Vorige week had ik last van een verstopte WC. Vermits ik op de elfde verdieping woon en ik de hele dag thuis wou werken, wilde ik dit probleem zo snel mogelijk oplossen.
Ik contacteerde Express Loodgieters, die zeer snel aankwamen.
De loodgieter vroeg mij bij het binnenkomen om een formulier in te vullen (naam, adres, tel., mail...) en dat ook te ondertekenen. Ik deed dat ook.
Op dat formulier stonden naast andere dingen, ook de aanrijkosten, dus ik dacht dat ik dat moest tekenen.
De man begon mijn WC te ontstoppen en zei me dat het wel een dure affaire zou worden omdat hij een lange draad/kabel nodig had. Ik verwachtte me aan een factuur van een 500 euro, maar uiteindelijk maakte hij de rekening op (na 10 minuten werken), en bleek het 2617€ BTW inclusief te zijn, zogezegd omdat de kabel die hij moest gebruiken 167 euro per meter kostte en hij 11 meter nodig had gehad.
Toen ik zei dat ik dat wel een hoog bedrag vond, werd hij kwaad en eiste dat ik direct zou betalen. De factuur zou later volgen per mail (nooit een factuur gezien).
Ik heb dan betaald in twee stukken.
Daarna ging hij weg, maar ik bleef met een wrang gevoel achter omdat het bedrag dat ik juist opgehoest had, wel exorbitant hoog was voor het weinige werk dat hij had gehad.
Toen ik de firma probeerde te bellen om verhaal te halen, bleek dat het nummer "niet meer in gebruik was".
Ik vroeg mijn stiefmoeder om met haar GSM te bellen. Zij kreeg direct de Nederlandse zaakvoerder aan de lijn, die beloofde om het incident na te kijken en haar in de loop van de dag terug te bellen. Toen hij dat niet deed, belde zij hem de volgende dag opnieuw op. Toen gaf het nummer "niet in gebruik". Ze belde direct erna met het toestel van mijn vader. Er werd opgepakt, maar net zo gauw weer ingelegd toen ze zich kenbaar maakte.
Nadien werd er niet meer opgepakt en kreeg ook mijn vader met zijn GSM de melding dat het nummer niet in gebruik was.
Ik probeerde nadien klacht in te dienen bij de politie, maar zij zeiden dat ik de factuur moest afwachten en dat het probleem toch opgelost was. Inderdaad, maar ten koste van al mijn spaargeld
Bij de bank konden ze mij ook niet meer helpen omdat ik met Bancontact had betaald en de handeling zelf had uitgevoerd.
Ik vraag mij af of jullie organisatie al meerdere klachten heeft ontvangen over deze firma, en of het mogelijk zou zijn dat jullie een onderzoek zouden kunnen voeren.
Ik heb niet meer de illusie dat ik mijn spaargeld terug zou kunnen krijgen (al hoop ik natuurlijk wel op een wonder), maar ik wil zeker deze praktijken naar buiten brengen zodat andere mensen niet in dezelfde val zouden trappen.
Alvast bedankt om deze klacht te lezen en ze eventueel te onderzoeken.
Met vriendelijke groeten,
Stephania Vanfraeyenhoven