Terug

Foute herstelling en schade

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. L.

Naar: Carglass

25/08/2023

Beste, in samenspraak met mijn verzekeringsmakelaar meldde ik me aan bij Carglass om een gebarsten voorruit te laten vervangen. Een dag na de herstelling valt het dashboard uit. Volgens mijn Renault-garagist gebeurde er een fout bij de kalibratie van de camera of de reset van het systeem. Carglass weigert een tussenkomst in de herstelling en verwijst naar een andere technische storing, die daar niks mee te maken heeft, wat ook door mijn garagist wordt bevestigd. Wat mij vooral stoort, is dat Carglass mij vooraf een formulier 'afstand van aansprakelijkheid' liet ondertekenen, 'zodat wij niet verantwoordelijk zijn voor mogelijke schade bij het resetten van het systeem'. Omdat ik twijfelde, werd eraan toegevoegd: 'maar dat zal niet gebeuren'. En 'zonder handtekening mogen we er niet aan beginnen.' Tja, wat doe je dan als klant, in goed vertrouwen?Het feit dat Carglass zo'n formulier opstelt en laat tekenen, bewijst dat dit voorval niet de eerste keer is, en dat ze ook wel wéten dat die herkalibratie of reset voor technische problemen en schade kan zorgen. Ik neem aan dat het meestal wel goed afloopt, maar soms dus niet. Bij mij dus niet. En dan moet Carglass maar zijn verantwoordelijkheid nemen. En de kosten dragen. Ik verwacht dan ook een gepaste schadevergoeding of tussenkomst. Geen gemakkelijke en goedkope smoesjes om er zich van af te maken. Ik vraag me overigens af of zo'n - onder druk - afgedwongen formulier juridisch geldig kan zijn. Of het eerlijk is, is nog een andere zaak...

Berichten (1)

Carglass

Naar: L. L.

26/09/2023

Beste heer Leen Bij aanvang van elke vervanging van een ruit voorzien van een rijhulpsysteem lezen wij deze systemen uit. Elke foutmelding die van toepassing is op de "camera" zou nl. voor een niet succesvolle kalibratie kunnen zorgen. Vaak gaan deze fouten niet gepaard met een melding op het dashboard en zijn deze dus niet altijd zichtbaar voor de bestuurder. Net om discussies achteraf te vermijden doen we deze pré-scan alvorens aan de wagen te werken. Deze zijn ook gedateerd en voorzien van een tijdsindicatie. In de pre-scan, uitgevoerd op uw wagen, zijn reeds fouten op de CAN databus te zien, zoals o.a. electrische fout in stroomkring, signaal ontbreekt, signaal ongeldig,...   Wij konden succesvol kalibreren en zoals te zien in de post-scan zijn er geen foutmeldingen bijgekomen. De kalibratie van een rijhulpsysteem en de blokkage van een dashboard zijn niet aan elkaar gelinkt.   '‹ U verwijst tevens naar een formulier waarin Carglass ® afstand doet van aansprakelijkheid.   Het enige document dat u ondertekend heeft, is de opdrachtbon en glasbreukaangifte. Hierin bevestigt u verzekerd te zijn voor glasbraak en geeft u ons de toestemming om een kalibratierit te maken met uw wagen, indien dit vereist is.   '‹ '‹Wij blijven bij ons standpunt dat onze kalibratie geen blokkage van het dashboard veroorzaakt heeft.   Indien u niet akkoord bent met ons standpunt bent u vrij om via uw rechtsbijstand een expertise te gelasten. Mocht u nog vragen hebben of bijkomende informatie wensen, neem dan gerust contact met ons op.   Vriendelijke groeten Customer Solutions   Customer Solutions Carglass NV/SA, Kruisbosstraat 5, 3740 Bilzen, Belgium   Tel: + 32 11 30 19 19 (alle werkdagen tussen 8u30 en 17u - tous les jours ouvrables entre 8h30 et 17h) E-mail:  customer.solutions@carglass.be


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform