Het verhaal bij D-lightz begint in december 2021, wij vinden de winkel via sociale media en nemen een afspraak net voor oudjaar. We komen een vlotte, creatieve verkoper tegen die ons een leuk lichtontwerp uitwerkt. Onze opdracht was eenvoudig: alle lichten (met uitzondering van WC’s, bergingen en enkele armaturen in de hal) moeten dimbaar zijn ook willen we enkel met zwarte elementen werken. Er zit wat haast achter het project, daar we de technieken moeten uitwerken. We melden dit, en snel (begin januari) komt de verkoper en zaakvoerder na de afspraak ter plaatse om alles in het echt te bekijken. Hier is eigenlijk al op te merken met wat een chaoot we te maken hebben, bij het plaatsbezoek worden geen nota’s genomen voor het toekomstig lichtplan, met latere fouten tot gevolg.Na de vraag van 50% voorschot, zouden we ons spoedig mogen verwachten aan een technisch uitvoeringsplan. Prima dachten we toen, want de chape en isolatiewerken waren vastgelegd voor 1 maart. We zouden dus genoeg tijd hebben om de technieken voor het licht te plaatsen. Helaas kregen we pas op 21/02 het technisch plan, anderhalve maand na het werfbezoek en slechts 1 week voor de isolatiewerken. Van spoedig een technisch plan ontvangen dus niets aan. Natuurlijk, doordat niets opgeschreven werd op het plaatsbezoek, waren er ook fouten in het plan terug te vinden. Op de feedback die we daarop stuurden kregen we nooit antwoord.Goed, ze hadden een kort tijdsbestek, de foutjes vielen wel weg te werken. “Niet onlogisch dat ze niet alles ineens rond kregen, we zijn niet de enige klanten”, dachten we. Hoewel ze expliciet akkoord waren gegaan met de duidelijk vernoemde tijdsdruk en ze hun uiterste best zouden doen. Ook telefonisch hebben we enkele malen de belofte gekregen dat het er snel aan kwam.Fast forward tot 26 april 2022, waarbij we per e-mail de vraag stellen of we de lampen kunnen ophalen… Geen antwoord… Via telefoon vernemen we dat we voor de afgesproken leveringsdatum van 15/06 niet alle producten kunnen verkrijgen. Perfect begrijpelijk! We vragen of ze wel een LED-strip vroeger kunnen leveren, die zou namelijk in de douche ingebouwd worden. We mogen ons daar snel aan verwachten. Top, zo kunnen we onze tegelaars aan de slag zetten in de badkamer en kunnen de werken verder. Helaas, een enkele LED-strip lijkt onmogelijk leverbaar door D-lightz (direct te koop en leverbaar bij andere verdelers). Telefonisch en ter plaatse informeren levert veel loze beloftes op: “volgende week, of over X-weken,...”. De tegelaars moeten het werk staken en terugkomen voor de laatste tegels in de douche, met extra kosten tot gevolg. De leveringsdatum verstrijkt, zonder een bericht over de levering.We informeren nogmaals hoe het zit, een zoveelste excuus (proactief zal D-lightz je niet op de hoogte brengen van een vertraagde levering). Twee weken na de geplande leveringsdatum krijgen we een “deellevering”, zonder de ene LED strip die we graag vroeger ontvingen. Helaas ook met fouten in de levering. Zo gaat het spelletje door tot op heden. Even ter herinnering, we begonnen dit verhaal eind december 2021, het is ondertussen eind april 2023. Eindeloos telefonisch of ter plaatse informeren brengt niets dan smoesjes op. Afspraken worden vlotjes gemaakt, maar niet nagekomen. O.a wachten dat hij na het sluiten van de winkel de zoveelste “deellevering” nog zou brengen het hypothekeert je hele avond en uiteindelijk daagt hij niet op zonder verwittigen. Eindeloze “deeleveringen” bevatten steeds fouten, zoals: niet dimbare lichten in slaapkamer, trapgat, woon- en eetkamer, keukeneiland missende rozassen, eindkapjes, connectoren van lichtrails,... Om wat dieper in te gaan op enkele fout gelopen zaken:1) In de niet dimbare armaturen van de slaapkamers zouden dan dimbare drivers gebouwd worden, die zouden eerst midden december beschikbaar zijn, dan na het kerstverlof, dan na het Chinese nieuwjaar, heden zou hij ze niet vinden,... Op de dag van vandaag liggen de armaturen nog steeds op zijn bureau. Een alternatief bieden ze niet aan. Ook hebben we hier slechts 3 van de 4 lampen ontvangen.2) In het trapgat zijn de lampen niet dimbaar, het is slechts kwestie van dimbare lampen in te draaien. Maar terugname blijkt niet mogelijk, gekocht is gekocht, we hadden het maar op de offerte moeten zien, niet hij als specialist is verantwoordelijk. 3) In de douche was de LED niet afzonderlijk te dimmen, de te korte strip vormde niet genoeg last voor de transformator. 4) Twee dure magnetische lichtrails zijn niet dimbaar in de woon- en eetkamer, de transfo en aansluiting zijn hetzelfde als andere lampen in het huis die wel dimmen. We krijgen geen hulp of oplossing aangereikt, we moeten het redden met zijn vaag technisch plan” ter installatie.M.a.w. hebben we nu een overschot aan dure domotica dimmers die gebruikt worden als schakelaar. Er wordt geen geste gemaakt van D-lightz uit, hij komt ook niet tussen in de kosten, stelt niet voor om ernaar te komen of laten kijken. Hoewel je bij een dure lampenwinkel net een dienst denkt te kopen. Tot slot hebben we in november gemerkt dat voor de lichtrail in de keuken nooit lichtarmaturen besteld werden. We bestelden ze dus eind november met de loze belofte dat ze in december beschikbaar zouden zijn, dan midden maart,... Nu, midden april, zouden ze uiteindelijk geleverd zijn en klaar om 2 dagen later op te halen. Dit is toevallig de dag dat we de winkel binnenstappen en hij een nieuwe verkoop probeert af te sluiten.Samengevat kan je dus stellen dat de zaakvoerder uit is op snel geld incasseren, vervolgens een belabberde service te bieden, en je ondertussen eindeloos aan het lijntje te houden met goedkope beloftes. Graag zouden we een oplossing of compensatie krijgen voor de niet dimbare magnetische LED-rails, de niet dimbare lampen in het trapgat, de armaturen in de slaapkamer,... en een compensatie voor het teveel aan dimmers die we door hun fout aankochten.