Terug

foute levering

Opgelost Openbaar

Goudwisselkantoor

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

C. D.

Naar: Goudwisselkantoor

24/09/2024

Beste, Graag zou ik beroep willen doen op uw expertise om het volgend geschil voor mij op te lossen. Ik kocht 2 goudmunten (Golden Eagles) op 13.09.24 bij het Goudwisselkantoor (bedrijfsnummer 0761374774) in Herentals. Zij mochten een verschillende muntjaar hebben maar moesten in ongebruikte toestand zijn, want dienen als geschenk voor mijn twee kleindochters. Het moesten ongebruikte munten zijn. Na ontvangst merk ik dat één van de munten verkleuringen vertoont en dus duidelijk verschilt qua uitzicht met de andere. Ik vraag per email of ze deze voor mij willen wisselen waarop ik een antwoord krijg dat ik mij geen zorgen moet maken omdat een oxidatie een natuurlijk proces is dat voorkomt bij goud (?) en zilver maar dat dit geen invloed heeft op de waarde van de munt aangezien de intrinsieke waarde onveranderd blijft. Als ik de munt weer in zijn oorspronkelijke staat wil zien, dan kan ik hem voorzichtig met wasbenzine(!) reinigen. Deze uitleg klopt langs geen kanten. Ten eerste, goud oxideert niet maar als het goud een legering bevat met zilver (zoals in dit geval), kan het zilver in de legering reageren met ondermeer zwavelverbindingen (vervuilde lucht) en een grijze aanslag vormen. Dit staat bekend als zilververzwarting in de juwelen branche. In dit geval doet het inderdaad niets af aan de waarde want er is geen vermindering van het goudgehalte van de munt, echter de verzamelaars waarde kan hier wel onder lijden maar vooral, de munt beantwoord niet aan mijn vereisten bij de bestelling. Bovendien wordt dit euvel niet uit de wereld geholpen met wasbenzine. Er bestaan reinigingsmiddelen die door numismaten worden gebruikt die dat waarschijnlijk wel kunnen maar deze optie werd me niet aangeboden, Dit komt dus neer op een weigering om de munt te verwisselen. Op deze repliek heb ik geen antwoord gekregen. Een dag later krijg ik een email toegestuurd waarin gevraagd wordt mijn oordeel te geven over deze transactie alsof er niets aan de hand was. Hierop heb ik geantwoord (op hun website) dat ik niet tevreden was over de aankoop en bij mijn standpunt blijf om de munt te verwisselen (wat volgens mij binnen het herroepingsrecht valt). Met vriendelijke groet, Charles de Pessemier In bijlage vind u “de uitnodiging beoordeling” en de algemene voorwaarden .


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform