Ter attentie van de klantendienst van Siemens. Geachte mevrouw, Geachte heer,Betreft : SIEMENS CONDENSATIE-DROOGAUTOMAAT WT46W560FG – Klacht Ik richt me tot u omdat ik andermaal heel serieuze problemen heb met een SIEMENS condensatie-droogautomaat (WT46W560FG) waarvoor uw reparatiedienst reeds voorheen onder waarborg is tussen gekomen. Het probleem dat zich thans andermaal stelt zal u bekend zijn : de droogkast houdt een korte tijd na de start op met functioneren omdat de display aangeeft dat het waterreservoir vol is en het dus geledigd moet worden dan wanneer dit absoluut niet het geval is aangezien het reservoir wel degelijk leeg is.Wij hebben onze Siemens condensatie-droogautomaat gekocht op basis van het advies van Test-Aankoop (nr. 533 van juli-augustus 2009) en hebben er toen een meer dan serieuze prijs voor betaald : 899 EUR. Die droogkast werd door Test-Aankoop weerhouden als “BESTE KOOP” en o.a. omschreven als “milieuvriendelijker en beter presterend dan de concurrenten” op de Miele T8627WP na waarmee het qua quotering ex-aequo werd gerangschikt.Na enige tijd hebben we evenwel moeten vaststellen dat onze droogkast er steeds langer over deed om te drogen en uiteindelijk absoluut niet meer droogde. Uw technische dienst is onder waarborg tussen gekomen op 17.02.2015 (ref. document NW804020). Toen werd ons medegedeeld dat deze gratis tussenkomst na verloop van de normale waarborgperiode van 2 jaar in werkelijkheid het gevolg was van het besef bij Siemens dat de machine een conceptueel gebrek vertoont omdat de pluisjes onvoldoende werden tegengehouden door de enige filter vooraan in de machine (deuropening). Uiteraard hebben we toen ondanks alle miserie die we tot dan met het toestel hebben gekend waardering opgebracht voor het plichtsbesef en het klantvriendelijk optreden van Siemens temeer daar uw technieker ons gerust stelde door te stellen dat onze droogkast na zijn interventie nog vele ettelijke jaren normaal zou functioneren.Wij hebben altijd de grootste zorg besteed aan onze droogkast en hebben steeds de reinigingsinstructies van de filter (deuropening) na elke droogbeurt scrupuleus nageleefd maar we moeten thans helaas vaststellen dat we opnieuw in het zelfde schuitje zijn verzeild als in 2015 : droogtijden tot 6 à 7 uur (!) werden legio en nu zijn we gekomen tot de totale onmogelijkheid ook maar iets te drogen vermits het toestel dadelijk na de start volkomen onterecht aangeeft dat het waterreservoir vol is. Terug naar af dus. !Via een cameraopname die ik zo nodig ter uwer beschikking houd, heb ik thans kunnen vaststellen dat de “automatische zelfreinigende condensor” volledig maar dan ook volledig verstopt is door pluisjes ! De toestand van de condensor is niet alleen onbeschrijfelijk maar ook echt vies om aan te zien. Maar het is vooral zeer bedroevend te moeten vaststellen dat het “automatisch zelfreinigend effect” van de droogkast absoluut niet werkt zoals het nochtans expliciet door Siemens is beloofd. Want Siemens heeft heel duidelijk en ondubbelzinnig in zijn verkoopbrochure (zie bijlage) formeel het volgende vooropgesteld : “ BLUETHERM. WERELDRECORD VOOR ENERGIEBESPARING ! … hij verbruikt tot 40% minder energie dan andere condensatiedroogautomaten en blijft dat doen zolang hij meegaat. Daarmee is het de meest energiezuinige condensatiedroogautomaat met warmtepomp. Voor 100%.…. Voortaan hoeft u niet meer zelf regelmatig de lucht condensatie-droogautomaat schoon te maken, want hij wordt nu bij elk gebruik automatisch intensief gereinigd. En dat zelfs meerdere malen. Het resultaat is te merken : een pluisvrije condensor waardoor de warmte ongehinderd kan circuleren ….De blueTherm lucht condensatie-droogautomaat heeft voor de automatische reiniging, die tijdens het drogen meerde malen wordt herhaald, geen leidingwater nodig. Hij gebruikt en hergebruikt daarvoor het uit de te drogen was afkomstige condensatiewater. Uiteraard wel pas nadat de pluisjes daaruit verwijderd zijn. “Er moet dus worden vastgesteld dat de realiteit mijlen ver ligt van de gedane belofte door SIEMENS. Ook het energieverbruik ligt ingevolge de problematische werking van het toestel mijlen ver van het beloofde A-label. Het toppunt is daarenboven dat het onmogelijk is langs de voorkant van de machine toegang te hebben tot de condensor om die te reinigen. Wij hebben tot op heden steeds het volste vertrouwen gehad in uw producten en in uw service. We hebben er trouwens vele andere thuis zoals inductiekookplaat, koelkast, etc. en hebben die tot nog toe steeds aangeprezen bij vele familieleden en vrienden. Ik vind het evenwel absoluut niet kunnen dat een dure Bluetherm-luchtcondensatie-droogautomaat van SIEMENS na amper 7 jaar goed is voor de schroothoop !!! Ik hoop dat u mijn zware teleurstelling kan begrijpen en zou u dank weten mij te willen meedelen welk uw standpunt in deze is. Ik stuur uiteraard kopie van deze nota naar Test-Aankoop dat ik op de hoogte zal houden van het verdere verloop. Met vriendelijke groeten.