Beste,Eerst en vooral bedankt om de tijd te nemen om deze kwestie te bekijken.Ik zal hieronder een samenvatting geven van de situatie. Alle gegevens (meternummer, factuurnummers, etc..) vinden jullie aan het einde van de tekst, waarna ik kort uitleg wat we willen bereiken met deze klacht.Een maand geleden (woensdag 14/05) ontvingen wij (ikzelf en twee andere voormalige medehuurders) een eerste waterfactuur van VIVAQUA betreffende het waterverbruik in onze vorige huurwoning te Florisstraat 55, 1030 Schaarbeek. Het contract met VIVAQUA staat op naam van mijn ex-huisgenote (initialen A.R.).Wijzelf woonden dertien maanden (01 september 2021 t.e.m. 31 september 2022) in de Florisstraat 55, dewelke een eengezinswoning is. In de bewuste periode hebben we geen enkele waterfactuur ontvangen. Tot een maand geleden dus.De eerste factuur in kwestie omvat de periode 02/09/2921 tot 21/02/2022 en geeft extreme meterstanden en bedragen weer. Zo zouden wij in die periode 430 kubieke meter hebben geconsumeerd, met als gevolg een totaalbedrag van 2896,02 euro. Na verhaal te halen bij Vivaqua, gaf de baliemedewerker toe dat zijzelf nog nooit zo een volumes waterverbruik had gezien en dat we best een aanvraag voor een lektarief indienen. De factuur is dan ook tijdelijk (tot eind juni) on hold gezet. Zij vertelde ook dat er nog een tweede factuur zou volgen die meer dan het dubbele van de eerste factuur bedraagt.Een lek van zo een volume zou structureel moeten opvallen, aangezien het hier om extreme hoeveelheden water gaat. Dergelijke hoeveelheid waterverbruik zijn gewoonweg niet haalbaar als huishouden. Als je de hallucinante hoeveelheid water buiten beschouwing houdt, was ons gebruik als huishouden zelfs aan de lage kant. Zo hadden wij geen wasmachine, geen bad, geen verwarming waar water voor nodig was en een vaatwasmachine (wat veel minder verbruikt dan met de hand afwassen). Er was één probleem met een WC waar het water bleef doorlopen, maar dat hebben wij twee maanden nadat we in het huis introkken door een loodgieter laten herstellen.Door administratieve chaos bij Vivaqua hebben wij nog nooit een factuur gekregen, en dus ook nooit een kans gekregen om te reageren op de gigantische volumes die we zogezegd hebben geconsumeerd. Dit kan niet de bedoeling zijn. Normaliter krijgen consumenten driemaandelijks een factuur, waardoor men sneller kan reageren.Er is echter nooit ook maar enige observatie van een lek geweest, en zeker niet van een lek van zo een volume. Ondertussen hebben we al contact gezocht met onze vroegere huisbazin. Zij heeft haar huis ondertussen overgedragen aan haar twee zonen, die nu eigenaars zijn. Een van hen is zelf architect en heeft sinds onze verhuis reeds structurele werken uitgevoerd in het huis en de kelder. Hijzelf heeft geen enig spoor van een lek gevonden en heeft ondertussen de waterleidingen en alle vroegere verbindingen (sanitair, kranen, etc..) met de waterleidingen afgebroken voor grondige renovatiewerken. Vervolgens hebben we een afspraak voor een lekdetectie gemaakt via VIVAQUA (zoals ons was aangeraden). Deze vond plaats op woensdag 07/06 om 10u00. Zij konden ons niet verder helpen aangezien wij er al sinds eind september 2022 uit zijn, en de nieuwe eigenaar ondertussen grondige renovatiewerken heeft uitgevoerd. Zoals eerder vermeld is de waterleiding ondertussen afgesneden en zijn alle andere waterverbindingen in het huis gedemonteerd. De lekcontroleurs vermoedden dat er een lek was, maar konden geen enkel bewijs geven en wouden dit ook niet aan VIVAQUA rapporteren. Toen ik hen vroeg om een verslag van de situatie zeiden ze dat dit te veel werk was. Toen ik hen vroeg of ze VIVAQUA zouden inlichten over de stand van zaken zeiden ze dat dat te veel werk was. Toen ik vroeg om een bewijs dat ze waren geweest, konden ze dat ook niet aanleveren. Uiteindelijk vroeg ik wat de volgende stappen zouden zijn om dit op te lossen, maar daar konden ze mij niet verder mee helpen.. Ik citeer: Het lijkt alsof u meer van VIVAQUA weet dan ons.. Niet wat je wil horen in een situatie zoals dit.GEGEVENS:Meternummer: 1209320Meterstand bij aanvang huur (02/09/2021): 920,389Meterstand op periodieke factuur (21/02/2022): 1350,00Meterstand op slotfactuur (07/10/2022): 2719,00Meternummer op factuur 1. (ref. 702000100191) 1209320Meternummer op factuur 2. (ref. 700000053967) 1209320Meternummer: 1209320Te betalen bedrag periodieke factuur: 2.896,02 €Te betalen bedrag slotfactuur: 5301,71 €Totaal te betalen bedrag: 8197.73 €Dit is de huidige trieste stand van zaken. Wij hebben alles gedaan wat ons verteld werd, maar niets verandert. Wij eisen:A. of in aanmerking te komen voor een lektarief, aangezien er geen enkele mogelijkheid is dat wij een dergelijke hoeveelheid water hebben verbruikt. En door de informatica-problemen van VIVAQUA hebben wij nooit enige indicatie gekregen dat er iets fout was met de waterleidingen. Met een periodieke factuur die op tijd was, hadden wij sneller kunnen ingrijpen.B. Of een nazicht van de watermeter die mogelijks een technisch defect kent waardoor de meter in kwestie bleef doortellen zonder concreet waterverbruik.Met tussentijdse opschorting van de facturen voor onbepaalde duur tot de oorzaak van dit disproportionele waterverbruik is gevonden.