Terug

Dienstverlening niet conform

Closed Openbaar

ÖBB (Östereichische Bundesbahn)

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. V.

Naar: ÖBB (Östereichische Bundesbahn)

19/10/2024

Wij hadden in september een reis naar Wenen gepland. Wij wilden de ecologische voetafdruk van de reis laag houden en kozen om de nachttrein te nemen. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij (ÖBB) legt een zgn. NightJet tussen Brussel en Wenen in. We kozen voor een cabine in het slaaprijtuig. Op de website www.nightjet.com wordt een zeer comfortabele rit voorspeld maar wat een ontgoocheling stond ons te wachten! Daar zijn een aantal redenen voor: - Bij het instappen in Brussel-Zuid ondervonden we al een eerste probleem: de trein was overboekt en hoewel ik ons coupé voor twee personen gereserveerd had was er blijkbaar een derde aan toegevoegd. Dit leidde tot onaangename discussies. - Bij het betreden van ons coupé bleek dat de bedden al uitgeklapt waren. Het was dus onmogelijk om op een degelijke manier te gaan zitten. Het was op dat moment 18h30 en het was niet de bedoeling om dan al te gaan horizontaal liggen. Toen ik de hulp inriep van de wagonverantwoordelijke om ten minste het bovenste bed in te klappen, bekeek men mij alsof ik chinees sprak. Uiteindelijk werd het bovenste bed ingeklapt en konden we tenminste op het laagste bed gaan zitten. Comfortabel was het niet want op die manier is er geen rugleuning. Ik heb zelf moeten uitvinden dat er onder het laagste bed toch nog normale zetels verstopt zaten. - Per coupé zou je een magneetkaart krijgen om de deur af te kunnen sluiten als je je wilde verplaatsen in de trein. De verantwoordelijke kwam me vragen of ik er één had maar waar zou ik ze halen als zij ze niet had? Resultaat, er moest altijd iemand in het coupé blijven om voor de andere de deur te openen. - Toen we iets wilden eten sprak ik onze wagonverantwoordelijke aan. Ik kreeg als antwoord dat ik haar collega maar moest zoeken. Eens ik die gevonden had, kon ik constateren in welke trieste omstandigheden hij moest werken. Eén microgolfoventje om iedereen in twee wagons te bedienen. Gevolg: ons eten bestond uit een lauwe soep en dito hoofdgerecht. Eten was ook moeilijk, zonder tafel om iets op te zetten. En dat terwijl men in het menu een culinair genot aankondigt! - We kregen nog wel een drankje, zoals beloofd: twee warme flesjes schuimwijn, die niet te drinken waren aan die temperatuur. Een glas hoorde daar ook niet bij. - Ik zocht ook naar de beloofde USB-aansluitingen om smartphones te laden maar die waren er niet. - Hetzelfde voor de beloofde WIFI. Toen ik er bij de wagonverantwoordelijke naar vroeg kreeg ik als antwoord dat die er niet was want “dat we in een oude wagon” zaten. - Het ontbijt was ook ver onder het beloofde niveau: twee boterhammetjes (de foto op het menu toont broodjes), op een amateuristische manier verpakt in een plastic zakje afgesloten met plakband. Wij stellen ons vragen over de hygiëne van dit alles. Het geleverde was ook niet in overeenstemming met aan wat we besteld hadden via het formulier. - Ik had een coupé met een kleine badkamer-cabine gereserveerd. ‘s Morgens bleek er al niet genoeg water meer om je handen te kunnen wassen. Spijtig genoeg gooide cycloon Boris ook roet in het eten. Aan de weersomstandigheden kon ÖBB uiteraard niets veranderen maar gewoon melden dat de trein op 180 km van Wenen (in Linz) definitief zou stoppen en dat we daar moesten uitstappen en maar in het station moesten uitzoeken hoe we verder geraakten vond ik toch redelijk gortig. In het station van Linz was geen correcte informatie te krijgen en het personeel in de infokiosken reageerde zeer grof. Wenen bereiken is dus een echt avontuur geworden, zonder hulp van de spoorwegmaatschappij en mits bijkomende kosten. Ik heb deze klacht ook aan ÖBB gestuurd en kreeg als antwoord dat er inderdaad oude wagons worden gebruikt vanuit Brussel maar dat het niet toegestaan was dat de service zo slecht was. En dat was het… ÖBB is slim: op de Nightjet-website staat het zinnetje “Bij Nightjet-partners en andere spoorwegmaatschappijen kunnen service-omvang en rijtuigmateriaal afwijken van het weergegeven ÖBB Nightjet-aanbod.” Zo heb je als klant natuurlijk niets meer te zeggen. De terugrit zou ook met NightJet gebeuren, vijf dagen na de heenrit. Het was toen weer prachtig weer. ÖBB heeft onze trein, die rond 19u moest vertrekken, om 10u ’s morgens van dezelfde dag afgeschaft. En alweer, toerist trek uw plan! Weer was het personeel in Wenen hoofdstation op het randje onbeleefd. Ik heb aanzienlijke meerkosten gehad om uit Wenen weg te geraken. De terugrit met de nachttrein werd door ÖBB gelukkig wel terugbetaald. Conclusie: Ik heb tijdens mijn reizen nog nooit zo’n gebrek aan respect voor de reiziger ondervonden als bij de ÖBB. Veel beloven en weinig geven en je bovendien aan je lot overlaten, geconfronteerd met grof personeel. Voor ons dus van zijn leven geen Nightjet meer! Dit is absoluut geen promotie voor de nachttrein.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform