Terug

betwisting factuur/contract

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: e-optim

19/01/2017

Begin december 2016 kreeg ik ongevraagd bezoek van de heer Stefaan Sanctorum, energie consulent bij uw firma E-Optim die mij voorstelde om na te gaan bij welke energiemaatschappij de intressantse prijs was voor mijn verbruik van gas en electriciteit.Hierop werd mij dan een offerte voorgelezen en mij gevraagd deze te ondertekenen op zijn pc. Op 12/12/2016 werd mij de offerte met prijsberekeningen overgemaakt samen met een factuurten bedrage van 95.56 euro, die betaald werd op 20/12/2016.Hierbij bleek dan ook dat mijn contract bij mijn huidige leverancier Engie/Electrabel werd opgezegd en vervangen door een contract bij Essent.Er werd mij echter bij het bezoek op 02/12/2016 niet echt duidelijk gemaakt dat mijn lopende contract bij Engie/Electrabel dan ook onmiddellijk zou worden omgeboekt, wat ook helemaal niet mijn bedoeling was.Na verdere navraag door mijn kleindochter ben ik te weten gekomen dat er inmiddels een contract werd afgesloten in mijn naam en dat alle correspondentie hieromtrent blijkbaar allemaal via mail gebeurt naar uw klantendienst en ik hier helemaal niet verder van werd verwittigd.Bij deze 2 energieleveranciers konden wij na een aantal telefoontjes de contracten terug naar het oorspronkelijke laten terugzetten maar blijf ik hier achter met de rekening van 96.56 euro, voor een dienst waar ik in eerste instantie helemaal niet om verzocht heb.

Berichten (3)

e-optim

Naar: A. C.

20/01/2017

Beste Iris,Spijtig te horen dat dit zo moet lopen. Normaal wordt dit steeds uitgelegd tijdens het gesprek met onze adviseurs. Alsook kunt u deze info terugvinden in de ondertekende documenten, in bijlage.Wij maken een berekening op basis van uw huidige tarieven en uw jaarverbruik, dat wij terugvonden op de door u bezorgde documenten (afrekening). Dit is een goede indicatie, van uw jaarlijks verbruik. Deze gegevens waarmee de berekening gemaakt is, kunt u ook terugvinden op het ondertekend document 'adres -en verbruiksgegevens'. Dit document dient ter bewijs dat wij met de correcte gegevens de berekening hebben opgesteld. Deze gegevens vragen de leveranciers zelf ook op bij Eandis (u heeft uw meterstanden moeten doorgeven).Op deze manier mag u er zeker van zijn, dat onze berekening correct gebeurd is en dat u kan genieten van de vooropgestelde besparing.Zie hier de berekening: U bent is omgeschakeld naar Essent. Het goedkoopste tarief dat er te vinden was. Dit kan u zien in de berekening, deze vindt u ook terug in de bijlage. Daar vindt u ook het verschil tussen de prijzen per kWh/jaar tussen haar huidige leverancier en haar nieuwe. Dit is namelijk vrij groot:Voor elektriciteit:U zat bij Engie, tarieftype Easy:Dag: 6.349 cEur/kWh met een verbruik van 1800 kWh/jaar Met vaste vergoeding: 48.34Eur/jaarHuidig: Eur206.18jaarU gaat naar Essent, tarieftype vast groen:Dag: 3.43 cEur/kWh met een verbruik van 1500 kWh/jaarMet vaste vergoeding: 57.81Eur/jaar met een korting van: 55.33Eur (nieuwe klant) korting van 40% op de prijs per kilowatt incl de berekening.Alle prijzen zijn excl. btw.Nu: Eur106.34jaarVoor aardgas:U zat bij Engie, tarieftype Easy: 2.51 cEur/kWh met een verbruik van 12500 kWh/jaar Met vaste vergoeding: 27.23Eur/jaarHuidig: Eur340.98jaarU gaat naar Essent, tarieftype vast groen: 1.58 cEur/kWh met een verbruik van 12500 kWh/jaarMet vaste vergoeding: 57.81Eur/jaar met een korting van: 53.68Eur (nieuwe klant) korting van 38% op de prijs per kilowatt incl de berekening.Alle prijzen zijn excl. btw. Nu: Eur201.63jaarBesparing: 239.19Eur - (Eoptim) 59.8Eur= 179.39Eur (excl btw) ,totaal= 217.06 (incl btw) Het zou jammer zijn als u van dit verschil niet kan genieten. U zit namelijk aan hogere prijzen per kWh en gaat nu naar de goedkoopste.Wat dus wil zeggen dat uw factuur per jaar ook daalt (zoals u zelf ziet). Dit gaat samen met de voorschotfacturen per maand, die ook veel lager liggen. Deze omschakeling is dus gebeurd en zou op 1 februari van start zijn gaan. Deze omschakeling was helemaal in orde, dus is er geen reden van terugbetaling. Dit geldt enkel voor klanten die geweigerd worden door leveranciers.Wij werken samen met onze klanten, niet met de energieleveranciers. Daardoor hebben wij de mogelijkheid om onafhankelijk te zijn en voor onze klanten het gepaste tarief te zoeken. Wij worden dus ook betaald door onze klanten, door eenmalig een deeltje van hun besparing. Achteraf volgen wij onze klanten op, voor een vast bedrag per jaar. Deze overeenkomst werd nooit schriftelijk opgezegd. Wij vallen uit de lucht bij het lezen van deze klacht. Hier is nooit geen correspondentie over geweest. Wij zijn namelijk wel elke dag bereikbaar, zowel via e-mail als telefonisch. Deze telefoonnummer staat ook vermeld op elk ondertekend document. Ook de adviseur die is langs geweest, namelijk Stefaan, is elke werkdag bereikbaar. Het zou fijn zijn geweest, hier van op de hoogte te zijn!Wij leverden onze diensten wel, door onze tijd hierin te steken.. en wensen dan ook dat de betaling naar ons toe correct gebeurd. De omschakeling heeft plaats gevonden, de berekening is gemaakt en de documenten waren hiervoor ondertekend. Zoals u in de steeds bijgevoegde algemene voorwaarde leest, is er een opzegtermijn. Deze werd niet gerespecteerd, vermits wij hier niets van wisten. Dit contract werd opgemaakt op 2 december. We zijn nu 20 januari en krijgen ineens een klacht in onze mail' Dat is ook alles behalve correct.Ik hoop dat we hier snel een oplossing voor vinden. Als u nog een vraag heeft, mag u mij steeds contacteren.Op 19 januari 2017 om 16:08 schreef klachtenbox@test-aankoop.be:-- Vriendelijke groeten Emma Klantendienst E-Optimklantendienst@eoptim.be32 489 00 05 36Oppemstraat 6 bus 2, 1861 Wolvertem BTW BE0630.697.958

A. C.

Naar: e-optim

20/01/2017

Beste, Ik dank u voor uw antwoordmaar blijf achter met een wrang gevoel. Even ter verduidelijking, maar de u praat met de dochter van mevr. De Smedt, gezien haar leeftijd (78)het niet altijd meer toelaat om alles duidelijk te volgen en te begrijpen. Het gaat hier niet over het feit dat essent dan niet goedkoper is voor haar. Maar wel over de manier waarop. U bent steeds te bereiken, maar na meerdere pogingen, op 3 verschillende nummers hebben wij nog steeds niemand aan de lijn gekregen. Alle contracten en facturatie wordt naar u gestuurd, zij zelf (of wij kunnen hier niets van opvolgen). Er werd beweert dat een domiciliëring verplicht was, volgens de Belgische wetgeving helemaal niet en dit wensen wij ook niet. Wij wensen controle over de zaken, een controle die u ons ontneemt. Mijn grootmoeder kan de kleine lettertjes niet lezen en daarom werd alles haar voorgelezen (handig nietwaar) was het niet dat het detail, van de jaarlijkse verlening van uw contract ook niet gemeld werd natuurlijk.Toen alle papieren uitbleven zijn wij gaan zoeken hoe de zaken juist in elkaar zaten, toen we essent aan de lijn hadden is er pas een belletje gaan rinkelen. Dan waren we inderdaad al wat verder. Laat ons zeggen dat we met uw bedrijf en uw praktijken niets meer te maken willen hebben. U wilt geen terug betaling voorzien en dat is dan ook uw goed recht. Maar verder willen wij afstand doen van alle verbintenissen die mijn grootmoeder zonder weten zou hebben getekend. Ik zou u dan ook vriendelijk willen verzoeken om ons mede te delen hoe dit contract kan worden stopgezet, want dit staat niet in uw artikelen vermeld.Sylvia Galle

e-optim

Naar: A. C.

02/02/2017

Beste Sylvia,Om alles even te verduidelijken..De facturatie van Essent gaat via post. Dit wil dus zeggen dat wij dit NIETontvangen en er dus ook geen zicht over hebben. Er werd een domicilieringaangevraagd, omdat de klant (Iris) dit graag zo wou. Hiervan krijgt zij eendomicila¯eringsmanaat. Wanneer zij dit niet invult en opstuurt, gaat dezedomiciliering ook niet door. Dit is dus een eigen keuze van de klant.Wanneer u zich ook niet bij het gesprek bevond, is het moeilijk om hieroverte oordelen. U weet dus ook niet wat er gezegd geweest is en welkedienstverlening er werd gegeven. Achteraf slecht praten is dan wel demakkelijkste oplossing? Zonder eerst met ons contact op te nemen.. Wijworden hier nu slecht gemaakt, terwijl u niets van ons bedrijf weet.Wij verzoeken u vriendelijk een aangetekend schrijven te verzenden, met deopzegging van de overeenkomst en de jaarlijkse opvolging.Dit staat ook in de ondertekende documenten als u deze eens heeftdoorgenomen.Alvast bedankt!Op 20 januari 2017 om 14:51 schreef Iris De Smedt -- Vriendelijke groeten*Emma **Klantendienst E-Optim **klantendienst@eoptim.be **+32 489 00 05 36 **Oppemstraat 6 bus 2, 1861 Wolvertem **BTW BE0630.697.958*


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform