Garantie fietsframe
Fietsenwinkel
Start een klachtAard van probleem:
AndereKlacht
E. V.
Naar: Fietsenwinkel
Geachte mevrouw/heer, Op 21/10/2019, kocht ik Brinckers Boston F Dames 2020 aan bij fietsenwinkel.nl in Hasselt. Jammer genoeg is deze fietsenwinkel hier niet meer gevestigd en het enorm moeilijk met hen contact op te nemen vanuit België. Op 5 maart 2025 ging ik fietsen met mijn dochter op de bagagedrager. Door het fietsen door een goot, hoorde ik ineens een vreemd geluid. In eerste instantie dacht ik eerst aan mijn fietsband maar hier was niets aan te zien. Later had ik door dat mijn bagagedrager (die verwerkt is in mijn fietsframe) - waar mijn dochter opzat - op 4 plaatsen is doorgebroken. Mijn dochter weegt niet te zwaar voor deze bagagedrager. Spijtig dat dit zo maar kan breken. De breuk is namelijk ook niet op een lasnaad maar 2 cm hier naast. Het lijkt mij dan eerder te gaan op een productiefout. Op 5 maart nam ik contact met jullie op voor dit probleem. Ik las op jullie website dat jullie 6 jaar garantie geven op het fietsframe. Na contact met jullie op te nemen omtrent dit probleem bieden jullie mij volgende oplossing: - U mag u fiets brengen naar een fietsenwinkel in Wellen waar we het fietsframe naartoe sturen maar dient zelf de ombouwkosten te betalen. Echter als ik jullie algemene garantievoorwaarden doorneem lees ik het volgende: Art1. Garantie/onderhoud 1. Gebreken aan het product die aantoonbaar op een materiaal- en/of productiefout terug te voeren zijn en dus niet veroorzaakt zijn door normale gebruiksslijtage, worden door verkoper met inachtneming van onderstaande voorwaarden kosteloos hersteld indien gebreken binnen de 14 dagen na constatering ervan bij verkoper worden vermeld; De verkoper garandeert voor geleverde nieuwe zaken: zeven jaar voor het frame; twee jaar voor de voorvork (met vering); twee jaar voor het aandrijfsysteem; twee jaar voor het batterijpakket; twee jaar voor het stuurbedieningsunit; twee jaar voor alle onderdelen, uitgezonderd alle aan slijtage onderheven onderdelen. Voornoemde termijn gaan in op de dag van levering, tenzij uit de aard van het geleverde anders voortvloeit of partijen anders zijn overeengekomen. Hieruit leid ik af dat - door de productiefout - in de bagagedrager die onderdeel van mijn fietsframe is, ik recht heb op deze garantie. Dat door een productiefout mijn bagagedrager is gebroken en ik recht heb op een kosteloze herstelling. Mijn fiets werd ondertussen hersteld bij de door jullie erkende fietsenmaker te Wellen, namelijk Veloo. De kosten van deze reparatie komen neer op 427,5 euro. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 23 mei 2025 een antwoord van jullie. Ik wil dat jullie zoals art. 1 van jullie garantie/voorwaarden aangeeft, tussenkomen in de herstellingskosten van mijn fiets die neerkomen op 427,5 euro Ondertussen is mijn fiets al 2 maanden bij de fietsenmaker en kan ik geen gebruik van hem maken tijdens dit mooi weer. Met vriendelijke groeten, E.V Bijlage: - Kopie factuur - Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht - Brinckers handleiding met garantievoorwaarden - Printscreen art. 1 garantie/onderhoud
Berichten (8)
E. V.
Naar: Fietsenwinkel
Hallo Ondertussen de factuur voor de herstelling van mijn fiets ontvangen. In bijlage vind je deze terug. Normaals geef ik jullie de tijd tot 23 mei om te antwoorden en tussen te komen in het betalen van de kosten. Zo niet stuur ik het verder naar de juridische dienst.
Fietsenwinkel
Naar: E. V.
Geachte mevrouw Van Genechten, Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij begrijpen dat het vervelend is dat u ombouwkosten heeft moeten betalen. Graag lichten wij dit toe: wanneer u ervoor kiest om de service bij een andere dealer te laten uitvoeren dan waar u de fiets heeft aangeschaft, kunnen er inderdaad kosten in rekening worden gebracht. Uw oorspronkelijke koopovereenkomst is gesloten met Fietsenwinkel.nl in Nederland. Deze partij had het frame kosteloos voor u kunnen vervangen binnen de garantievoorwaarden. Door ervoor te kiezen de ombouw bij een andere dealer te laten uitvoeren, heeft deze partij het recht om arbeid- en/of ombouwkosten in rekening te brengen, omdat er geen koopovereenkomst met hen bestaat. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Met vriendelijke groet, Willem Brinckers Sales Service Team Van:klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be namens klachten@test-aankoop.be klachten@test-aankoop.be Verzonden:vrijdag 9 mei 2025 14:00 Aan:Brinckers Info info@brinckers.nl Onderwerp:Garantie fietsframe
E. V.
Naar: Fietsenwinkel
Beste Jammer dat u niet de tijd neemt om mijn bovenstaande klacht goed te lezen. Zoals ik u hierboven vermelde is de fietsenwinkel waar ik mijn fiets heb aangekocht gesloten. Fietsenwinkel.nl heeft geen filialen meer in België. Zoals u verder kan lezen bracht ik mijn fiets naar Veloo in Wellen (een fietsenwinkel die door jullie als fabrikant erkend is). Ik bracht mijn fiets niet voor mijn plezier naar daar want dit was ook een afstand rijden. U als fabrikant geeft 6 jaar garantie op het fietsframe (momenteel nog binnen deze garantie). Het lijkt me niet meer dan logisch dat ik voor de factuur van €427,5 aan jullie deur kom aankloppen. Graag had ik een volledige terugbetaling van dit bedrag. Ik heb er niet voor gekozen dat mijn fietsframe aan de bagagedrager afbrak en ook ik heb niet gekozen om zoveel geld in mijn fiets te moeten steken terwijl het duidelijk gaat over een fabricagefout van jullie kant. Zo niet neem ik verdere stappen.
Fietsenwinkel
Naar: E. V.
Geachte mevrouw Van Genechten, Wij hebben uw klacht intern besproken en begrijpen dat het vervelend is dat u ombouwkosten heeft moeten betalen. Graag lichten wij dit nader toe. Wanneer u ervoor kiest om de service te laten uitvoeren door een andere dealer dan waar u de fiets heeft aangeschaft, kunnen er inderdaad kosten in rekening worden gebracht. In uw geval had Fietsenwinkel.nlin Nederland het frame kosteloos voor u kunnen vervangen, binnen de geldende garantievoorwaarden. Doordat u ervoor gekozen heeft de ombouw door een andere dealer te laten uitvoeren, heeft deze dealer het recht om arbeid- en/of ombouwkosten bij u in rekening te brengen. Er is namelijk geen koopovereenkomst tussen u en deze dealer, waardoor zij niet verplicht zijn kosteloze service te verlenen. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Willem Brinckers Sales Service Team Van:klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be namens klachten@test-aankoop.be klachten@test-aankoop.be Verzonden:maandag 19 mei 2025 16:30 Aan:Brinckers Info info@brinckers.nl Onderwerp:Nieuw bericht van EVELIEN V
E. V.
Naar: Fietsenwinkel
Beste Nogmaals vraag ik om de klacht intern opnieuw te bespreken omtrent de hoge ombouwkosten van €427,5. Nogmaals meld ik u dat ik de fiets naar een DOOR JULLIE ERKENDE FIETSENMAKER heb gebracht omdat de fietsenwinkel waar ik mijn fiets heb aangekocht niet meer bestaat in België. Het dichtzijnde filiaal van fietsenwinkel.nl ligt op 2,5 uur rijden. Op aanraden van jullie bracht ik de fiets dus naar Wellen. Zoals in jullie garantievoorwaarden geven jullie 6 ,jaar garantie op het fietsframe met de daar bijhorende ombouwkosten. Gelieve dan ook jullie voorwaarden na te komen en de ombouwkosten aan mij terug te betalen. Fietsenwinkel.nl houdt geen rekening met de 6 jaar garantie die JULLIE geven op de ombouwkosten.
E. V.
Naar: Fietsenwinkel
Door het fietsframe kosteloos te vervangen door jullie (Brinckers). Erkennen jullie ook de fout. Gelieve dus ook de ombouwkosten die bij deze fout hoort te betalen.
E. V.
Naar: Fietsenwinkel
Zie erkenning van jullie fout.
Fietsenwinkel
Naar: E. V.
Geachte mevrouw Van Genechten, Hartelijk dank voor uw meerdere e-mails en de bijgevoegde documenten. Na beoordeling van uw aanvraag bevestigen wij dat het hier inderdaad om een garantiegeval betreft met betrekking tot het frame. Daarom is het frame ook kosteloos aan u verstrekt. Echter, u heeft er zelf voor gekozen om de garantieaanvraag en de ombouw te laten uitvoeren door een andere Brinckers-dealer dan de partij waar u de fiets heeft aangeschaft, namelijk Fietsenwinkel.nl in Nederland. Deze oorspronkelijke verkoper had het frame kosteloos voor u kunnen vervangen, volledig binnen de geldende garantievoorwaarden. Doordat u ervoor heeft gekozen om de werkzaamheden door een andere dealer te laten uitvoeren, heeft deze dealer het recht om arbeid- en/of ombouwkosten aan u door te berekenen. Er bestaat namelijk geen koopovereenkomst tussen u en deze dealer, waardoor zij niet verplicht zijn om deze werkzaamheden kosteloos te verrichten. We begrijpen dat dit vervelend voor u kan zijn, maar we hopen dat bovenstaande toelichting voor duidelijkheid zorgt. Met vriendelijke groet, Willem Brinckers Sales Service Team Van:klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be namens klachten@test-aankoop.be klachten@test-aankoop.be Verzonden:vrijdag 23 mei 2025 11:30 Aan:Brinckers Info info@brinckers.nl Onderwerp:Nieuw bericht van EVELIEN V
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten