Diepvries kapot, aanbod gedaan, NIET AANVAARD, en toch een mail om een BESTELLING AF TE RONDEN
Aard van probleem:
AndereKlacht
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
Beste, Iemand van uw hersteldienst kwam gisteren onze diepvriezer een tweede keer nakijken, nadat vorige keer , slechts een paar weken geleden, geen defect werd vastgesteld aan deze diepvriezer van zo’n 7 jaar ‘oud’. Blijkbaar zou het kunnen gaan om een piepklein lek waardoor gas ontsnapt. Gas bijsteken zou dan weer gekund hebben, maar dat zou dan ook heel wat geld kosten En, zo werd geopperd… wat als er dan binnen X tijd ( hoeveel tijd? Maanden? Of maar weken?) wéér iets kapot gaat, dat ook weer geld kost? Voor de komst van de hersteller, een paar weken geleden slechts, betaalden we reeds 157,45 €, ZONDER enige herstelling omdat toen geen defect werd vastgesteld. Gisteren werd er dan weer binnen de kortste keren een AANBOD gedaan, dat dan – als wij de mail correct interpreteren- meteen werd omgezet in een bestelling? Nochtans hebben we gisteren OVERDUIDELIJK te kennen gegeven dat ons vertrouwen in het merk SIEMENS ernstig geschaad is … We gaven dus ook te kennen dat hoe ‘gunstig’ het AANBOD ook mocht LIJKEN , we allicht juist NIET meer, zelfs NOOIT meer SIEMENS zouden aanschaffen. Vanwaar dan een mail om de zogezegde ‘laatste stap van de bestelling af te ronden’ ? Zijn er daadwerkelijk mensen die op zo’n aanbod ingaan , lees: erin trappen? We bekeken deze ochtend – puur uit nieuwsgierigheid , want de teleurstelling over SIEMENS is ZEER GROOT - dat aanbod naderbij, en merkten op dat , hoewel het toestel werd voorgesteld als een soort ‘vervanging’ van de onze, de inhoud ervan , een toch wel zeer belangrijk kenmerk voor een diepvriestoestel, slechts 218 liter is, daar waar ons ‘oude’ toestel er een was van 323 liter. Een verschil van meer dan 30% dus. We hebben OOIT voor SIEMENS gekozen, ondanks de toen hogere prijs voor gelijkaardige toestellen, precies omdat SIEMENS een betere kwaliteit ZOU bieden. Quod non dus. Nu is onze ervaring dermate slecht dat we NOOIT meer voor Siemens zouden kiezen. Na nauwelijks 7 jaar al stuk en bovendien blijkbaar zeer duur voor het herstellen, hoewel wij daar normaal gezien ALTIJD voor kiezen. Wij gruwen van de wegwerpcultuur, waar ook Siemens blijkbaar toe behoort. Dus NEE : wij gaan NIET in op het aanbod. NEE ook : we hadden GEEN bestelling geplaatst, en vinden het zeer BEDENKELIJK dat dat wel zo wordt voorgesteld. We hebben duidelijk te kennen gegeven dat SIEMENS voor ons meer dan waarschijnlijk ook in de toekomst een dikke NO GO wordt. Wat bij deze dus bevestigd wordt. We willen over hetgeen we gisteren nochtans zegden geen twijfel laten bestaan. Aangezien de zogenaamde ‘bevestiging van de bestelling’ , met daarin METEEN een betaallink dan nog via een ‘no-reply’ adres kwam, en we zelfs NERGENS een mailadres vonden om DUIDELIJK te maken dat we NIET EENS EEN BESTELLING PLAATSTEN , of hoe we over SIEMENS denken, doen we het maar op deze manier, via een mail-adres dat GEEN no-reply-adres is. Dus na de mail van zoëven, ook nog via Testaankoop. Graag bevestiging , PER KERENDE, over het feit dat wij het AANBOD van uw hersteller NIET aanvaarden en ZEKER ook gisteren niet aanvaard hebben, GEEN bestelling hebben gedaan , en de koop dus NIET gesloten was. Zoniet kan Siemens ook meteen rekenen op een klacht bij de FOD Economie , wegens wanpraktijken
Berichten (11)
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
Vandaag kregen we volgend 'antwoord' , dat ons nog kwader maakte : Beste klant, "Bedankt voor uw e-mail. We begrijpen uw beslissing absoluut. We moeten u echter informeren dat we 99,99 euro in rekening zullen brengen voor het bezoek van de technicus. Dit bezoek wordt niet in rekening gebracht als de klant ons aanbod accepteert, maar omdat u ons aanbod niet accepteert, moeten we het bezoek in rekening brengen" Ons antwoord daarop: Beste, Ik vind het zeer raar dat u stelt dat U allerlei zaken ‘moet’… En dat terwijl het ons net voorkomt dat wij bijna ‘moeten’ kopen, ook al willen wij dat niet .. of dat we … gesanctioneerd worden als we uw ‘geweldig’ aanbod niet aanvaarden… Begrijpt U wel goed dat u in uw antwoord suggereert dat wij voor eenzelfde foutmelding door de diepvriezer -waarbij noch bij de eerste interventie (waarvoor we reeds 157,45 € betaalden) , noch bij de tweede interventie van maandag het defect VASTGESTELD werd, dan nog TWEE KEER zouden moeten betalen volgens u? Er werd maandag alleen GEGIST naar de oorzaak die MOGELIJKS bestond uit ‘ergens een zeer klein lek, maar wie weet waar juist?” waaruit waarschijnlijk toch een minieme hoeveelheid gas ontsnapte, omzeggens onmerkbaar, … eigenlijk niet eens echt vast te stellen… maar …. op termijn allicht wel…(?) Daarbovenop werd wel gesuggereerd dat ‘gas bijsteken’ VEEL geld zou kosten…, de diepvriezer was toch ‘al’ ouder dan 7 jaar en dan gelden de maximumherstelkosten niet ( 449 €) …. en bovendien zou het daarmee misschien niet eens opgelost zijn … Want … zelfs als het nu opgelost was, misschien zou het verhaal zelfs dààrmee nog niet af zou zijn… Want … wat zou er ‘later’ ( “ tja, het toestel is wel 7 jaar ‘oud’ nietwaar”) nog allemaal kapot gaan? Kortom: mensen bang maken.. maar helaas tegelijk ook: AFKERIG maken van Siemens dat nochtans al ZO ERG teleurstelde … een diepvriezer die na 7 jaar al kapot is, en dat dat bijna ‘normaal’ wordt gevonden … terwijl we net voor Siemens hadden gekozen .. voor de KWALITEIT en DUURZAAMHEID Duurzaamheid die het merk VROEGER toch, uitstraalde ... Bij deze tweede interventie maandag werd dan ook METEEN gesproken werd over een NIEUW toestel, met de ‘argumenten’ hierboven . Dat gebeurde zo snel en zo VLOT dat ik de man in kwestie heb gevraagd of hij niet beter bij Siemens voor een VERKOOPfunctie zou solliciteren, omdat hij vooral het COMMERCIËLE gedeelte zeer goed onder de knie had… en of hij niet een verkoper was die in de wagen snel een overall had aangetrokken… Dat ons bovendien een toestel werd ‘voorgesteld’ dat dan nog ‘te vergelijken’ zou zijn met het onze dat het begaf na nauwelijks 7 jaar, maar dat dat zogenaamde ‘vervangtoestel’ bij nader toezien HELEMAAL NIET te vergelijken valt met ons ‘oude’ Siemens toestel , dat liet ik u al weten: is er helemaal OVER. Niet alleen was de inhoud ervan meer dan 30% minder dan ons ‘oude’ toestel, maar ik merkte ook nog op dat ons ‘oude’ toestel er een was met energieklasse A++ , en het zogenaamde ‘zeer goedkoop vervangtoestel’ er een is met energieklasse E . En dat voorstellen als ‘goede vervanging’ bij iemand die aan de hersteller METEEN duidelijk maakte dat wij NIET tot de WEGWERP-generatie behoren.. omdat we dat nefast vinden voor de toekomst van onze (klein)kinderen. BOVENDIEN heb ik de hersteller, VOOR hij hier vertrok, gevraagd hoeveel de interventie zou kosten en hij vertelde dat deze interventie NIET zou aangerekend worden omdat we de eerste keer al hadden moeten betalen , hoewel er toen niets was vastgesteld. De overeenkomst van die dag, dat de interventie gratis was , blijkt trouwens ook uit de ’nul’ rekening voor de interventie die METEEN werd opgestuurd. Oeps… niet gezien? Maar de kers op de taart is toch wel wat ik ook nog ontdekte bij het ‘googelen’ van dit ‘superinteressante’ ( zo werd het voorgesteld door de verkoper- kijkt u ook eens naar de rekening) aanbod van Siemens: Over uw ‘formidastische’ aanbod, dat rekening zou houden met het feit dat we vorige keer OOK al niet te horen kregen wat er scheelde aan het toestel (er kon toen GEEN defect worden vastgesteld, de temperatuur bedroeg -22°C) en dat onze portemonnee desondanks toch al 157,45 € lichter was geworden (!!) : het ‘nieuwe’ toestel zou geleverd kunnen worden aan de GUNSTPRIJS In plaats van de ‘normale’ prijs van zowat 930 € : 548,98 € + ‘de-installatiekosten’ (stekker uittrekken) 9,99 € + daarbovenop 15 € ‘installatiekosten’ ( stekker insteken) van het nieuwe toestel = 573,97 €.. en die fantastische prijs ( ??) dus … omdat we voor de eerste interventie ook al hadden moeten betalen DATZELFDE ‘nieuwe’ toestel staat momenteel TE KOOP bij MEDIAMARKT voor : 549 € + 9,99 € = 558,99 € Wat SIEMENS DEED is GEEN AANBOD meer, maar een schoolvoorbeeld van CONSUMENTENBEDROG , mensen MISLEIDEN rond de essentiële kenmerken van het product dat men (niet) wenst aan te kopen… Bovendien hebben we geen offerte voor een herstelling afgewezen – die werd niet eens gemaakt, er werd wel benadrukt dat het zéér duur zou (kunnen) zijn We hebben een aanbod afgewezen voor een nieuw toestel dat NIET voldeed aan wat ons werd VOORGESPIEGELD, en waar ons de ESSENTIËLE kenmerken van het toestel niet alleen VERZWEGEN werden maar zelfs verkeerdelijk voorgesteld, net zoals dat allicht gebeurde met de herstellingskost bij de ‘interventie’ die als ‘zeer duur’ werd voorgesteld. Mocht u dus beslissen bij uw standpunt te blijven, dan kan U, en wel per kerende ( ik doe WEL wat ik beloof) , rekenen op een klacht bij de FOD Economie.Daarnaast mag u rekenen op wat extra publiciteit. Ik ben namelijk na deze mail nog kwader geworden dan ik al was na de zogenaamde ‘bevestiging van de bestelling’ … die, net als tijdens de interventie, eerder lijkt op mensen duwen in de richting waar ze net NIET naar toe wilden.En nu ik toch bezig ben kan ik u meteen laten weten dat we mekaar bij de Vrederechter zien.Misschien zal die uw ‘aanbod’ goedkeuren? Vertel hem wat u 'moet'.
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
Omdat ik na uw mail van gisteren echt geschokt was door de arrogantie , brutaalheid van dat 'beleefde' antwoord, zocht ik deze ochtend nog wat verder. Ik kwam terecht op een handleiding voor het toestel ( dat zat bij de levering niet bij, blijkbaar moet een mens alles online zelf opzoeken en afprinten). Daarin staat een ZELFTEST beschreven. Die heb ik minutieus uitgevoerd. Het resultaat ervan : er blijkt GEEN defect uit. Afijn... een mens begint zich steeds meer vragen te stellen... Doet wat denken aan sjoemelsoftware , verouderingssoftware... allemaal zaken waar een mens over leest in de media. Wat het is ? De media die fout is en alleen zou berichten over nieuws dat 'flashy' is.. mensen triggert om het zoveel mogelijk te lezen. En waarbij het niet de bedoeling is mensen te informeren maar hun zoekgedrag te verzamelen om hen nadien te bestoken met op maat gemaakte reclame ? Lees: om hen aan te zetten tot KOPEN , KOPEN, KOPEN ? Of is het Siemens die fout is en mensen verkeerd informeert, hen ook triggert om te KOPEN,KOPEN, KOPEN ... ? Afijn: de toekomst zal het uitwijzen.. Wat wel vaststaat : dat het niet meer Siemens wordt, en zeker niet de Siemens hersteldienst... Ik ben heel blij dat TESTAANKOOP en andere organisaties ijvert voor een LANGE herstelduur.. Dat mag dan tegelijk een ERNSTIGE probleemanalyse inhouden... Dààrvoor wil een mens wel al 157,45 € betalen.. Maar dit soort nattevingerwerk, dat vooral gericht lijkt op KOPEN , KOPEN, KOPEN... daar betalen we NIET graag voor. Bij nader onderzoek lijken een aantal andere diepvrieskisten ook bijv van BOSCH , eenzelfde indeling te hebben.. en we konden ons na deze, zeker na gisteren, BARSLECHTE ervaring met deze 'herstel'dienst.. niet ontdoen van de bedenking : " Wat gebeurt er met ons toestel als het hier 'kapot' werd verklaard en het blijkt dan bijvoorbeeld te gaan om ergens een miniem scheurtje ... " Wij geloven er alvast niet in dat het meteen richting vuilcontainer gaat, wat enerzijds positief nieuws zou zijn.. maar we hebben wel gedacht dat o.a. DAT soort toestellen ...later zogezegd spotgoedkoop wordt aangeboden.. omdat de herstelling door Siemens spotgoedkoop WEL mogelijk was ... Afijn : een mens is na uw mail gisteren niet alleen teleurgesteld, maar werkelijk GEDEGOUTEERD
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
Op 29/11 kregen we een bericht dat ons bericht ontvangen werd , en dat de analyse zo'n 30 dagen kon belopen. Die 30 dagen zijn bijna om. Toch is dit probleem echt niet zo ingewikkeld dat het niet al veel sneller kon beantwoord worden. Even snel als de 'analyse' van jullie hersteller , die sneller dan de bliksem een aanbod deed ter vervanging van ons toestel dat nog maar 7 jaar 'oud' was , is allicht niet mogelijk ... Het is een SCHANDE dat jullie een toestel dat HELEMAAL NIET voldoet aan de kwaliteiten die het onze WEL had, door onze neus wilden boren. We wachten dus eigenlijk maar op 1 ding: EXCUSES voor jullie OPDRINGERIGE, SCHANDALIGE gedrag. Gedrag dat valt onder de noemer CONSUMENTENBEDROG, oneerlijke handelspraktijken. PS: ondertussen deed ik een simpele opzoeking over de foutcode P1, en vond dat NOG ANDERE mensen een GELIJKAARDIGE klacht /VRAAG hadden over HETZELFDE toestel, hoewel ook nog TE JONG om 'versleten' te zijn of defecten te vertonen...
Siemens - Herstelling (BSH)
Naar: I. D.
Geachte, Er werd zonet een e-mail met voorstel tot oplossing gezonden naar mevrouw De Vriendt haar persoonlijk e-mailadres. Ze kan ons per kerende laten weten of ze hier al dan niet op wenst in te gaan. Met vriendelijke groeten, Julie D’hoe Customer Interest Siemens Home Appliances
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
SIEMENS antwoordde op 27 december het volgende: “We hebben uw bericht via het platform van Test-Aankoop in goede orde ontvangen en komen hier graag bij u op terug. Eerst en vooral danken we u om uw ervaring met ons gedeeld te hebben. We begrijpen dat de situatie aangaande uw diepvriezer tot enige frustratie heeft geleid en willen graag onze oprechte excuses aanbieden voor het ongemak dat u hierdoor heeft ondervonden. Tijdens het eerste bezoek op 21 oktober 2024 ging onze technicus ervan uit dat de temperatuurproblemen mogelijk te wijten waren aan ijsvorming, waarna hij het advies gegeven heeft om het toestel volledig te ontdooien. Hoewel dit een gebruikelijke eerste stap is bij een dergelijk probleem, begrijpen we dat het teleurstellend moet zijn geweest dat deze oplossing niet afdoende was. Bij het tweede bezoek op 25 november 2024 werd helaas vastgesteld dat er sprake is van een lek in het koelcircuit, waardoor een reparatie niet meer aan te raden is. We willen u dan ook graag toelichten dat herstellen in dit geval niet rendabel is omdat het koelcircuit ontworpen is als een gesloten systeem. Een lek hierin herstellen is technisch zodanig complex dat de kosten hoog kunnen oplopen. Dit is niet economisch niet verantwoord en bovendien brengt dit risico’s met zich mee, zoals verdere schade aan de compressor of andere onderdelen. Uw toestel is inmiddels iets meer dan zeven jaar oud, waardoor het onze technicus ook best leek om eerlijk te zijn en het advies te geven om een vervanging te overwegen. Het voorstel dat hij heeft gedaan is echter geen definitieve bestelling geweest, maar louter een omruilvoorstel dat u per mail werd toegestuurd. Wanneer aan het voorstel binnen de 24 uur geen positief gevolg wordt gegeven door middel van een betaling, wordt dit automatisch geannuleerd. Het was nooit onze bedoeling u het gevoel te geven dat we een wegwerpfirma zijn waarbij de aankoop van een nieuw toestel opgedrongen wordt; als wel integendeel, we verkiezen altijd een herstelling boven een vervanging, maar wanneer dit niet meer mogelijk is, zien we ons genoodzaakt transparant te zijn en een omruiling te adviseren. Om u tegemoet te komen, werd een aantrekkelijk voorstel gedaan voor een nieuw toestel tegen een gereduceerde prijs van € 574, waarbij de kosten van de voorgaande herstelling, zijnde€ 157,45, in mindering werden gebracht. We begrijpen dat u graag een model met een grotere inhoud zou willen, maar helaas hebben we geen toestellen met een capaciteit van 328 liter op voorraad in ons huidige gamma. Aangezien de voorraad van het toestel dat onze technicus voorgesteld heeft inmiddels ook uitgeput is, willen we u graag een beschikbaar alternatief met referentie GS36NFWEV suggereren met een netto-inhoud van 242 liter voor de prijs van € 1003,99, inclusief BTW en levering en plaatsing inbegrepen. U vindt de productfiche van dit toestel in bijlage terug. Indien u positief wenst in te gaan op dit voorstel, zal de kost van € 157,45 nog op deze prijs in mindering worden gebracht. Mocht u besluiten om van deze omruiling af te zien, dan betreuren we dat uiteraard, maar we achten wel een correcte oplossing geboden te hebben. In dat geval zijn wij bereid de factuur van € 157,45 te herleiden naar ons basisforfait van € 99,99 voor de verplaatsing en analyse van onze technicus. Ter gedeeltelijke compensatie van deze gemaakte kost kan u dan de waardebon in bijlage als tegemoetkoming gebruiken bij de aankoop van een toestel van ons merk via een erkende handelaar. We hopen hiermee de situatie verduidelijkt te hebben en vertrouwen erop dat u een keuze maakt die het beste bij uw wensen past. We kijken uit naar uw reactie en wensen u alvast prettige eindejaarsfeesten toe. Vriendelijke groeten, Customer interest Siemens Home Appliance
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
TEN EERSTE : Uw technicus die de eerste keer langskwam heeft GEEN defect vastgesteld. BOVENDIEN: in tegenstelling tot wat u nu schrijft, en hij -zo blijkt nu- ook op de eerste aanrekening van 157,45 € LEUGENACHTIG heeft genoteerd , was er GEEN sprake van ijsvorming ! Wij hadden , toen zich de eerste keer een alarm voordeed, dus VOOR uw technicus die eerste keer langskwam ,de diepvriezer reeds volledig leeggemaakt en laten ontdooien (!) TEN TWEEDE : omtrent onze vorige diepvries , 7 jaar ‘oud’ (??) U stelt dat Siemens geen wegwerpfirma zou zijn, omdat bij een dergelijk ‘gebrek’ aan een 7 jaar ‘oude’ diepvries de herstelkost niet meer economisch verantwoord zou zijn, ook wegens risico op later nog MEER kosten. PRECIES die uitleg laat nochtans zien dat dit Siemens-toestel WEL alles weg heeft van wegwerp. Dit behoorlijk JONGE toestel is immers gemaakt van onderdelen met slechte kwaliteit, die immers al na 7 jaar kapot zijn… en te DUUR om te herstellen. Ik verwijs naar mijn eerdere berichten hierboven, waarin eenzelfde foutcode gebeurde bij HETZELFDE toestel, nauwelijks 2 tot 4 jaar ‘oud’ (?!) Op 46 jaar tijd is dit de derde diepvriezer, en wel omdat mijn vorige VEEL GOEDKOPERE toestellen VEEL LANGER zijn meegegaan. Die hebben het dus net geen 20 jaar volgehouden. Bijna 3 keer zo lang dus als dit veel DUURDERE toestel van SIEMENS (!) Bovendien is het NIET ZEKER dat het om dit soort ‘defect’ gaat, want noch de eerste noch de tweede hersteller kwamen met zekerheid tot dat besluit. De eerste hersteller vond GEEN defect De tweede vond eigenlijk ook geen defect, maar MEENDE dat het om dit soort defect ZOU KUNNEN gaan. Zelftesten die door ons zelf gevonden werden online ( en waar telefonisch noch hier 1 woord over gesproken werd) gaven ook GEEN oorzaak voor het defect… TEN DERDE omtrent het door SIEMENS gedane voorstel Het eerste voorstel dat u deed wordt door u nu NOGMAALS ‘AANTREKKELIJK’ genoemd . Allicht vindt SIEMENS het huidige voorstel ‘aantrekkelijk’ (genoeg) ? Wij vinden dat NIET ‘aantrekkelijk’ . IN TEGENDEEL. En wel daarom: SIEMENS SLAAGT ER BLIJKBAAR NIET IN TE LEZEN WAT KLANTEN BELANGRIJKE EIGENSCHAPPEN VINDEN Welk woord van mijn argumenten heeft SIEMENS niet begrepen ? Het toestel dat wij eerst hadden had een inhoud van 323 liter, en een energieklasse A+++. BEIDE waren eigenschappen waaraan WIJ veel belang hechtten. SIEMENS kon dit weten. ZEKER nadat wij eerst aan de eerste, daarna ook aan de tweede verkoper/hersteller.. (??) DUIDELIJK hadden gezegd dat wij om het milieu en het klimaat geven , en nadien NOGMAALS en LETTERLIJK schreven dat de energieklasse E ABSOLUUT NIET voldoet aan onze verwachtingen. DE GROOTTE/ INHOUD: De diepvries die SIEMENS eerst voorstelde als vervanging had een inhoud van 30 % minder dan onze vorige. Ook de tweede die u nu als ‘vervanging’ voorstelt heeft een inhoud van 25% minder dan onze vorige. DE ENERGIEKLASSE : BEIDE van uw door SIEMENS ‘aantrekkelijk’ genoeg gevonden voorstellen hebben een ENERGIEKLASSE E (!!) Het onze had een energieklasse A++ (!) DE PRIJS: Het eerste ‘vervang’toestel zou ons bij SIEMENS , geleverd en geplaatst 573,97 € kosten. Wij vonden MEERDERE aanbieders van HETZELFDE toestel, maar dan wel voor een LAGERE prijs. De laagste prijs toen: bij Mediamarkt: 549 € . Het tweede dat u nu aanbiedt zou bij SIEMENS geleverd en geplaatst: 1003,99 € kosten. Als ‘geste’ zou de bezoekkost van de eerste hersteller : 157,45 € in mindering mogen worden gebracht. Daardoor zou dit ‘formidastische’ aanbod ‘slechts’ (??) neerkomen op 846,54 € . Met de vorige ervaring in het achterhoofd, ging ik nog even googelen hoeveel ( of weinig ) dat toestel nu kost bij andere aanbieders. We vonden het toestel voor 799 € bij minimaal 10 aanbieders: bijna 50 € MINDER dan bij SIEMENS We vonden het te koop bij Direct Electro voor 764,99 €: bijna 82 € ( zo’n 10%) GOEDKOPER dan bij SIEMENS We vonden het te koop bij ELECTRO HOUSE voor 711,48 € : 135,06 € ( zo’n 15%) GOEDKOPER dan bij SIEMENS Opvallend ook is dat bij vele aanbieders vandaag zowel het eerste als het tweede vervangtoestel ‘uitverkocht’ zijn of ‘bijna uitverkocht’.. Dat laatste versterkt dan weer ons vermoeden dat dit kan gaan om verouderde toestellen, hetgeen ons niet zou verwonderen … Immers : een toestel met een energieklasse E… in deze tijden … waarin regeringen allerhande net energiezuinigheid als doel stellen… en deze toestellen misschien binnenkort niet eens meer verkocht (zouden) mogen worden ? Iedereen blij, ook SIEMENS , dat men van dit type toestellen nog snel afgeraakt, aan een ‘formidabele’ prijs, die zelf HELEMAAL NIET formidabel is ? Wie denken jullie te bedotten ? Als jullie lang genoeg aandringen, hoeveel mensen gaan daar dan toch op in , op het voorstel van SIEMENS dat aantrekkelijk LIJKT , maar het NIET IS . En dan het BELANGRIJKSTE: dat SIEMENS het NORMAAL lijkt te vinden dat zo’n DURE HERSTELLING zich al zou opdringen na 7 jaar ? Of , ERGER NOG : zoals de voorbeelden die ik plaatste op testaankoop : eenzelfde ‘foutcode’ en ‘alarm-meldingen’ bij DEZELFDE toestellen van nauwelijks 2 jaar ‘oud’ of 4 jaar ‘oud’ ? Dus : NOOIT MEER SIEMENS VOOR ONS PS : we gaan dus ook GEEN gebruik meer maken van de ‘tegoedbon’ van 50 € bij aankoop van een ANDER toestel van het merk SIEMENS . Een tegoed dat je dan nog maar TERUGBETAALD krijgt als je EERST nog een copie opstuurt naar SIEMENS . PPS : in tegenstelling tot wat SIEMENS in de mail ook probeert te verbergen is dat in hun eerste ‘voorstel’ via mail dd 25/11/2024 door hen ZELF gesteld wordt dat die verzonden werd TER AFRONDING VAN JE BESTELLING . In de balk met opmerkingen van de mail staat te lezen dat het gaat om een ‘ BETAALLINK VAN JE BESTELLING’ Nu ik dreigde met een klacht bij de FOD Economie ( ?) klinkt het plots dat het maar om een aanbod zou gaan. Wel , beste SIEMENS, dan moet dat er ook ZO INSTAAN
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
PPPS : waar SIEMENS ook in alle talen over zwijgt is dat zij ermee gedreigd hebben , als wij dat ‘aanbod’ niet zouden aanvaarden , wij BOVENOP de reeds betaalde 157,45 € nog eens 99,99 € ZOUDEN MOETEN BETALEN Dan zouden we 257,44 € betaald hebben voor INTERVENTIES die ONS NIETS HEBBEN OPGELEVERD, tenzij NOG MEER FRUSTRATIE door de OPDRINGERIGE, quasi AGRESSIEVE manier van klantenbejegening. Of hoe noemt SIEMENS het wanneer mensen voor een analyse -die mij achteraf bijna aan handoplegging deed denken - en die niets meer inhield dan de 'zelftest' die we zelf deden : 257,44 € kwijt zouden zijn : *ZONDER DAT EEN DEFECT DEFTIG en MET minstens ENIGE ZEKERHEID WERD VASTGESTELD , *TENZIJ ZE INSTEMMEN MET ALLES BEHALVE AANTREKKELIJKE VOORSTELLEN ?
Siemens - Herstelling (BSH)
Naar: I. D.
Geachte, Hartelijk dank voor uw melding. Onderstaande feedback werd evenwel naar onze dienst gezonden. We hebben hier inmiddels al op gereageerd door een rechtstreeks schrijven te sturen naar het e-mailadres van mevrouw De Vriendt. Met vriendelijke groeten, Julie D’hoe Customer Interest Siemens Home Appliances
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
Het antwoord dat ik zojuist ontving , plaats ik hieronder. Het antwoord ontwijkt NOG ALTIJD de ESSENTIE van mijn klacht. Namelijk dat SIEMENS ons een NIEUW TOESTEL dat NIET voldeed aan ons vorige toestel DOOR DE NEUS WILDE BOREN, en dat we anders ahw financieel gesanctioneerd zouden worden : Als we dat zogenaamde VERVANGINGstoestel niet wilden accepteren, dan zouden we BOVENOP de vergoeding van 157,45 € voor een eerste bezoek dat NIETS had opgeleverd ( noch een ernstige diagnose van het probleem, noch dus een voorstel tot herstelling) NOG EENS 99,99 € moeten BIJbetalen voor dat tweede bezoek... En dat terwijl ons juist beloofd was , precies OMDAT tijdens dat eerste bezoek GEEN DEFECT kon worden vastgesteld , we voor dat tweede bezoek GEEN kosten meer zouden moeten betalen... Gelukkig hadden we daarvoor dan ook , als bewijs van die afspraken, reeds een nulfactuur ontvangen... Dat toestel , maar ook het tweede dat als VERVANGING werd voorgesteld, werd ons voorgesteld als VERVANGING van het onze terwijl het ABSOLUUT niet voldeed aan de kwaliteiten van het onze. Dus NEE : wij wensen geen ander toestel met een andere inhoud. Dus NEE : wij 'dwingen' SIEMENS niet om een toestel dat ze niet hebben aan te bieden. Dus ook NEE : wij 'dwingen' SIEMENS niet om dezelfde , LAGERE prijs voor dat vervangingstoestel toe te passen. WIJ dwingen SIEMENS tot NIETS MAAR : wij zelf wilden niet door SIEMENS ahw financieel GEDWONGEN worden om een toestel dat qua essentiële kenmerken TOTAAL NIET overeenkomt met het onze, te kopen aan bovendien een HOGERE prijs als bij andere aanbieders, of , als wij dat toestel niet wilden aanvaarden, als een soort van SANCTIE nog eens 99,99 € moeten betalen... en dat bovendien TEGEN ALLE AFSPRAKEN IN In het antwoord van SIEMENS worden WIJ ahw voorgesteld als VEELEISENDE mensen/klanten. SIEMENS lijkt nog steeds niet door te hebben dat ZIJ veel TE veeleisend zijn/waren We hoefden dus helemaal niet nog andere voorstellen Het ENIGE dat wij wilden, nadat ons werd gezegd dat we EXTRA 99,99 € zouden moeten betalen, BOVENOP de 157,45 € die we voor een eerste bezoek reeds hadden betaald, ZONDER enige deftige analyse of raming van de herstelling, als we de zogenaamde vervangingstoestellen niet wilden kopen... Dat is helemaal wat anders als SIEMENS willen dwingen tot het aanvaarden van ONZE 'voorwaarden' , die immers helemaal geen 'voorwaarden' zijn of waren, maar alleen terechte kritiek en argumenten. Voor ons had het volstaan om NIET meer te dreigen met die EXTRA aanrekening. En toen dat WEL was gebeurd, hadden EXCUSES volstaan. Al die uitleg , waarin WIJ ahw als 'moeilijke mensen' worden voorgesteld, mensen die niets lijken te (willen) begrijpen, hadden we kunnen missen als kiespijn of erger. De uitleg die we nu weer kregen over die gewijzigde energielabels: dààr kan ik DEELS inkomen. Dat had ik trouwens tevoren ook al diagonaal naar gekeken. Ik zocht nu naar eventuele concordantietabellen , die ik niet vond omdat het ietwat ingewikkelder is , omdat verschillende componenten van de formules wijzigden. MAAR wat ik wel vond o.a. op de website van de FOD Economie : dat het hoofdzakelijk gaat om een annulering van de 'plusjes' , dwz ; dat er geen A + , ++ of +++ meer bestaat. En wat ik quasi zeker weet : dat het toenmalige A++ allicht nu nog een A, of B, misschien slechts C meer zou zijn. En waar ik dus overtuigd ben tot het tegendeel me wordt aangetoond : dat een A ++ nog steeds GEEN energielabel E is... en dat label is WEL het label van de toestellen die ons werden 'aangeboden' ( en waarbij dat laatste tussen aanhalingstekens gezet werd, precies omdat we EXTRA hadden moeten betalen als we dat 'aanbod' niet zouden aanvaarden. Waarbij dat 'aanbod' dus eerder overkomt als een OPDRINGEN van een toestel...dat we ZEKER niet wilden na onze ervaring met ons 'oude' SIEMENS-toestel... en dat hadden we al aan de technicus laten weten (!) Waarna we na opzoeking zagen dat er van hetzelfde merk en type een gelijkaardige foutmelding gebeurde, bij anderen, al na 1 jaar, en na 4 jaar En wat we ZEKER niet aanvaarden : dat NOG ALTIJD en LEUGENACHTIG wordt BEWEERD dat de eerste technicus vaststelde dat ons toestel 'niet ontdooid' was (geweest ?) toen hij ter plaatse kwam, en dat ook nu WEER in deze mail wordt GESUGGEREERD dat ofwel de oorzaak van het defect dààr zou zitten of dat dààrom het defect niet kon vastgesteld worden... ALS het al nodig was geweest om de vriezer NOGMAALS te laten ontdooien tegen dat de technicus kwam, dan had dat gezegd / aangeraden moeten worden. Maar dat is NIET gebeurd... Hoewel we op voorhand hadden omschreven wat er precies was gebeurd in de dagen tevoren, wat de foutmelding /alarm was.. Er werd hem zeer duidelijk en NAAR WAARHEID uitgelegd dat we het toestel al volledig hadden ONTDOOID en wel nog maar een paar dagen VOOR hij was langsgekomen. Is dat vanuit het verkeerde idee dat als men een leugen maar dikwijls genoeg herhaalt, die wel bewaarheid wordt? Afijn: voor ons mag dit dossier afgesloten worden . Dat was het , met VEEL MINDER frustratie, al geweest door niet te dreigen met EXTRA kosten. Of, toen dat WEL was gebeurd, hadden excuses volstaan. Maar dat zien we nog steeds niet. Wel veel uitleg waar we niet om gevraagd hebben. En dus ook nog eens die LEUGENACHTIGE vaststelling dat het toestel niet ontdooid zou geweest zijn ( Terzijde, maar niet onbelangrijk: dat ontdooien hadden we gedaan, hoewel het om een NO FROST toestel gaat, waarbij SIEMENS zelf op zijn website stelt dat dergelijke toestellen NIET (nooit) meer ontdooid moeten worden... en het aan de hand van die info onwaarschijnlijk is dat dat een defect kan veroorzaken)
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
En hieronder de mail van daarstraks vanwege SIEMENS: Geachte, Bedankt voor uw terugkoppeling. Het spijt ons dat ons antwoord u niet tevredenstelt. Volgens het servicerapport van onze technicus, dat werd opgesteld tijdens het eerste bezoek van 21 oktober 2024, was het toestel niet ontdooid op het moment dat hij ter plaatse was. Technisch gezien is het voor hem dan een logische redenering geweest om eerst het advies te geven dit te ontdooien alvorens een andere oorzaak in overweging zou genomen worden. In tegenstelling tot wat u aanhaalt, streven we wel naar duurzame en betrouwbare producten en we kunnen dan ook met zekerheid bevestigen dat het merendeel van onze toestellen een lange levensduur hebben. Hoewel we altijd zullen opteren voor een herstelling ten opzichte van een vervanging, kan dit in sommige gevallen technisch niet mogelijk of economisch niet verantwoord zijn. Een lek in het koelcircuit valt helaas onder deze uitzonderingen en we hebben u in een vorig schrijven ook al toegelicht waarom. We zijn wel degelijk zeker dat dit lek de oorzaak is van het probleem dat u ervaart daar tijdens het tweede bezoek van 25 november 2024 vastgesteld werd dat er onvoldoende koelaggreraat is. Ook al kunnen we uw frustratie begrijpen, toch hebben we ons gericht op een transparante communicatie en hebben we onze uiterste best gedaan om in een oplossing te voorzien die in verhouding is tot de situatie die zich heeft voorgedaan. Als deze oplossing niet aanvaard wordt, dan is dit een spijtige zaak, maar we vertrouwen er wel op correct gehandeld te hebben. U begrijpt dat het niet mogelijk is om een model met dezelfde capaciteit aan te bieden, als hiervan geen stock voorradig is. Wat het energielabel betreft, moeten we u melden dat dit sinds 01 maart 2021 gewijzigd is; de plusklassen werden afgeschaft en ook wordt het energieverbruik sindsdien op een andere manier gemeten, wat verklaart dat toestellen niet meer in dezelfde categorie als voorheen kunnen vallen. Meer informatie hierover kan u terugvinden op onze website: https://www.siemens-home.bsh-group.com/be/nl/toestellen/energielabel Wat de prijs voor onze omruilingen betreft, wordt de berekening gemaakt op basis van de aanbevolen verkoopprijs en de leeftijd van het huidig toestel. De prijs is inclusief onze diensten, maar indien gewenst kan het toestel ook gewoon tot aan de deur geleverd worden. Daarnaast is de markt vrij, waardoor onze handelaars de mogelijkheid hebben om zelf hun prijs te bepalen. Hierdoor kan het voorkomen dat u elders een andere prijs aantreft dan deze die wij hanteren, maar dit betekent niet dat wij onze prijs verplicht moeten aanpassen. Ook kan deze prijs lager liggen door een eventuele korting die werd toegepast, maar deze kunnen we evenmin toepassen. We geven ook nog even mee dat de productie van het model GS36NFWEV nog steeds loopt en er is nog voorraad beschikbaar. Dat deze voorraad bij verschillende handelaars zo goed als uitgeput is, betekent echter niet dat het gaat om een verouderd model, als wel integendeel, het toont eerder aan dat het gaat om een toestel waarvan de verkoop succesvol is. In elk geval zullen we, zoals aangegeven werd in ons vorig schrijven van 27 december, de factuur van €157,45 herleiden naar ons basisforfait van € 99,99. Dit forfait omvat de verplaatsing en analyse van onze technicus voor een toestel buiten garantie. Indien u geen omruiling of gebruik van de waardebon meer wenst, dan aanvaarden we dit, maar we achten uw dossier wel volgens procedure behandeld te hebben en zien ons dan ook genoodzaakt dit administratief te sluiten. Met vriendelijke groeten, Customer Interest Tis Siemens Home Appliances
I. D.
Naar: Siemens - Herstelling (BSH)
Het wordt stilaan duidelijk dat we niet hoeven te rekenen op excuses. Excuses voor het OPDRINGEN van een toestel dat we niet wilden omdat het eenvoudigweg voor GEEN ENKEL kenmerk overeenstemde met wat wij van een diepvriestoestel verwachtten ( wat energielabel betreft staan wij daarin trouwens niet alleen, het riskeert zelfs dat toestellen met het label E binnen afzienbare tijd niet meer verkocht zullen mogen worden.. OPDRINGEN genoemd omdat we anders BOVENOP de 157,45 € die we reeds betaalden NOG EENS 99,99 € zouden moeten BIJBETALEN als we dat 'vervangtoestel' niet wilden... en dat dus neerkomt op financiële chantage.. En dat ondanks eerdere afspraken waarbij bij een eerste 'interventie' GEEN defect werd gevonden, en werd AFGESPROKEN dat bij een volgende interventie geen kosten meer zouden aangerekend worden EN jullie bovendien die 0-factuur die die afspraken bevestigden , op onze vraag meteen hadden gemaakt .. We moeten er allicht ook niet op rekenen dat excuses worden aangeboden voor de LEUGEN die jullie, ondanks ons herhaald protest, BLIJVEN HERHALEN over de toestand van het toestel , waarbij de eerste technicus ONTERECHT noteerde dat wij het 'toestel eens gingen laten ontdooien' ... terwijl we dat precies gedaan hadden VOOR hij langskwam.. Kortom, we rekenen niet meer op Siemens. We blijven de toestand van ons diepvriestoestel verder opvolgen. Immers : nu doet het toestel het al zo'n 3 weken, het kunnen er ook 4 zijn , ZONDER enig alarmsignaal... De thermometer die erin ligt geeft ook vandaag nog steeds een voldoende lage temperatuur aan ... Op hoop van zegen dus...
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten