Terug

Frauduleuze aankopen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. D.

Naar: VISA

14/06/2023

Verloop dinsdag 16/05/2023 tot zondag 21/05/2023Via 2ehands site op Marketplace facebook heb ik een lounge willen overkopen op dinsdag avond rond 23u. Ik heb in een privébericht via Messenger een uitnodiging gekregen om een voorschot te betalen via Payconiq.Toen ik op de Payconiq link klikte, kon de betaling eerst niet plaatsvinden. Ik kon niets ingeven. Daarop volgend, werd ik begeleid door de persoon aan de andere kant dat het kon zijn dat ik een cijfer moest toevoegen. Het werkte nog niet. Daarop heb ik volledig mijn Payconiq terug ingesteld, met kaartlezer. Op die manier heb ik blijkbaar al mijn gegevens doorgegeven aan de fraudeurs.De fraudeurs hebben me dan laten weten dat ze de gevraagde 5 euro ontvangen hadden. Ik zag het niet gebeuren, heb dit ook zo naar hen gecommuniceerd. vrijdag 19/05 rond 7u in de ochtend, wou mijn partner een betaling doen met de gemeenschappelijke rekening van Telenet. Hij kreeg de melding dat er niet voldoende geld op de rekening stond. Toen zagen we dat mijn persoonlijke rekening, de gemeenschappelijke rekening en mijn Visa werden leeggehaald.Er werden bedragen van de gemeenschappelijke rekening overgemaakt naar mijn persoonlijke rekening en van daaruit betalingen gedaan die ik zelf niet gedaan heb.Ook werd mijn Visa limiet tijdelijk omhooggetrokken van 2500 Euro met nog eens 2750 Euro. Hierdoor zijn extra aankopen kunnen gebeuren.Daarop hebben we meteen naar Cardstop gebeld en al onze kaarten laten blokkeren.Met Visa werden 12 verrichtingen gemaakt: zie bijlage documentGift Card, 6x (Nederland)Mediamark x3 (Belgie)G2ABVSHOP AmsterdamOndertussen heb ik 2 verrichtingen van Mediamarkt.be kunnen recupereren ter waarde van 919 euro en 1379 euro.Op zondag 21/05 ben ik klacht gaan neerleggen bij de politie voor fraude. We hebben de aankopen al eerder betwist via aankopen.be maar de klacht is niet aanvaard. Nochtans gaat het hier duidelijk om fraude. Dat je zomaar de limiet ( tijdelijk) kan verhogen zonder persoonlijk contact is toch een hiaat in de beveiliging van Visa. Phishing is een groot probleem aan het worden. Instanties dienen dit voldoende te beveiligen

Berichten (1)

VISA

Naar: D. D.

16/06/2023

DATA NOT AVAILABLE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform