt geen service: in plaats van een herstelde AEG, wat je zou verwachten binnen de garantie, kregen we een kleine waardebon die we besteedden aan een te duur toestel door het unieke serienummer en hangen we opnieuw vast aan de garantie van Vanden Borre. De slogan “Vanden Borre, voor ’t leven” mag je letterlijk nemen: je hangt eraan vast voor het leven. En dat is geen vrije keuze. Ik zou Vanden Borre aan iedereen afraden. Ergens anders vind je betere prijzen en vooral een veel betere service! Ik ben echt verschoten dat er nog een winkel bestaat die de klanttevredenheid zo onbelangrijk vindt. De vele andere slechte reviews (Test-Aankoop & Trustpilot) tonen dat wij geen alleenstaand geval zijn.

Berichten (4)

VANDEN BORRE

Naar: J. D.

03/04/2024

Beste ,Bedankt voor je e-mail.Het spijt me om te horen dat je niet tevreden bent.Ik breng de verantwoordelijke dienst op de hoogte.Mijn collega's zullen uitzoeken wat er fout is gelopen en het nodige doen om dit in de toekomst te vermijden.Nogmaals bedankt dat je de tijd nam om ons dit te vertellen. Je opmerkingen laten ons toe onze service te verbeteren.Vriendelijke groeten,VanessaConsumentendienst02 334 00 00Vanden Borre - Voor 't leven

J. D.

Naar: VANDEN BORRE

03/04/2024

Dag Vanessa,Het is gemakkelijk om te zeggen dat jullie dit in de toekomst zullen vermijden.Hoe dan ook hebben jullie fouten gemaakt en ook toegegeven, zowel telefonisch als in een reactie op mijn klacht op Trustpilot.We verwachten daarom dat jullie ook handelen om die fouten BIJ ONS recht te zetten. Wij zijn hier nog altijd de dupe.We hebben daarom in principe het recht dat jullie ons nieuwe toestel helemaal terugnemen en volledig terugbetalen. Jullie zijn hiertoe wettelijk verplicht. Test-aankoop heeft dit duidelijk samengevat in volgende pagina: https://www.test-aankoop.be/familie-prive/webshops/dossier/afzien-van-een-aankoop-een-automatisch-recht. Dit op basis van de argumenten: we zijn om de tuin geleid, we hebben niet de juiste informatie gekregen waar we recht op hadden. Maar als alternatief stellen we het volgende voor:* Jullie annuleren onze Service Plus garantie en betalen die terug (€129,99). Zo hangen we niet meer vast aan Vanden Borre* Door jullie fout hebben we ons tegoed niet uitbetaald gekregen (waar we recht op hadden) waardoor we genoodzaakt waren een duurder toestel aan te kopen dat wat we wensten (namelijk de Siemens WG44G102FG aan €669, nu €180 goedkoper dan onze prijs voor de WG44G00PFG wat trouwens exact hetzelfde toestel is). Hierdoor hebben we €180 meer moeten betalen. Dit bedrag wensen we dus in cash terug te krijgen. Dit is namelijk jullie "laagste prijs garantie".We hadden oorspronkelijk recht om €404 + €129,99 cash terugbetaald te krijgen, in totaal €534. Omdat het toestel intussen geleverd werd, willen we jullie het transport en terugname besparen en willen we tegemoetkomen door slechts €310 te vragen (= bedrag dat we zouden uitgespaard hebben moesten we van in het begin ons geld gekregen hebben). Hiermee zouden jullie bewijzen dat jullie laagste prijs garantie geen loze woorden zijn.Mvg,Jarre

VANDEN BORRE

Naar: J. D.

08/04/2024

Beste,Wij zijn ervan overtuigd dat onze technici stuk voor stuk vakmensen zijn. Waarom de beschreven problemen niet vanaf het begin, vanaf het eerste dossier, zijn vastgesteld, daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Er is een afkoop aangeboden en je hebt daarmee ingestemd. Op 25.03.2024 is er een omruiling bij jou uitgevoerd. Wij zullen niet ingaan op jouw verwachtingen, aangezien het nodige reeds is gedaan.Vriendelijke groeten,VanessaConsumentendienst02 334 00 00Vanden Borre - Voor 't leven

J. D.

Naar: VANDEN BORRE

08/04/2024

Beste,Wij hebben meermaals gevraagd om het restbedrag terugbetaald te krijgen en dat we GEEN waardebon wilden omdat we NIET verder wilden gaan met Vanden Borre. Tweemaal is ons dat met KLEM gezegd dat dit NOOIT kan.We hebben GEEN KEUZE gehad omdat de tweede optie ons altijd is verzwegen. Het was de waardebon of niets. Opnieuw een leugen.Hoe kan het toch dat jullie koppig blijven weerstand bieden tegen het feit dat jullie in fout zijn en dit effectief is aangetoond.Dit is geen service, maar oplichterij!


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform