Beste Iris,Spijtig te horen dat dit zo moet lopen. Normaal wordt dit steeds uitgelegd tijdens het gesprek met onze adviseurs. Alsook kunt u deze info terugvinden in de ondertekende documenten, in bijlage.Wij maken een berekening op basis van uw huidige tarieven en uw jaarverbruik, dat wij terugvonden op de door u bezorgde documenten (afrekening). Dit is een goede indicatie, van uw jaarlijks verbruik. Deze gegevens waarmee de berekening gemaakt is, kunt u ook terugvinden op het ondertekend document 'adres -en verbruiksgegevens'. Dit document dient ter bewijs dat wij met de correcte gegevens de berekening hebben opgesteld. Deze gegevens vragen de leveranciers zelf ook op bij Eandis (u heeft uw meterstanden moeten doorgeven).Op deze manier mag u er zeker van zijn, dat onze berekening correct gebeurd is en dat u kan genieten van de vooropgestelde besparing.Zie hier de berekening: U bent is omgeschakeld naar Essent. Het goedkoopste tarief dat er te vinden was. Dit kan u zien in de berekening, deze vindt u ook terug in de bijlage. Daar vindt u ook het verschil tussen de prijzen per kWh/jaar tussen haar huidige leverancier en haar nieuwe. Dit is namelijk vrij groot:Voor elektriciteit:U zat bij Engie, tarieftype Easy:Dag: 6.349 cEur/kWh met een verbruik van 1800 kWh/jaar Met vaste vergoeding: 48.34Eur/jaarHuidig: Eur206.18jaarU gaat naar Essent, tarieftype vast groen:Dag: 3.43 cEur/kWh met een verbruik van 1500 kWh/jaarMet vaste vergoeding: 57.81Eur/jaar met een korting van: 55.33Eur (nieuwe klant) korting van 40% op de prijs per kilowatt incl de berekening.Alle prijzen zijn excl. btw.Nu: Eur106.34jaarVoor aardgas:U zat bij Engie, tarieftype Easy: 2.51 cEur/kWh met een verbruik van 12500 kWh/jaar Met vaste vergoeding: 27.23Eur/jaarHuidig: Eur340.98jaarU gaat naar Essent, tarieftype vast groen: 1.58 cEur/kWh met een verbruik van 12500 kWh/jaarMet vaste vergoeding: 57.81Eur/jaar met een korting van: 53.68Eur (nieuwe klant) korting van 38% op de prijs per kilowatt incl de berekening.Alle prijzen zijn excl. btw. Nu: Eur201.63jaarBesparing: 239.19Eur - (Eoptim) 59.8Eur= 179.39Eur (excl btw) ,totaal= 217.06 (incl btw) Het zou jammer zijn als u van dit verschil niet kan genieten. U zit namelijk aan hogere prijzen per kWh en gaat nu naar de goedkoopste.Wat dus wil zeggen dat uw factuur per jaar ook daalt (zoals u zelf ziet). Dit gaat samen met de voorschotfacturen per maand, die ook veel lager liggen. Deze omschakeling is dus gebeurd en zou op 1 februari van start zijn gaan. Deze omschakeling was helemaal in orde, dus is er geen reden van terugbetaling. Dit geldt enkel voor klanten die geweigerd worden door leveranciers.Wij werken samen met onze klanten, niet met de energieleveranciers. Daardoor hebben wij de mogelijkheid om onafhankelijk te zijn en voor onze klanten het gepaste tarief te zoeken. Wij worden dus ook betaald door onze klanten, door eenmalig een deeltje van hun besparing. Achteraf volgen wij onze klanten op, voor een vast bedrag per jaar. Deze overeenkomst werd nooit schriftelijk opgezegd. Wij vallen uit de lucht bij het lezen van deze klacht. Hier is nooit geen correspondentie over geweest. Wij zijn namelijk wel elke dag bereikbaar, zowel via e-mail als telefonisch. Deze telefoonnummer staat ook vermeld op elk ondertekend document. Ook de adviseur die is langs geweest, namelijk Stefaan, is elke werkdag bereikbaar. Het zou fijn zijn geweest, hier van op de hoogte te zijn!Wij leverden onze diensten wel, door onze tijd hierin te steken.. en wensen dan ook dat de betaling naar ons toe correct gebeurd. De omschakeling heeft plaats gevonden, de berekening is gemaakt en de documenten waren hiervoor ondertekend. Zoals u in de steeds bijgevoegde algemene voorwaarde leest, is er een opzegtermijn. Deze werd niet gerespecteerd, vermits wij hier niets van wisten. Dit contract werd opgemaakt op 2 december. We zijn nu 20 januari en krijgen ineens een klacht in onze mail' Dat is ook alles behalve correct.Ik hoop dat we hier snel een oplossing voor vinden. Als u nog een vraag heeft, mag u mij steeds contacteren.Op 19 januari 2017 om 16:08 schreef klachtenbox@test-aankoop.be:-- Vriendelijke groeten Emma Klantendienst E-Optimklantendienst@eoptim.be32 489 00 05 36Oppemstraat 6 bus 2, 1861 Wolvertem BTW BE0630.697.958