Terug

EDI voert afspraken niet uit volgens offerte

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Bestelling

Klacht

B. F.

Naar: Electric by D'Ieteren

30/01/2025

1. In september 2024 bespreken we met EDI de installatie van een laadstation. Dit gaat als volgt: online formulier invullen om onze concrete situatie te schetsen, inclusief uploaden van een foto van de gewenste plaats van installatie hoort. De foto toont duidelijk dat het laadstation niet tegen het huis moet komen. Nadien een telefoongesprek van 18 minuten met een medewerker van EDI, waarin deze medewerker voorstelt om onder onze oprit door te boren naar de plaats waar ikzelf een kleine wand voorzie om de laadpaal op te monteren. Ik vraag door over - en we bespreken uitgebreid - het risico op beschadiging van een afvoerleiding bij het boren: er ligt immers een septische put in het midden van de oprit. EDI kiest ervoor om op geen enkel moment iemand ter plaatse te sturen. 2. We krijgen daarna een offerte toegestuurd, waarmee we akkoord gaan, en plannen een afspraak in met een door EDI aangestelde onderaannemer. Eens ter plaatse (op 12 november 2024) blijkt deze onderaannemer niet uitgerust te zijn om onder de oprit door te boren. Bij een telefoon met EDI krijg ik te horen dat ze een oplossing zoeken. 3. De dag nadien krijgen we een mail, van de EDI medewerker die de offerte gemaakt heeft, dat de werken uitvoeren 'niet mogelijk' is. Daarop bel ik met hem en leg ik hem uit dat hij gewoon een onderaannemer moet selecteren die zijn voorstel kan uitvoeren. Op een bepaald moment geeft de EDI medewerker in het telefoongesprek ook toe dat hij een "ergens fout gemaakt heeft". 4. Vanaf dat moment is EDI grotendeels onbereikbaar. De algemene klantendienst blijkt gewoon een muur te zijn. Meerdere beloften om "ten laatste morgen" gecontacteerd te worden bleken compleet hol. Zelfs het nummer dat ze afficheren met '24/7 bijstand bij problemen met laden' blijkt na herhaaldelijke pogingen onbereikbaar - de lijn werd na doorlopen van een keuzemenu gewoonweg afgesneden. 5. Vanaf eind november probeert EDI ons richting extra kosten te duwen, bovenop het gefactureerde bedrag, alhoewel dat duidelijk in strijd is met hun eigen algemene voorwaarden. De EDI medewerker blijft hierbij zelf onbereikbaar - hij heeft enkel zelf verschillende mails gestuurd waarin hij niet reageert op onze klacht (vooralsnog ook niet na ingeven van de klacht op de website van EDI, en na een uitgebreide brief die we op aanraden van onze advocaat al doorgestuurd hebben). Hij herhaalt hierbij gewoon onze zogenaamde 'keuze' om ofwel 732 EUR + BTW extra te betalen voor de door hem voorgestelde boring, ofwel om 582 EUR + BTW extra te betalen voor opbreken van onze oprit. Dit terwijl het van in het allerbegin duidelijk was (ook voor EDI, als een medewerker van EDI de factuur met enige tegenwoordigheid van geest opgesteld heeft) dat we naar de overkant van onze oprit moesten geraken, en dat er geen wachtbuis voorzien was. Wij vinden het uiteraard niet correct om een duidelijke afspraak te maken voor installatie van een laadstation en nadien (na formeel onderling akkoord en in strijd met eigen algemene voorwaarden) extra kosten te proberen doorrekenen, zelfs zonder enig deftig voorstel tot tegemoetkoming. Dat EDI in heel dit verhaal, ondertussen gedurende maanden, slechts selectief bereikbaar is gebleken, en op een heel aantal van onze pogingen tot gesprek van ons niet reageert, beschouwen wij uiteraard als een uiterst slecht voorteken over wat betreft de nadien nog te leveren service. De reviews op google bevestigen ons wantrouwen hierin trouwens overtuigend: https://nl-be.trustpilot.com/review/edi.be De 283 google beoordelingen over "EDI - Electric by D'Ieteren" komen op een gemiddelde van 2,5/5, zie bijlage. De eerste reactie die ik daar zie, zegt: "De offerte gaat snel. Alles erna is rampzalig". Dit is tot nu toe ook onze ervaring. De overeengekomen offerte vormt - ook volgens de algemene voorwaarden van EDI - een contract wat de prijs betreft, het is dus aan EDI om die gemaakte afspraak ook uit te voeren zoals overeengekomen. Hun keuze om in heel het bestelproces geen bekwame medewerker ter plaatse te sturen, zal hen waarschijnlijk vaak aanzienlijke bedragen uitsparen. Als ze dan eens een fout maken, zouden wij het slechts als volwassen beschouwen dat ze daar dan ook op een correcte manier mee omgaan. Onze ervaring, die ik natuurlijk niemand aanraad, is tot nu toe het omgekeerde.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform