Terug

Disproportionele overschrijding uitvoeringstermijn installatie zonnepanelen

Opgelost Openbaar

Enfinity

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: Enfinity

01/02/2017

Enthousiast schreef ik me in oktober 2015 in voor een groepsaankoop voor zonnepanelen via iChoosr. De uitvoering werd helaas gegund aan Enfinity. In de overeenkomst met Enfinity staat 31 mei 2016 als uiterste installatiedatum. We zijn vele telefoons en e-mails (en excuses/uitvluchten) later en nog steeds is de installatie niet afgerond. De beloofde deadlines schoven telkens opnieuw op. Uiteindelijk is in november 2016 het grootste deel van de installatie gebeurd maar we wachten nog steeds op de panelen en voltooiing van de installatie. Er is een minimale compensatie/dag beloofd voor de maanden juli en augustus 2016 (uitgezonderd bouwverlof) maar dit is zwaar ontoereikend.

Berichten (4)

Enfinity

Naar: A. C.

01/02/2017

Geachte heerGeachte mevrouwWij hebben onderstaande klacht correct ontvangen. Wij begrijpen de klant volledig en betreuren de (grote) vertraging in het volledige proces in het kader van de Groepsaankoop zonnepanelen West-Vlaanderen. De klant is op 11 januari op de hoogte gebracht van het feit dat wij (en onze installateurs) wachtten op de finale levering van zwarte zonnepanelen uit Azie. Deze hebben door de grote vraag vanuit Europa een aanzienlijke vertraging met zich meegebracht, hoewel onze zaakvoerder deze goederen reeds geruime tijd op voorhand had besteld. Hier kunnen wij als bedrijf jammer genoeg niets aan veranderen. Wij zijn - zoals anderen - immers volledig afhankelijk van de levertermijnen vanuit Azie en vraag/aanbod. Positief is dat deze nieuwe lading zonnepanelen ondertussen geleverd zijn en beschikbaar zijn in het magazijn van onze installateur. De installateur is daarnet opnieuw op de hoogte gebracht van deze situatie en zal van zodra mogelijk de installatie van de klant voorzien, dit betreft 16 zwarte zonnepanelen. Ik laat dit uiteraard ook weten aan de klant.Verder begrijpen we de frustratie van de klant en hebben we al enige tijd compensaties aangeboden aan klanten wiens installatie later dan gepland is gea¯nstalleerd. Deze compensatie is goedgekeurd door de organisator van de Groepsaankoop, zijnde iChoosr/Wijkiezen.be. Van deze compensaties wordt niet afgeweken. De compensatie voor zwarte zonnepanelen is als volgt: de klant ontvangt panelen met een hoger verbruik, wat concreet meer opbrengst betekent uit zonne-energie en na verloop van tijd dus een financiele surplus. Het betwiste bedrag is echter bijna 25% van de totaalprijs en dit kunnen wij niet toestaan, gezien het reeds enorm gunstige prijzenpakket van de Groepsaankoop. Hopende u hiermee voldoende gea¯nformeerd te hebben, verblijf ik met de meest vriendelijke groeten.Met vriendelijke groetenJoris De WitteGroepsaankoop West-VlaanderenEnfinityNV - Head Office -Henri Lebbestraat 188 -B-8790 Waregemtel. 32 56 28 88 88 -GSM. 32 488 010 226 -mail. groepsaankoop@enfinity.be

A. C.

Naar: Enfinity

11/02/2017

Geachte EnfinityGeachte heer DewitteZowel de dienstverlening van Enfinity in deze groepsaankoop als de steeds terugkerende argumenten/excuses zijn beneden alle peil. Ook aan de telefoon hebt u mij steeds proberen geruststellen over de werking van uw bedrijf: "Onze zaakvoerder bestelt steeds tijdig en betaalt steeds tijdig. Er zijn in heel West-Europa geen zwarte zonnepanelen meer te verkrijgen ..." Dit laatste wordt nochtans weerlegt door heel wat andere installateurs van zonnepanelen. Ook het eerste durf ik heel sterk in twijfel trekken.Nog steeds hebben wij tot hier toe geen enkele concrete afspraak ontvangen voor de afwerking van de installatie. Meer nog - en nu komt het - de organisator van de groepsaankoop, iChoosr, wist me het volgende te melden: "Wij hebben inmiddels van Enfinity vernomen dat jouw zonnepanelensysteem werkend is opgeleverd. Je hebt ondertussen de factuur van € 5255,48 reeds ontvangen, waarvan je € 150,- reeds hebt betaald als voorschot, of je ontvangt de factuur binnenkort. De factuur betreft de gehele zonnepaneleninstallatie met 16 zwarte zonnepanelen, inclusief installatie en AREI-keuring."U kan toch niet anders dan toegeven dat dit pure kolder is, met dit verschil dat wij hier geen enkele vorm van humor in zien. Ook de vele mails, telefoons, zorgen ... leiden stilaan tot een ernstig overwegen om verdere stappen te zetten (gerechtelijk, wat PR-werk via diverse communicatiekanalen ...).Concreet: onze eis om 1000 euro korting te krijgen op onze factuur is volgens ons nog billijk: De compensatie die enkel zou voorzien worden voor juli-augustus 2016 (bouwverlof uitgezonderd???) is zwaar ontoereikend/onlogisch en bedraagt voor ons 4,16 euro per dag. Ik trek dit in mijn redenering dan ook door van de aanvankelijke beloofde uiterste installatiedatum 30 juni 2016 naar 13 februari 2017 (stel je voor dat ze er dan zouden liggen, zeg), dan kom ik op 1069,12 euro.Ik kijk alvast uit naar uw volgende reactie ...Enig cynisme in bovenstaande is onvermijdelijk gezien de hele situatie met als apotheose de melding dat volgens u onze installatie afgewerkt en werkend is.GroetenJeroen Vanthournoutcc iChoosr

Enfinity

Naar: A. C.

13/02/2017

Geachte heer VanthournoutGeachte Test-aankoopWij hebben uw mail/klacht correct ontvangen. Ik verwijs naar mijn vorige mail in verband met de nodige uitleg en reactie op uw eerdere vraag. Onze installateur zal spoedig alles voorzien om de gehele installatie af te ronden. Zij hebben de juiste informatie reeds ontvangen.Wat betreft de laattijdige levering van de zonnepanelen vanuit Azie: deze info is volledig correct. U moet weten dat het specifieke TRINA-panelen betreft (voor de Groepsaankoop West-Vlaanderen) en dat niet alle andere installateurs werken met hetzelfde type panelen.Wat betreft de mail van iChoosr: deze mail hebben wij niet verzonden. Wel kan ik melden dat dit binnenkort in orde zal komen.Wat betreft uw vraag voor compensatie: er wordt niet afgeweken van de eerder beloofde compensatieregelingen. Zie vorige mail voor verdere informatie. Aarzel niet ons te contacteren indien u verdere vragen heeft.Met vriendelijke groetenJoris De WitteGroepsaankoop West-VlaanderenEnfinityNV - Head Office -Henri Lebbestraat 188 -B-8790 Waregemtel. 32 56 28 88 88 -GSM. 32 488 010 226 -mail. groepsaankoop@enfinity.be

A. C.

Naar: Enfinity

18/02/2017

Geachte EnfinityKomende donderdag wordt de installatie zoals beloofd afgewerkt en wat betreft de compensatie zijn we tot een vergeljik gekomen. Ik ben tevreden dat we elkaar hierin gevonden hebben en dat u oog hebt voor onze ongemakken. Bedankt daarvoor.Bij deze markeer ik deze klacht als afgehandeld doordat we samen een oplossing gezocht en gevonden hebben.Met vriendelijke groeten Jeroen Vanthournout


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform