Beste testaankoop,
Enkele weken geleden merkte ik op het overzicht van mijn Mastercard een vreemd bedrag van een onbekende firma.
Dit was me al eens overkomen. Toen heb ik braaf de instructies van mijn bank KBC gevolgd: card stop gebeld en klacht ingediend bij de politie. Resultaat: ik kreeg een nieuwe credit card, maar het geld was ik kwijt. Van de politie nooit meer iets gehoord.
Deze keer wilde ik het niet zover laten komen. KBC verwees me door naar Worldline en vervolgens werd de hete aardappel doorgeschoven naar Atos. Ik vroeg Atos om het bedrag, dat nog in reservatie stond, te blokkeren. "Dat doen we niet. U hebt zeker iets verkeerd gedaan mevrouw. U hebt een abonnement genomen bij die firma! U kan alleen maar card stop inschakelen om te voorkomen dat u elke maand abonnementsgeld betaalt". Zo geschiedde: ik kreeg een nieuwe Mastercard, maar het bleef allemaal mijn eigen schuld.
Intussen had ik de firma, die me zogezegd had opgelicht, opgezocht op het internet. Ik kwam terecht op een keurige website van een Brits bedrijf dat taalcursussen organiseert. Ik heb dit bedrijf gemaild en uitgelegd dat ik hen niet kende, nooit heb getekend voor een abonnement en dus mijn geld terug wilde. Surprise, surprise:binnen 3 dagen was mijn geld teruggestort.
Nu is mijn vraag: als ik, een totale leek op het vlak van IT, dit voor mekaar krijgt, waarom onderneemt Atos / Worldline dan niets? Zijn ze gewoon te lui of komt het hen precies goed uit dat duizenden mensen in deze fraudeval lopen?
Wat me nog het meeste stoort, is het feit dat Atos / Wordline, met zowel Visa als Mastercard in de portefeuille, een monopolie heeft in Europa op het vlak van credit cards.
Er bestaat toch een Europese mededingingsautoriteit!? Graag wil ik verdere stappen ondernemen om dit onrecht aan te klagen.
Kan Testaankoop me hierover informeren?
Hartelijk dank.
Lieve Schaubroeck